New Dawn skrev 2019-12-06 10:44:58 följande:
Nej du har fel, men det är en väldigt dum grej att missa och jag skriver ofta om det, eftersom det gör så stor skillnad i mitt liv. Jag tycker man bör utesluta den saken om man kan. Dumt om en sådan sak gör att lusten och sexlivet hämmas och man riskerar glida i från varandra.
Jag tror förresten inte att förväntan på sex i sig, dödar lusten, men när man har fått problem med sexlivet kan just det skapa låsningar. Tex när en är missnöjd med sexlivet( tex frekvens), och den andre vet eller förstår det, finns det risk att det uppstår murar runt sex där den som har svårare att få lust lätt blockeras om den känner att den bör(önskas) bli kåt, samtidigt som den med mer lust drar sig undan och i och med det missar båda tillfällen då lusten kan väckas. Det kan bli så illa att all närhet känns komplicerad. Den med svag lust har ofta svårt att starta själv och tenderar att tappa tron på sin sexualitet, vilket gör det ännu svårare. Så är spiralen i gång och kan komma att infektera hela relationen om det fortgår.
Människor som tycker att det är viktigt med spänning och variation skriver det . Andra kanske kommer med förslag att på att krydda sexlivet med nya upptåg, leksaker. Ytterligare andra kommer med förslag om BDSM, öppna reaktioner, otrohet mm Ofta går allt detta detta fortare, för det är tydligare. En del gör det enkelt och beskriver det kort och gott som att problemen är helt och hållet könsbaserade (män är si, kvinnor så, kvinnor har mindre behov, punkt) Jag talar om känslor, föreställningar och normer som ligger bakom som styr, och det kräver ofta längre förklaringar(Tex det jag skriver om krav handlar ju inte om ett regelrätt krav, så jag måste förklara i omgångar)och många känner det hotfullt, men just det kan ju bero på att det rör upp något som är jobbigt.
Jag har pratat med kvinnor utan lust och de har varit helt låsta vid allt jag föreslår och frågar, och en del återkommer till att sex bara ger något när sex är nytt och spännande. (Nu menar jag inte att din kvinna ser det så). Med det vill jag säga att det kan vara helt omöjligt ibland. På olika sätt dessutom.
Du kanske inte alls är hjälpt av mina refektioner och frågor men någon annan kanske blir det. Någon som läser kanske blir hjälpt, och tänker om kring sex. Detta är ett öppet forum där alla kan läsa. Jag är van att få skit och får mer skit än uppskattning, men en del blir hjälpta och den vetskapen gör att jag nu svarar på även detta.
Du får väl strunta i detta svar och se det som att det ev kan vara till hjälp andra läsare med liknade problem.
Jag önskar dig lycka till!
Du har rätt i mycket av det du skriver och har bra insikt i kvinnors komplicerade sexualitet, som jag tror är till stor hjälp för många.
Varför kvinnor eller män "väljer" att avstå sex (frivilligt) handlar nog oftast om en problembild från början, om de inte bara är fullkomligt nöjda med sitt liv i ensamhet och kanske inte alls har något behov av varje sig närhet eller sex. Men om vi förutsätter att frågeställningen utgår ifrån att avstå sex trots att man gärna hade velat, men inte får det att fungera av en eller annan orsak, är det ju inte frivilligt egentligen.
Jag har varit i relationer då jag längtat efter sex och romantik men inte med min partner av olika anledningar, för att det blivit för komplicerat. Det kan ha berott på brist i kommunikationen, olika sätt att fungera sexuellt, sviktande attraktion, skuld kring att inte vilja lika ofta t ex, vilket är en vanligt förekommande utlösare till minskat intresse. Jag har både varit den som velat mest och känt mig osedd och otillfredsställd, och den som dragit mig undan och undvikit all form av närhet, Detta av rädsla för att det skulle misstas för en sexuell invit, när jag bara velat kramas.
Det uppstår en enorm skuld hos den med minst lust för att man inte blir sugen på sex trots att det går månader och inte tänder på sin partner längre och föredrar att onanera. Man kanske inte vågar möta dessa känslor inom sig själv för att man fortfarande älskar och inte vill såra och inte har svaren inom sig hur man ska kunna lösa det när lusten har dött.
Jag har träffat en del män som avstått sex för att de inte klarat av att vara i relationer med kvinnor och tycker det blir för komplicerat, då kvinnor ofta känt sig lurade för att de inte kan erbjuda mer. Jag har också själv avstått sex av sådana skäl och för att jag inte tyckt att det varit värt konsekvenserna efteråt.
Sex är långt ifrån så enkelt som många män och media vill framställa det. Det är också enorma risker inblandade för kvinnor med våld, graviditetet och utsatthet, något män helt slipper och inte kan föreställa sig. Jag har levt utan sex i långa perioder för att jag inte orkat med allt runtomkring. Jag värderar inte heller sex högt om jag inte är i en kärleksrelation. Skulle därför klara mig utan sex helt som singel, trots att jag är väldigt sexuell och tänker mycket på sex och att drömma om det. Skulle mycket hellre ha intellektuell närhet och en god manlig vän där man helt slapp att ta ställning till sex.