Inlägg från: Anonym (anelle) |Visa alla inlägg
  • Anonym (anelle)

Vad beror det på att så många kvinnor gärna avstår sex?

Min man har efter en rejäl kris blivit helt förändrad, efter dryga 15 år tillsammans var jag gift med en självgod egoistisk zombie som var ointresserad av mig utom på lördag kväll då han ville ha sex. Var jag sugen på det då? Svar nej, då är jag hellre utan. Efter vår kris så är han öm, uppmärksam, intresserad, vi har en djupare och mer innerlig relation, har vi sex minst tre gånger i veckan, svar ja. Sexet är väl ungefär detsamma, dvs bra. För mig är sex en naturlig ingrediens i en relation, men resten måste också finnas, annars kan jag ligga med vem som helst och det vill jag inte.

Så är det för mig. För mig beror det inte på kvaliteten på sexet, det var bra innan också, utan engagemang i mig och relationen.

• Anonym (anelle)

Jag tror det är individuellt när man peakar., det känns som ett ganska krystat begrepp. Jag är över 50, barnen är mer självgående, ingen mens att ta hänsyn till, man känner sig själv och sin partner, jag tycker det det är ganska härligt just nu faktiskt. Sex föder lust och generellt har jag mer tid för sex nu.

Lite stereotypt så skulle jag säga att män gärna vill tillskriva sin partner epitet för att man inte tar ansvar för det som krävs ( min fru vill aldrig, hon är i klimakteriet, hon får väl säga vad hon vill osv osv) men din fru kanske faktiskt inte vill ligga med just dig för att du är en egoist, eller sur o tvär eller bara ger uppmärksamhet när du vill ha sex, du kanske är ointressant, det märks väl vad hon gillar om man är uppmärksam och provar sig fram. Man kan givetvis prata också.

Jag gillade den 60-årige mannens kommentar dvs samspel. En stor del av egen njutning är ju att ge njutning eller? Vem som gör det först eller om det är tillsammans är väl mindre viktigt, huvudsaken är att det är ömsesidigt, måste givetvis inte vara ?rättvist? varje gång, ibland är det mysigt att bara ge eller bara få, men över tid behöver det finnas balans.

• Anonym (anelle)

I min relation skojbråkas det nästan alltid under sexet vem som ska ge den andra parten njutning med mun/hand utöver penetrering, det är ju njutningsfullt i sig att ge och se någon annan njuta. Sedan kommer man ju i sin upphetsning i ett tillstånd när man blir ganska ego och vill ha mer, det kan vara både jobbigt och skönt att få längta lite till eller få det man just då behöver. Men fokus under sex borde väl ligga på den andra partens njutning för båda , då brukar det bli bra för båda.

Jag tror att rubriken att avstå sex, är det ett frivilligt val eller är det symptom på att paret inte adresserar sina problem och tar ansvar för sin relation/sex, det är ju rätt skönt att skylla på den andre?

Jag tror inte skillnaden alltid är kopplad till sexuella brister men för kvinnor kan det vara andra saker som påverkar lusten att ha sex, saker som män (eller ens de själva) inte kopplar ihop och då måste man prata om det. Ibland fattar man inte ens själv att de hänger ihop så det är inte så enkelt.

Att få uppskattning och närhet i vardagen är viktigt för mig. Detta gäller i en relation. Är det bara fysiskt sex o kåthet i tillfälliga förbindelser är det något annat. Att bara få uppmärksamhet och intresse från mannen när det är dags för sex är inte så upphetsande då är jag inte ?in the mood?.

• Anonym (anelle)

Jag tittar inte på porr men jag tror att jag kanske skulle kunna göra det om det fanns ett annat utbud, det kvinnliga perspektivet. Gangbangs osv skulle inte ligga högst upp. Jag undrar om inte publiken skulle kunna breddas om det fanns ett annat utbud och vad kul det vore om unga killar inte fick sin bild fr den snedvridna porrindustrin där tjejer behandlas respektlöst o som hål.

• Anonym (anelle)
    Anonym (sammalika) skrev 2019-12-02 06:09:52 följande:

Jag vet inte om du kanske redan har svarat på det här (orkade inte läsa hela tråden innan jag svarade) men jag undrar en sak...

Du säger att du helst avstår då sex inte ger dig något.

Jag förstår. Det låter logiskt.

Men om vi tänker oss följande:

Du har levt med en man i 15 år.

Ni har det helt perfekt. Ni har hus, barn, massa gemensamma vänner och ni ser er som varandras bästa vän. Ni har roligt och delar samma värderingar.

Det enda problemet är att han vill ha sex, men inte du.

Du har det alltså helt perfekt.

Inte han.

Är det då så lätt för dig att säga "Du får göra slut om du vill ha sex".

Ar det värt det? Att slänga bort allt ni har och har byggt upp tillsammans. Bara för att du inte kan tillgodose hans behov på den punkten.

Förstår du hur jag menar?

Varför jag frågar är för att många har så lätt att säga att det är bättre att göra slut än att... ja, något annat.

Skulle vara väldigt intressant att få höra.

Omvänt gäller väl också? Dvs är det värt för mannen att lägga så stor vikt vd sex? Sedan kan rollerna vara omvända också men oavsett:

Jag tror bara man kan lösa detta genom att prata och vara öppen med sina behov o känslor, hitta en balans eller hitta en lösning så att sex blir intressantare för parten som inte är lika intresserad. Dessutom föder sex lust, dvs ju mer man har det, desto mer vill man ha det, så känner jag.

Sedan tror jag att män inte gör kopplingen mellan sex och andra saker. Om kvinnan är sliten o trött av andra saker så kan nog sex hamna ganska långt ner i prioriteringen bland alla andra praktiska sysslor man ska orka med när man lever ett hektiskt liv med man, barn och karriär. För mig personligen vill jag ha uppmärksamhet och närhet i vardagen inte bara när det är dags för sex.

Jag är intet så säker på att man kan tycka att allt är perfekt utan ett fungerande sexliv, allt hänger ihop, men det prioriteras ner.
  • Anonym (anelle)
    Anonym (KalleG) skrev 2019-12-02 10:12:53 följande:

Kvinnor avstår sex kanske pga födsel av barn?

Min fru har ingen lust efter vårt andra barn. Omöjligt att få till något mer än en gång per år.

Svårare än så är det inte. Det leder bara till en sak i slutändan, där rätt så snart. Men jag hoppas på en förändring innan det är kört.

Läs lite under minskad lust, finns bra inlägg där. Oftast ligger inte problemet hos bara en av två personer i förhållandet, men det är svårt att vara självkritisk och se sin del av problemet. Det är lätt att tillskriva den andra parten problem och ibland beror brist på sexlust på helt andra saker och kanske inte ens din partner ser den kopplingen, det är jättesvårt.

Sök hjälp, då har ni alla fall gjort vad ni kunnat. Lösningen är inte att svika eller ge upp utan att verkligen ha försökt.
Svar på tråden Vad beror det på att så många kvinnor gärna avstår sex?