Inlägg från: Anonym (Anonym1) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anonym1)

LVU efter rättegång - vad händer?

Anonym (The mum) skrev 2019-11-25 22:00:47 följande:

Skönt att höra att du är trygg i dig själv. Tyvärr finns ingen konferens som heter så.

Om man söker på Google så kommer ju socialchefsdagar eller socialchefskonferans upp så vad snackar du om? :S
    Anonym (-) skrev 2019-11-26 09:54:14 följande:

Det är svårt att göra randomiserade studier på omhändertagna barn. Men inte omöjligt. Följande är en amerikansk studie som utnyttjar naturlig variation mellan olika socialtjänsthandläggare för att få en "pseudorandomisering": 

www.journals.uchicago.edu/doi/abs/10.1086/590216

Denna studie visar att barn som med minsta möjliga marginal blev fosterhemsplacerade löpte 2-3 gånger större risk att bli kriminella som vuxna än barn som med minsta möjliga marginal fick bo kvar hos sina biologiska föräldrar. 

LoveRain skrev 2019-11-26 14:14:55 följande:

Tror att du inte riktigt vill förstå att det inte var ett val i din egentliga mening men vi lämnar det.

Tycker du ska vara försiktig med att lyssna för mycket på signaturen jur. Hen har vissa vettiga saker att säga men har stora brister i sina källhävisningar. En seriös jurist vet att man inte kan anföra någonting alls i en rättsprocess utan att ha ordentliga källor (såsom förarbeten, rättsfall, expertutlåtanden). Det finns många här som vill utmåla alla som jobbar inom socialtjänsten som rättsosäkra häxor men det är såklart inte fallet. Enskilda personer kan ta fel beslut och missbruka sin makt, absolut, men det är knappast så att majoriteten gör det.

Du behöver fokusera på rätt saker för att lyckas. Att elda upp ett har mot socialtjänsten är inte rätt sak att göra. Lägg tid på att sätta dig in i hur en rättsprocess vid LVU fungerar, läs och förstå hur lagrummen är utformade, sätt dig in i vad som krävs för att åtgärda era omsorgsbrister och börja med det redan idag då ni lägga fram det under förhandlingen.

Socialtjänsten sa klart och tydligt att vi hade två VAL att välja emellan och inget annat än det och vad ni tror, bryr jag mig inte om, för det är vi som var på mötet och fick detta val av dom :/ vi har ju t om pappret sparat där föräldrar får välja emellan SoL eller LVU, alltså om man samtycker till vård i ett familjehem eller om man vill kämpa för vårdnaden i ett rättslig process. Vi har INTE blivit tvingade till att välja just SoL före LVU, utan vi fick välja själv! Sen vad du/ni tror får stå för er!
  • Anonym (Anonym1)

Min advokat kommer att föra min talan på rättegången då jag inte kommer att kunna närvara som jag ville då våra pojkar inte får vara på dagis den dagen pga att dom endast går 15h och dom får tydligen inte stanna längre :( jag som verkligen ville dit men finns inget att göra då dagis inte kan ha dom och vi har inte hittat nån barnvakt men jag har en riktigt bra advokat som jag känner sen tidigare, vi har pratat och hon kommer att fixa min talan där. Min sambo åker iaf! Synd att jag inte kan delta som jag önskat och velat :(

• Anonym (Anonym1)
    LoveRain skrev 2019-11-26 21:29:55 följande:

Har du pratat med förskolechefen och berättat varför ni behöver ändra om i schemat för just denna dag? Barnen skulle kunna få stanna längre just denna dag och så får de stanna hemma en dag samma vecka istället?

Vi har jagat henne hela dagen, vi har skickat mejl, sms, ringt henne och förklarat hur viktigt detta är för oss osv. Vi har gjort exakt allt vi kunnat men hon nekade så vi kan inte göra något mer vilket skär i hjärtat. Denna förskolechef är en total JÄVLA idiot och någon vi haft problem med flera gånger. Hon kan inte se vad som är bäst för familjen, föräldrarna och barnen.

Vi kan tyvärr inte göra något mer och jag har ett skäl att vara hemma pga att jag måste passa barnen så advokaten kommer att föra min talan i rättegången men min sambo åker dit
  • Anonym (Anonym1)
    LoveRain skrev 2019-11-26 21:38:03 följande:

Gå till chefens chef och prata med denne!

Det finns inget vi kan göra åt detta. Vi har redan försökt lösa detta hela eftermiddagen och nu är det tyvärr såhär som vi får göra även hur ont det gör. Det är förskolechefen som bestämmer så vi kan inte göra något tyvärr :( och att prata med dennes chef ger nog inte mer än att man ger dom ett klagomål på personen
  • Anonym (Anonym1)

Förskolechefen hade ingen som helst medkänsla i hur viktigt det var för oss att få komma till rättegången och hon nekade oss tre gånger och ville inte ändra sig trots att vi förklarade för henne hur viktigt det var och att vi måste vara där osv men vi kan ingenting göra i detta länge :(

• Anonym (Anonym1)

Min sambo kommer iaf att åka på rättegången och jag har skäl att vara hemma pga att jag måste ta hand om barnen. Advokaten vet om det hela och kommer att föra min talan. Det känns otroligt för jävligt att inte få delta men kan inte göra något i nuläget mer än det jag försökt :(

• Anonym (Anonym1)
    Anonym (jur) skrev 2019-11-26 22:52:49 följande:

Normalt så är man skyldig att komma till en förhandling i domstol om man är kallad, normalt ganska svårt att få godkänt förhinder.

Är man kallad till en domstol så är arbetsgivare, barnomsorg etc skyldiga att inte lägga hinder för detta.

Vill du veta mer i detalj så ring till domstolen så förklara de hur det fungerar

Vi kan ingenting göra i detta läget. Jag vet redan hur en rätt gång fungerar, advokaten är informerad, jag har skäl att vara hemma enligt henne och förskolechefen har sagt nej tre gånger. Vi kan ingenting göra!
  • Anonym (Anonym1)
    LoveRain skrev 2019-11-27 00:12:58 följande:

Har du ringt domstolen och tagit reda på exakt vad som gäller? Om du inte gjort det har du ju inte gjort allt du kunnat! Får du svaret att du har rätt till barnomsorg under tiden en förhandling du är kallad till pågår så berätta du det för förskolechefen (tillsammans med hänvisning till relevanta lagrum eller så ber du domstolen att även maila sitt svar till dig). Du kan också ta det med förskolechefens chef.

Du kan ju inte ge upp! Pröva fler vägar! Du vill ju inte ha dina barn lvu:ade, då går du kämpa på!

Jag har tagit detta med min advokat tidigare ikväll och där förklarade jag läget med att vi inte har tillgång till barnvakt, att förskolechefen har sagt nej till att pojkarna får vistas på förskolan under tiden vi är där och att hon inte ändrar sig och att jag då kommer att vara hemma pga vård av barn då ingen kan se efter dom medans vi är på rättegången.

Hade vi varit tvungna att åka dit bägge två så hade advokaten talat om det men nu så ska hon föra min talan istället pga att jag måsta ta hand om barnen. Hade barnomsorgen haft en skyldighet att inte lägga hinder för en rättegång så hade hon väl inte gjort det, eller hur? Och då hade ju även advokaten sagt till oss att hon gör helt fel osv?

Nu har advokaten sagt att har vi inte barnvakt så måste jag vara hemma och då är det som det är med den saken men att hon ska göra sitt bästa för att föra min talan och min sambo kommer närvara under rättegången.

Vi kan ju inte fara ifrån och lämna våra barn eller ta med dom till rättegången utan att nån ser efter dom, eller hur?! Vi har redan försökt att ordna detta med förskolan hela dagen men vi får avslag och kan inget mer göra. Jag lyssnar på advokatens ord gällande detta och säger hon att hon ska sköta min talan på bästa sätt osv, så antar jag att det stämmer och att jag har ett giltigt skäl till att ta hand om mina barn när dom inte kan vara någon annanstans under denna tid.

Förskolechefen bestämmer och det kan inte förskolan påverka och gör hon nu vill så borde hon väl veta att hon är skyldig till att inte lägga hinder för en rättegång då hon jobbat inom detta i flera år? Sen vem hennes chef är har jag ingen aning om. Jag lyssnar på advokaten i nuläget då jag litar på henne!
  • Anonym (Anonym1)
    LoveRain skrev 2019-11-27 00:59:15 följande:

Förskolechefen kanske inte alls har koll på detta eftersom det inte direkt är varje dag som någon behöver barnomsorg för att gå på LVU-förhandling.

Hade det varit mitt barn som varit föremål för ett möjligt LVU hade jag inte antagit saker, jag hade gjort allt för att kunna närvara. Eftersom det troligen ökar dina chanser om man dyker upp på förhandlingen så hade jag krigat tills jag gått igenom möjligheten att närvara.

Vem som är förskolecheferna chef är oerhört enkelt att ta reda på så det är ett märkligt argument. Du kan ringa kommunens växel och bli kopplad.

Jag har gjort vad jag kan och jag lyssnar på min advokat i detta läget!
  • Anonym (Anonym1)

Jag har verkligen försökt att fixa allting angående förskolan. Jag har pratat med personalen men dom hänvisar till att förskolechefen bestämmer och att dom inte har nån talan där, förskolechefen säger fortfarande nej och förskolechefens chef fick jag ingen hjälp av heller! Sen har jag ringt runt som en j*vla dåre till vänner osv för att leta barnvakt men ingen har möjlighet.

Jag har även pratat med advokaten och rätten nu på morgonen angående att jag inte kan närvara pga att jag har skyldighet att ta hand om barnen då ingen annan kan och dagis nekar. Både advokaten och rätten har godkänt det och jag behöver inte närvara på rättegången, utan advokaten kommer att föra min talan.

Till er som anser att jag är en mycket dålig förälder pga mitt val, kan ta och förstå att jag har redan gjort vad jag kunnat göra under flera dagar, att jag inte har någon skyldighet att närvara på rättegången och att advokaten kommer att föra min talan osv. Jag bryr mig om mina 5 barn och krigar för dom om det så gällde mitt eget liv och jag kan inte göra mer i denna situation, utan nu är den som den är och jag är mycket ledsen för det :/

Dom vet nu om varför jag inte kan närvara under rättegången, att jag har försökt fixa dagis och barnvakt men inte kunnat ordnat det och dom har själva sagt att det inte är några problem och att advokaten kommer att föra min talan precis som hon har lovat och sagt tidigare! Jag är väldigt ledsen att jag inte kan närvara och oerhört förbannad på både vänner och förskolan men just nu har jag gjort allt vad jag kan och nu är det såhär det får bli och inget jag kan göra något åt. Jag har krigar för barnen, jag kommer att fortsätta kriga och jag ger inte upp!

Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?