Det vill sig inte
Skriver här för att jag vill få lite stöd och komma i kontakt med andra som är i liknande situation.
Jag och min sambo började försöka bli gravida i augusti förra året. Vi har inte försökt aktivt varje månad och framför allt nu dom sista månaderna har vi tappat motivationen lite och går mest runt och tycker synd om oss själva men allt som allt skulle jag gissa att det är minst 12 aktiva försök i alla fall. När vi började sa vi att vi skulle söka hjälp om det inte tog sig inom ett år men av någon anledning har jag inte känt mig redo att erkänna nederlag. Nu inser jag ju dock att vi måste. Jag fyller 35 i februari och även om alla runt omkring säger saker i stil med ?du har gott om tid på dig? ?du är så ungdomlig och fräsch? ?det kommer när du minst anar det? så känns det ju inte direkt som att tiden är på vår sida. För att inte tala om alla risker som kommer ju äldre man blir.
Ingen av oss har barn sedan tidigare då omständigheterna inte varit de rätta. Min sambo ville egentligen börja försöka tidigare men jag kände mig inte redo då. Hade jag vetat att det skulle vara så här svårt så hade jag tänkt och känt annorlunda. Ångrar att vi inte började så fort livet kom på rätt köl. ?Vi har ju äntligen fått det så bra. Kan vi inte bara njuta lite av det först?? Som jag ångrar mig nu!
Det känns som att alla runt omkring mig blir gravida eller redan har barn. Kan inte riktigt glädjas längre åt andras bebislycka utan blir bara ledsen och frustrerad. Hela mitt liv har varit en kamp, varför kan inte bara något gå min väg någon gång utan smärta och elände? Så här har det varit med allt i mitt liv. Det är så jäkla orättvist!
Jag och min sambo har inte ett dåligt liv. Vi har varandra, vi har katten och vi är fria att göra vad vi vill när vi vill (nästan). Men vi känner båda att det är dags för ett nytt steg i livet. Vi vill ha en familj. Jag har större delen av mitt liv sagt att jag aldrig kommer skaffa några barn. För det var så det kändes då. Nu vill jag inget hellre men nu är det kanske för sent.
Är det någon som känner igen sig? Snälla skriv! Jag behöver få veta att vi inte är ensamma. Min sambo undviker att prata med mig om det här. Så fort jag tar upp det avbryter han och börjar prata om något annat.