Inlägg från: Anonym (Anonym1) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anonym1)

LVU efter rättegång - vad händer?

Anonym (jur) skrev 2019-11-24 18:41:53 följande:

Jag tror det skulle vara till nytta för dig om någon med kunskap och erfarenhet på området fick tillfälle att läsa handlingarna och förklara hur socialtjänsten tänker driva detta ärende i förvaltningsrätten, även om det kanske inte står direkt så går det med erfarenhet att säga vilken väg de troligtvis riktar in sig på.

Jag har talat lite med min advokat under dagen idag så jag vet lite mer nu och ska prata mer med henne imorgon :)
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (Soc.) skrev 2019-11-24 19:09:15 följande:

Jag är väldigt stolt över mitt arbete.

Jag tror att det ganska tydligt ändå om man har en hum om hur saker fungerar ganska fort kan ana om folk som utger sig för att inneha vissa kunskaper är trovärdiga.

Men givetvis håller jag med dig om att vem som helst kan påstå att de är vad som helst. Jag uppmanar ingen att blint gå på det som de får serverat som fakta på ett debattforum utan uppmanar alla att söka informatiin från verifierbara källor. Jag kan bidra med min kunskap och sen får mottagaren själv avgöra om det är trovärdigt eller inte. Om inte annat kanske man i alla fall får insikt i att man behöver få saker klargjorda och skaffa sig mer information. Som exempelvis i denna tråd där TS antinget fått helt fel information ifrån sin handläggare eller kanske själv missförsått. Utan denna tråd skulle hon kanske inte ens veta att hon behöver ställa frågor till sitt ombud eller till sin handläggaren angående uppfattningen om att man kan välja lvu eller sol eller de kinsekvenser det kan få att inte dyka upp på förhandling.

Nej vi har inte missuppfattat nånting gällande detta ärende. Vi fick självmant 2 val, att välja SoL eller LVU och vi fick t om papper på det valet. Valde vi SoL så skulle vi samtycka till vård i familjehem och LVU så blir det en rättslig process. Dom förklarade det väldigt tydligt så inga missförstånd har gjorts där och ska du fortsätta att hålla på och säga att vi missuppfattat så får du väl självmant ringa upp dessa två inom soc och prata med dom själv! Punkt!
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (Soc.) skrev 2019-11-24 19:40:09 följande:

Ok då är det så. Sammanfattningsvis så är du säker på att jag har fel när jag säger att lvu inte är ett val. Samtidigt kan vi konstatera att du berättar att ni fått ett val mellan sol och lvu, ni valde sol, och nu ansöker socialtjänsten ändå om Lvu.

Man tycker att det faktum att kommunen nu ändå ansöker om LVU trots att ni fått välja SoL är något som bekräftar det jag berättat för dig, men tydligen inte.

Jag har berättat för dig redan om allting och vad du upplever det som, får stå för dig! Socialen gav oss två val och vi valde SoL men enligt advokaten så ansökte dom nog om LVU pga att jag och sambon var oense om placeringen hos hans syster och inget annat än så + att vi har några brister i omsorgen men INGET som är allvarligt enligt advokaten, för då hade socialen tagit barnen direkt enligt henne
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (Soc.) skrev 2019-11-24 19:59:24 följande:

Omedelbart lvu tar man när det är en akut risk för allvarlig fara. Exempelvis om ett barn blir allvarligt misshandlad eller om man befarar att ett barn kommer att föras ur landet för att tvångsgiftas eller utsättas för könsstympning exempelvis. Vanliga långsamma lvu tas när faran visserligen inte är akut, men att man bedömer att de omsorgsbrister i långa loppet riskerar att skada barnets hälsa och utveckling. Ditt fall låtet som det senare fallet. Se till att du får veta exakt vad det är du och pappan behöver göra och lära er för att barnet ska kunna komma hem igen. Det ska vara tydligt. Och socialtjänsten ska tillhandahålla de insatser som ni behöver få för att ni ska nå de målen. Tyvärr glömmer vi ibland bort att fortsätta jobba med föräldrarna till ett placerat barn och föräldrarna får svårt att veta vad de förväntas göra under tiden som barnet är placerat.

Självklart så har vi tänkt på allting sånt. Kommer även ta en hel del med advokaten + i rättegången. Jag ger mig inte i första taget!
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym skrev 2019-11-24 20:25:42 följande:

Förstår att du bara jobbar med småbarn.

Alternativt inte jobbar på soc alls.

Vill du bevisa att du gör det så förklara hur ni gör med ungdomar "på glid".

Men oavsett, jag tycker att "din" myndighet skulle ta bort "tjänst" i sin titel.

Socialtjänsten är ingen tjänst.

Håller med att det är något skumt med denna "soc" tant
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (fdsfd) skrev 2019-11-24 21:25:33 följande:

Man ska ju stötta sitt barn, så jo jag tycker man borde vara med då.

Japp vi bägge två kommer att närvara under rättegången oavsett hur tufft det är <3 vi har en hel del att säga
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (Socialsekreterare) skrev 2019-11-24 21:45:46 följande:

Ja visst kan man lägga upp det som att man har ett val.. men faktum är att det är soc som avgör om man ska ansöka om LVU och det kan man göra även om föräldrarna ?valt? SoL, dvs skrivit under ett samtycke.

Lägga upp det som att man har ett val? Men snälla, vad är det du inte förstår? Vi fick två val att välja emellan av socialtjänsten vid ett möte och vi valde SoL för att vi ville att barnen skulle få vårdas i ett familjehem, då det är det bästa för dom i nuläget MEN att jag och sambon var oense till att barnen skulle vårdas hos hans syster pga konflikter vilket advokaten tror att det är det som orsaker en del av ansöket om LVU.

Vi förstår att socialen kan välja LVU om dom ser att dom har behov av det men i detta läget så är det inte AKUT enligt advokat eller något jätte allvarligt, utan vi ska säga allting i rättegången, visa upp alla papper och mejl ifrån socialen m.m och kan du förstå att vi faktiskt vill barnens bästa? Det har vi velat ifrån dag 1 och vi har också tagit emot all hjälp ifrån dom utan protester!

Hade vi velat dom illa så hade man motarbetat dom, skitit i möten, skitit i utredningshem, tagit LVU osv men det har vi inte gjort, utan tvärtom! Vi vill det bästa för våra barn! Därför valde vi det självklara valet att låta barnen vårdas i ett familjehem.
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (dddd) skrev 2019-11-24 22:05:55 följande:

Att socialtjänsten ljuger för att göra sitt jobb lättare, lättare att få som de vill är väl ändå ganska välkänt. Jag hade inte litat på dem i det här avseendet nej.

Varför vill de ta barnen om jag får lov att fråga?

Enligt advokaten så ansökte dom troligen om LVU pga att vi är oense om placeringen hos sambons syster och att vi är några brister i omsorgen men inget som är akut eller allvarligt enligt advokaten
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (dddd) skrev 2019-11-24 22:10:59 följande:

De säger ibland så för att föräldrarna inte ska bråka och bli rädda och därför gå med på det de vill. Ofta gör de så ifall de känner sig osäkra på att de kan få igenom en LVU. Kan även vara därför de inte vill att ni kommer och försvarar er i rätten. Även det ser bättre ut för dem.

Hmm, begår dom då inte lagbrott?
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (dddd) skrev 2019-11-24 22:13:53 följande:

Då ser ni till att gå till rätten och gör allt ni kan för att få rätten att förstå att det bästa för barnen är att få vara kvar hemma. Sedan kämpar ni för att rätta till era brister så att era barn får det tryggt under sin uppväxt och slipper traumat av att tvingas bo hos någon annan.

Men självklart! :D
Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?