• AndreaBD

Vad beror det på att så många kvinnor gärna avstår sex?

Självklart är det så! Jag har hört av flera kvinnor av en äldre generation (typ de som föds mellan 1900 och 1930) att de trodde att man måste ha sex med sin man när man är gift. Jag är ganska säker på att det inte fanns lag på det, åtminstone inte i Sverige. Sedan vet jag inte hur det var i andra länder i Europa. 

Däremot vet jag ganska säkert att kyrkorna, främst den katolska kyrkan i Europa, men kanske även svenska kyrkans präster intalade kvinnorna att det var deras plikt. Och då spelar det ingen roll om det är lag eller inte -om det är guds vilja. 

• AndreaBD
    Tecum skrev 2019-11-24 18:34:29 följande:
    Frågan var ju varför kvinnor avstår sex IDAG, inte hur de hade det förr i tiden. Och frågan är intressant, de flesta människor ser ju sex som något positivt. Kvinnor har både sexuell frihet, preventivmedel och ekonomiskt oberoende. Då borde de rimligtvis ha MER sex än vad kvinnor hade förr då de kan styra sitt liv på ett helt annat sätt nu.
    Men frågan är också om tesen stämmer? Tja, läser man på FL tycks det stämma, påfallande många kvinnor tycks ointresserade av regelbundet sex. De klarar sig lika bra utan, vill inte ha sex med partnern, de "vänjer sig av" med sex när de blir singlar osv. Intrycket är att sex behövs för att fånga en man och för att få barn, sen kan det vara. Nu kaa man undra hur representativa dessa kvinnor är, jag vet inte. Ofta påstås det att kvinnor har lika stor sexlust som män och mer, Frågan är om det stämmer? Finns det ändå biologiska skillnader som spelar in här?
    Det tror jag absolut att det är så, dvs. att kvinnor inte har lika stor sexlust. Eller snarare att de har inte har det i samma tidsperiod som männen. Män har mer lust när de är unga, kvinnor när de är medelålders. Idealiskt vore alltså en ung man med en medelålders-kvinna, och det är nog inte så jätte-vanligt.
  • AndreaBD
    Tecum skrev 2019-11-24 20:02:46 följande:
    Men jag har fått för mig att unga kvinnor, 18-25, har ganska mycket sex och flera partners, medan 40+-kvinnan är den som ser sex som mindre viktigt, både i relationen och som singel? Det stämmer inte riktigt med den välkända uppfattningen att medelålders kvinnor har större sexlust.
    Då har du för dig fel, tycker jag. Däremot är unga tjejer ofta osäkra och vill visa att de "duger", så det kan hända att de har några partners. Men där brukar främsta intresset inte vara sex. Unga tjejer är nästan alltid efter kärlek och relation. Men många är tyvärr också lättpåverkade om någon tutar i dem att man ska göra si eller så. 

Det är bara att titta på undersökningar i något naturfolk.Där är det nämligen vanligt att unga killar har några slags kk-förhållanden med kvinnor runt 40. 
  • AndreaBD
    Tecum skrev 2019-11-24 21:21:44 följande:
    Tja, jag litar på dig. Men om man läser här tycks många kvinnor runt 40 säga big no-no till sex med så mycket yngre killar. Då finns det fler killar som är sugna på äldre. Men det är väl normer och förväntningar som fortfarande påverkar, som New Dawn skrev. Synd, om våra kvinnor tog efter naturfolken fick de kanske bättre sex? Eller iaf oftare?
    De flesta kvinnor runt 40 som säger nej till sex är väl de som är i (dåliga) relationer? Och även om de är singel, så måste en kvinna ju alltid vara försiktigare än en man, bara för risken att killen skulle kunna vara nån galen mördare. Kvinnor är fysiskt svagare och därför tar de en större risk om de är ensamma med en främmande man. 
  • AndreaBD
    Tecum skrev 2019-11-24 21:45:00 följande:
    Ingen vet väl om de hade bättre sex, men om det är så beror det på att de inte funderar så mycket utan bara kör. Men rimligtvis borde även deras kvinnor ha olika lätt att få orgasm och jag tvivlar starkt på att deras män var mottagliga för instruktioner om hur de skulle tillfredsställa sin kvinna.
    Så jag är ganska säker på att dagens kvinnor i Sverige har bättre sex än naturfolken, i genomsnitt.
    Jag tänkte främst på en stor gammal studie som gjorts om ett folk som hette trobidianer eller något liknande - jag hittar inte, minns inte vad de heter exakt. Där hade man studerat deras sex-liv och samhälle och konstaterat att de levde helt fritt, hade sex utan hämningar, det förekom INGA våldtäkter och både män och kvinnor hade mycket sex. Kvinnorna hade en ganska stark roll där, om jag minns rätt var det alltså ett matriarkat. Den studien citerades ofta om man ville styrka att frihet och avsaknad av manlig dominans ger ett bra sex-liv för alla. 
  • AndreaBD
    Anonym (Eli) skrev 2019-11-24 22:20:51 följande:
    Eller så handlar det om att personerna i förhållandet har olika mycket sexdriv - oavsett vad någon norm säger? Jag tycker mig se lika många kvinnor som män som beklagar sig över att deras partner inte vill ligga. Men det är ju en högst personlig observation =)
    Precis! Det finns gott om kvinnor som klagar att deras män har lägre sex-drift än vad de själva har. Jag tror att några män här har selektivt minne. 
  • AndreaBD
    Anonym (Eli) skrev 2019-11-24 23:16:24 följande:
    Varför bara män med selektivt minne?
    Alltid dessa påpekanden i otid! Just nu pratade vi inte om såna situationer där kvinnor kan ha ett selektivt minne, utan just nu tog jag upp en situation där männen verkar ha selektivt minne. Det är bara barnsligt att hela tiden dra till med att andra sidan också kan göra så. Ta det som kvinnorna gör, när man pratar om det. 
  • AndreaBD
    Anonym (Annorlunda upplevelse.) skrev 2019-11-24 23:19:27 följande:
    Män pratar sällan om sitt dåliga sexliv. En viss sorts män skryter om sex, en annan sort beklagar sig om bristen på sex, men majoriteten håller detta för sig själva, oavsett om det är bra eller dåligt, konstant eller obefintligt.

Så inlägg du ser här i ämnet är en väldigt liten del av män med problemet.   
    Jo, det är möjligt, men jag tänkte nu mer på kvinnornas inlägg visar att det finns kvinnor som vill ha mer sex än sina män vill - och då tyder det ju på att det inte är generellt/alltid kvinnorna som vill ha mindre. Utan antagligen är det helt enkelt individuellt olika. 

Det är förstås inte uteslutet att det ändå i genomsnitt kan finnas en tendens till att män har mer sexdrift, men jag är osäker där. Dvs. det måste inte vara så.
  • AndreaBD
    Anonym (Eli) skrev 2019-11-25 10:35:31 följande:
    Jag förstår bara inte vilken poäng du vill göra? Och jag menar, selektivt minne förekommer väl hos oss likväl som hos männen? Eller?
    Självklart, men just när det gäller det här så verkar NÅGRA män här på forumet totalt ignorera att det inte bara verkar vara män som vill ha mer sex. Jag har inte sett det fenomenet här på forumet från kvinnornas sida, så varför ska jag ta upp dem just om den här detaljen?
  • AndreaBD
    Anonym (Eli) skrev 2019-11-25 10:44:11 följande:
    Det finns Massor med trådar med tjejer som klagar på att deras killar inte vill ligga.
    Det var ju precis det jag sa! Och att några män här verkar tro att såna inte finns. 
Svar på tråden Vad beror det på att så många kvinnor gärna avstår sex?