Inlägg från: Anonym (Soc.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Soc.)

LVU efter rättegång - vad händer?

Anonym (Anonym1) skrev 2019-12-02 20:29:42 följande:

Det känns ändå positivt att vi nu kommer att få träffa dessa två familjehem på fredag och att vi får chansen att lära känna dom, träffa dom och att dom även får träffa barnen och lära känna dom osv. Sen att vi ska ha hembesök och inskolning innan dom flyttar, känns också bra, för då tas dom ju inte ifrån en på plats, utan nu får dom ju chansen att inskolas först, vilket jag iaf tycker är bättre än om dom dras ifrån en direkt och in i en ny familj.

Vi ska alla närvara på mötet på fredag så vi bägge två + barnen får närvara och träffa både socialen samt familjehemmen men det känns också lite jobbigt då man tänker på att nån annan ska få ta hand om dom ett tag men jag fyller mig själv med självkänsla och tänker på att dom inte kommer att bo där för alltid <3

Synd att man skiljer på barnen måste jag säga.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-12-02 21:42:34 följande:

Det är inte vårat val, utan socialens. Vi sa till dom att vi helst ville att barnen skulle få flytta tillsammans men när det inte gick så sa vi ja till att dottern får bo med en familj och pojkarna i ett. Dom kommer att bo i samma område och ha nära till varandra så dom kan träffa och att även vi kan ha umgängen lättare än att dom skulle bli placerad längre bort. Men vi har iaf sagt till dom att vi ville att dom skulle flytta tillsammans men är ju socialens beslut som även måste fungera för barnen. Dom ska ju matcha osv. Detta är deras val, inte vårat som sagt!

Det förstår jag. Men jag tycker det är synd. Tycker det är viktigt att man håller ihop barnen. Men de hittade väl ingen som ville ta emot två barn antar jag.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-12-02 21:59:21 följande:

Vi har tre barn tillsammans och vi tycker också att det är tråkigt att behöva skilja på dom men vi kan inte göra så mycket åt socialens val :(

Tre olika familjehem?
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-12-02 22:02:44 följande:

Nej jag menade att vi har 3 barn tillsammans. Dottern flyttar för sig och pojkarna flyttar tillsammans, så två olika familjehem

Oj. Vad säger man till det stackars barn som både måste flytta hemmifrån och samtidigt skiljas från syskonen som får bo tillsammans. Stackars barn :( Måste ju kännas förfärligt för henne. Så synd att de inte kunde komma tillsammans till sin faster istället.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-12-03 21:03:27 följande:

Du har helt rätt gällande detta. Jag skulle inte ens vilja att min värsta fiendé fick genomlida det som vi nu går igenom och jag är så trött på folk som enbart kommenterar för att kritisera dåliga föräldrar. Om det vore ni själva som satt i denna position, så lovar jag att ni hade känt samma sak! Att inte få vakna upp med att era barn springer in i sovrummet och säger mamma, tomma sängar, totalt tyst osv och det lovar jag att INGEN vill uppleva!

Jag vill iaf säga att vi vill våra barn väl och att dom ska få allt dom är värda i livet <3 vi vill inget hellre än att se dom lyckliga. Vi mår väldigt dåligt just nu men vi håller oss starka och stöttar varandra :'( kändes konstigt att behöva avsluta barnens förskoleplatser idag också, för nu märker man mer och mer att dom snart kommer att flytta...

Tror att det som man kan reagera på är att det handlar väldigt mycket om dina känslor och du väldigt lite talar om hur barnen kommer att uppleva detta.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-12-03 21:45:57 följande:

Håller faktiskt med dig i det här, vad har du för rätt att kritisera oss som föräldrar och förolämpa oss att vi inte verkar bry oss om våra barn? (Soc.)

Det handlar inte om kritik utan om att uppmärksamma dig på det, då detta är en viktig sak som socialtjänsten har med i sin bedömning. Om en förälder talar mycket om sina egna känslor, sin egen saknad, sina egna upplevda oförätter mycket mer än när man reflekterar omkring barnen så kommer det att tolkas som att föräldern anser att barnet ska tillgodose förälderns behov snarare än att föräldern ska tillgodose barnets behov.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-12-03 22:03:54 följande:

Jasså det säger du? Så du påstår att föräldrarnas hälsa och välmående inte är viktig och att man enbart bryr sig om sig själv för att man gråter när man snart ska gå igenom någonting som INGEN borde få uppleva? Självklart så tänker vi på barnen, före oss själva och det är ju därför denna överflytt ska gå så smidigt som möjligt, så att barnen är 100% trygga där INNAN dom flyttar!

Att du som "socialsekreterare" inte har någon som helst uppfattning hur det är för en förälder att genomgå en utav deras livs värsta mardrömmar, får mig verkligen att bli rädd hur socialtjänsten arbetar i dagens samhälle. T om våra socialarbetare i denna kommun BRYR SIG om hela familjen och jobbar för att ALLA ska må bra och vara trygga i en familj så att barnen en dag får flytta hem igen! Lägg ner nån gång

Jag kan bara informera så gott jag kan om vad socialtjänsten brukar titta på och ta med i sin bedömning. Sen är det upp till dig att ta till dig denna information eller att välja att känna dig kränkt.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-12-03 21:45:57 följande:

Håller faktiskt med dig i det här, vad har du för rätt att kritisera oss som föräldrar och förolämpa oss att vi inte verkar bry oss om våra barn? (Soc.)

Förövrigt verkar du ha väldigt lätt att låta dig ledas av andra. När jur inte är i tråden så går det att föra normala samtal med dig men så fort jur kommer in och meddelat att du borde känna dig kränkt Så flippar du. Det är synd.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-12-03 22:18:59 följande:

Ni som själva har barn och läser denna tråden, tänk hur det skulle vara för er att gå igenom detta. Att först få 3 anmälningar på er med ordentliga falska anklagelser och lögner som i sin tur går till utredning. Ni får komma på möten på deras kontor, vara med om hembesök, att dom kontaktar nära och kära + dagis osv, att ni tackar ja till ett utredningshem, åker ner dit frivilligt och stannar där 8 veckor tillsammans och 1 vecka vardera där du är ensam med barnen själva medans den andre åker hem, att sedan få åka hem hela familjen och fortsätta med att ta emot hjälpen, ändringarna och allt som vi fått hjälp och tips om på utredningshemmet, att sedan få vara med på ett möte 3 dagar efter att ni kommit hem och få två val på ett papper, sen komma hem och behöva välja emellan familjehem eller fajtas i en rättegång, att sedan välja SoL för att det är det bästa för dina barn och invänta att socialen letar upp ett familjehem, börja små tjafsa då vi inte kommer överens med placering inom nätverket, vilket påverkar detta till att socialen istället ansöker om LVU, gå och vara orolig i flera dagar och sen få reda på att politikerna valt LVU och att ni måste genomgå en rättslig process, att bli nekad ifrån vänner och familj + dagis att barnen ej kan vara där och att du inte får närvara på rättegången, din partner åker ensam till rätten medans du blir uppringd på telefonen och få svara på så hårda frågor att du bryter ihop för att du vill barnens bästa men känner dig värdelös inombords och sedan förbereda sig för vad rätten ska välja då beslutet fattar och att ni även ska förbereda er för att barnen ska flytta till någon ni inte ens känner...

Läs igenom det så förstår ni vilket helvete vi fått gå igenom detta år och hur jobbigt det är för ALLA i familjen och inte bara oss! :'(

Mmm... jo vi förstår att du måste må piss i allt detta, det har du ju berättat mycket om. Hur barnen mår i allt detta har du inte varit så fokuserad på.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (-) skrev 2019-12-04 10:29:36 följande:

Du skulle aldrig ha gått med på utredningshem. Utredningshem används generellt av socialtjänsten för att samla bevis emot föräldrarna (namnet säger det mesta). Nu är det ändå gjort så då är det inte så mycket att göra. Det positiva är att ni åtminstone framstår som mycket samarbetsvilliga vilket skulle kunna göra så att förvaltningsrätten propsar på en SoL-placering istället för en LVU-placering. Med en SoL-placering kommer det bli mycket enklare att få hem barnen i framtiden. Och om det inte verkar som om socialtjänsten kan bevekas så går det med en SoL-placering att vid tillfälle ta barnen och flytta utomlands, utom räckhåll för svensk socialtjänst. Med tanke på att det för många barn är ett öde värre än döden (självmordsfrekvensen är fem gånger högre för fosterhemsbarn än för andra barn) att växa upp inom samhällsvården så är det definitivt ett alternativ man bör fundera på. 

Tanken har aldrig slagit dig att den ökade risken för placerade barn till stor del skulle kunna ha att göra med allt som placerade barn varit med om innan de blir placerade? Du tror att misshandel, missbruk, sexuella övergrepp, grava omsorgsbrister etc inte sätter djupa spår i barnasjälen som finns kvar även om de sedemera blir placerade?
Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?