Inlägg från: Anonym (kvinna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (kvinna)

Vad beror det på att så många kvinnor gärna avstår sex?

New Dawn skrev 2019-12-17 16:55:55 följande:

Vad menar du när du skriver att män som saknar sex i relationen kan aldrig ha rätt?!?. Vad menar du?

Hur kan du ens tänka att det handlar om rätt eller fel. Om mannen saknar sex är det ju hans uppfattning. Om kvinnan tycker det är onödigt med sex, eller att sexet är dåligt, är det hennes uppfattning. Handlar inte någonstans om rätt eller fel.

Vad menar du med att sex aldrig får ha mer betydelse än annat? Det är ju individuellt vad man tycker. Du kanske tycker att sex är viktigare än allt annat och då hade du tex inte kunnat vara min partner för om du tyckte sex var viktigare än mig som person, eller viktigare än kärlek, hade det inte funkat. Då kunde sexet kvitta för mig och dig hade jag tröttnat på. Däremot tycker jag att sex är viktigare än städning, viktigare än träning och viktigare än semesterresor. Sömn är något som ibland måste prioriteras högre än sex, för jag funkar inte annars. Der här var bara några exempel och varje person kan tycka olika och det kan också variera över tid. Om du, tex, tycker att sex är viktigare än allt annat måste du hitta någon likasinnad.

Nej, män är inte dömda att göra fel. De kan fokusera på både sin egen njutning och på kvinnans njutning, med gott resultat, massor av sex, och utan minsta kravkänslor. Däremot är det bra att tänka på att känslor som krav och prestationsångest ofta uppstår när man har problem med sexliv och lust.

"ställas till svars"... *Ryser lite*. Vad är det för syn på sex? Ska hon ställas till svars för varför hon inte har lust. Ska en man "ställas till svars" om han inte får ett rejält stånd?

Nej mannen ska inte följa kvinnans minsta vink och hans ska inte heller köra över henne, precis som hon ska göra mot honom.

Klart att kvinnor ska ta reda på vad mannen vill, men ofta vet kvinnan att mannen är missnöjd med henne (i situationer där mannen är missnöjd med sexlivet och kvinnan har låg sexlust) och då kan det problemet överskugga allt annat.

Med "ställas till svars" menar han antagligen att hon ska ta lika mycket ansvar för sexlivet som han, men du ska som vanligt märka ord och alltid tolka allt till det värsta. Jag håller med honom, förutom att det ofta är den som har mer lust som skuldbeläggs oavsett om det är en kvinna eller en man. Det är den som har mer lust som ska kommunicera och göra allt för att fokusera på behoven hos den som inte har sexlust, medan den senare knappt har något ansvar.
  • Anonym (kvinna)
    New Dawn skrev 2019-12-17 19:09:01 följande:

Jag tycker att "ställas till svars" låter väldigt jobbigt och negativt, och det är bla den tonen och inställningen som jag tror ställer till det. Precis som jag kritiserade allt för negativ syn på män nyligen. Svartmålande och generellisering av att män är så dåliga, är jag också emot.

Jag tror att det behövs mycket mer förståelse för varandra. Dels individuella olikheter och dels mer könstypiska skillnader. Grunden för att lösa konflikter är en vilja att förstå den andre, och då funkar det inte med inställningen att någon ska ställas till svars. Då bakbinder man varandra.

Jag tror att både den med mer och mindre lust brottas med skuldkänslor och rädslor.

Hur man benämner saker säger en del om synen och problematiken. När jag läser orden "ställas till svars" blir det så tydligt hur de underliggande hur surdegarna, bitterheten och anklagelserna pyser fram. De som hindrar förening.

Du anstränger dig verkligen för att läsa in sådant som inte finns där. Jag tror inte att alla brottas med skuldkänslor eftersom jag i andra trådar läst flera inlägg av personer utan lust som inte känt sig ett dugg skyldiga.
  • Anonym (kvinna)
    New Dawn skrev 2019-12-17 20:32:08 följande:

Jadu...vilket exempel. Håhå....Och du skriver att jag läser in saker. Snacka om att du läser in saker. Bara för att du läst några trådar här på familjeliv där några utan lust inte uttrycker skuldkänslor här skulle det betyda... Ja, vad....Att alla som har låg lust inte känner skuld. Nej. Har någon sagt det? Har jag? Oavsett hur många det gäller tror jag inte på skuldbeläggande.

Jag har läst många, många inlägg där den med mycket lust inte känner sig skyldig, och dessutom verkligen anklagar den med mindre lust för att inte ta ansvar. Finns mängder åt båda håll. Jag skulle tvärtom säga att de flesta som skriver om bristande sexliv ser sin partner som problemet. Båda kön. Både höglustare och låglustare. Så jag tycker det är för mycket skuldbeläggande. Jag tror dock att der är vanligt att människor innerst inne mår dåligt av att, både vara den som inte har lust, och att vara den som blir avvisad, men det kanske inte alltid är så att de delar med sig av alla känslor, men nej ALLA får inte skuldkänslor. Det har jag aldrig påstått och skulle aldrig uttrycka mig så.

Jag tycker jag känner igen dig. Jag får en känsla att mina inlägg får ditt hjärta att slå lite extra .

Eftersom du pratar om personer som har prestationsångest måste jag också ha rätt att ta upp exempel på motsatsen, som torde vara minst lika vanligt. Varför skulle mina exempel vara mindre giltiga än dina?
  • Anonym (kvinna)

Om den ena i förhållandet inte hade lust att göra hushållsarbete hade det säkert inte hävdats att den andre måste ha förståelse för det och har ansvaret för att locka fram intresset för hushållsarbete hos den andre. Men när det gäller sexlivet, som också är ett gemensamt ansvar, då är det tydligen en helt annan sak.

• Anonym (kvinna)
    New Dawn skrev 2019-12-18 09:44:20 följande:
    Självklart kan du ta upp exempel. Det är jag öppen och intresserad av att debattera. Det komiska var dina försök att attackera mig genom att påstår att jag "läser in" saker, medan du därefter "läser in" det som passar dig.

Jag kommer alltid att tycka det är fel med inställningarna att någon ska "ställas till svars" för utebliven lust, eller bristfälligt sexliv, såvida någon inte gör något brottsligt.

Du verkar inte förstå mycket av det jag skriver om. Jag tror, och vet, att många människor med hög lust mår dåligt när partner avvisar. Det kan få dem att dra sig för att försöka, och det kan få dem att känna sig otillräckliga och oönskade. Det kan skapa osäkerhet och otrygghet att prata om sex på ett bra sätt.

Jag är inne på att man ska bryta ner murarna mellan personerna för att de ska kunna se varandra, förstå varandra och kunna mötas bättre.

Jag får en känsla att du mest vill kritisera mig som debattör och du får gärna göra det. Jag föredrar lite mer innehållsrika inlägg, men du får ju skriva det du gillar.
    Jag kritiserar inte dig som person utan dina argument, precis som man brukar göra på ett diskussionsforum. Till skillnad från dig har jag aldrig hakat upp mig på enstaka ord utan försökt se helheten och då har jag fått intrycket av att du tycker att prestationsångest är standardförklaringen medan brist på skuldkänslor från partnern utan lust är sällsynta undantag och jag tror inte att den bilden stämmer. 
  • Anonym (kvinna)
    New Dawn skrev 2019-12-18 09:55:21 följande:
    ojojoj.... *tar mig för pannan*

Detta var nog ett av det sämsta inläggen i tråden. Jag baxnar!

Personer som ser sex som hushållsarbete, har nog väldigt svårt att förstå att andra människor inte kan utföra sex på samma mekaniska och pliktskyldiga sätt som hushållsarbete. När det gäller hushållsarbete löser det mesta sig själv. Till slut måste man ta tag i det. Det går inte att äta på samma smutsiga tallrik dag efter dag med ingrodda matrester. Jag tycker hushållsarbete är otroligt trist men jag måste göra det. Bita hop att få det gjort. Sex på de grunderna skulle däremot bli vidrigt. Lever man ihop, måste man få praktiska sysslor att funka. Lever man själv måste man också det. Man kan tom skrika åt partnern att den måste skärpa sig om hen slarvar med hushållsarbete, men det funkar inte med sex. "nu får du fanimej bli kåt"
    Jag har aldrig påstått att det är exakt samma sak som hushållsarbete. Min poäng är att det är ett område som båda i relationen har ett gemensamt ansvar för. Det duger inte att den ena stoppar huvudet i sanden och inte vill samarbeta för att hitta lösningar på problemet.
  • Anonym (kvinna)
    blueblue skrev 2019-12-18 09:50:39 följande:
    Jag är och kommer alltid vara en motståndare till otrohet men jag börjar någonstans förstå att det blir sånt som uppstår när ena parten i ett förhållande inte kan inse att den också gör skada på sin partner.

Jag menar verkligen inte att någon ska ställa upp bara för att, det är ju nästan våldtäkt, men har man ett så stort problem att man gått från älskare till vän så ska man ta sitt ansvar och förmedla detta.

Du kan inte mena att man på fullaste allvar att man ska låta sin partner leva ett liv där denne inte får leva sitt liv, där ena parten ska behöva hållas tillbaka och leva ett liv som är baserat på en lögn för att det är smidigt pga familje förhållande.
    Jag håller med dig. Jag gillar inte heller otrohet men tycker inte att det är ett värre svek än att inte vilja bidra till att lösa problem med olika sexlust.
  • Anonym (kvinna)
    New Dawn skrev 2019-12-18 14:35:20 följande:
    Nej jag tycker inte att prestationsångest är en standardförklaring och det jag vänder mig emot var att skuldbelägga den andre för det bristande sexlivet. Det löser inget. Jag tror många får skuldkänslor när relationen brister, lusten och sexlivet inte fungerar, men tyvärr riktas skulden ofta mot den andre. Det är jag emot för det löser inget.

Du kan omöjligt läst min mina inlägg. Dina inlägg är däremot enkelspåriga då DU lägger allt fokus, och all kritik, mot den med låg lust. Att du kallar det för helhet är nästan skrämmande.
    Jag har upprepade gånger skrivit att det är bådas ansvar att sexlivet fungerar, så jag förstår inte hur du kan få det till att jag bara lägger all fokus på den med låg lust. Jag håller dock med dem som skriver att man i sådana här trådar ofta får intrycket att det alltid är den med högre lust som gör fel.
Svar på tråden Vad beror det på att så många kvinnor gärna avstår sex?