Inlägg från: Anonym (Soc.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Soc.)

LVU efter rättegång - vad händer?

Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-30 22:40:28 följande:

Om rätten nu väljer LVU (besluten kommer 6 december) så kommer ju barnen att få flytta snarast enligt socialen, men hur fungerar ett LVU när man väl har fått det på barnen? Hur skiljer sig SoL ifrån LVU?

Insatsen kan vara densamma men utförs frivilligt via SoL, men med tvång vid LVU. Vid SoL kan ni närsomhelst avbryta insatsen och ta hem barnen, det kan ni inte vid Lvu. Vid LVU kan man även besluta om umgängesbegränsningar. Dvs bestämma hur och var och vilken typ av kontakt ni får ha med barnen. Beslutet ska övervägas var 6.e månad, men kan löpa på hur länge som helst.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-12-01 10:41:34 följande:

Jo jag vet ju att man kan starta en utredning om man vill ha hem barnen osv. Okej, men har man då förlorat barnen helt och hållet? Kommer dom då inte hem igen eller handlar beslutet var 6:e vecka om man ska få tillbaka dom eller inte?

Övervägandet handlar om ifall LVUet ska fortsätta eller avbrytas. Barn kan vara omhändertagna enligt LVU under hela uppväxten. Det beror på om hemförhållanden ändras eller ej.

Om placeringen blir långvarig och det framöver blir en vårdnadsöverflytt så övertar familjehemmet även den juridiska vårdnaden.
  • Anonym (Soc.)

Vårdnadsöverflytt är inget du behöver oroa dig för i dagsläget. Det ligger långt långt fram.

• Anonym (Soc.)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-12-01 10:53:59 följande:

Okej jag förstår men man måste då vänta i en halvår och ändra på allt som behöver ändras innan dom tar beslutet var 6:e månad för att få hem dom eller? Alltså, om vi sköter alla möten, umgängen, ändrar på oss osv.

Omprövning görs automatiskt var 6:e månad enligt lag.

Du kan närsomhelst utöver detta begära hemtagning, som då måste prövas. Detta ska dock ske med försiktighet. De som gång på gång på gång begär hemtagning i ett tidigt skede kommer att betraktas som osamarbetsvilliga och att sakna insikt.

Att begära hemtagning innan de första 6 månaderna gått är inte rimligt. Förändringsarbete tar tid.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-12-01 11:23:40 följande:

Ja jag vet det där redan men om man nu ser till att man ändrar på dig under dessa 6 månader, om det nu blir LVU, kan man då ansöka om en utredning för att få hem dom? Nu menar jag liksom att om man verkligen ändrar sig på dom saker som socialen vill se en förändring på innan man startar upp en sån utredning?

Rekommenderar att du väntar till det är dags för den första omprövningen vid 6 månader.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-12-01 11:30:23 följande:

Jag förstår egentligen inte varför dom ansökte om LVU. Vi har ju liksom tagit emot all hjälp vi fått av socialen och utredningahemmet, aldrig motarbetat sov, ändrar på oss och förstår att det även finns saker som vi än idag behöver ändra på osv. Men det kan ju inte vara speciellt allvarligt, för då borde vi ju ha tappat barnen redan på utredningshemmet?

Även om man rättat till en del brister kan bedömningen ändå vara att det inte skett tillräckliga förändringar och att förutsättningarna till tillräckliga förändringar är små.

Även om det inte är så akut fara så att man måste ta barnen på studs kan bristerna ändå vara allvarliga på lång sikt. Att man befarar att barnen inte kommer att kunna utvecklas normalt i hemmet. Om du även uttryckt till socialtjänsten och rätten att du inte tycker bristerna är så allvarliga så kan det vara förklaringen till att man ansökt om LVU istället för SoL. Insikt om att det är allvar är A och O om man vill undvika LVU.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-12-01 11:49:24 följande:

Klart att vi förstår att LVU är allvarligt, men jag kan ju tycka att det måste vara positivt när föräldrarna verkligen tar emot hjälp, är villiga till att t ex åka på ett utredningshem och att vi faktiskt samtycker till vård i familjehem osv. Men visst, jag förstår att LVU är allvarligt och att det lär bli tufft att få hem dom om domen väljer LVU osv

Självklart är det positivt. Att man förstår, vill och försöker är tyvärr inte en garanti för att man kommer att nå fram till en tillräckligt god omsorgsförmåga tyvärr.

En annan sak som är oerhört viktigt om det blir ett LVU är hur man hanterar umgänget. Att man inte spelar ut, gråter och gör barnen oroliga när man träffas. Att man förmår lägga band på sina egna känslor och tryggar barnen i att det är bra. Och såklart även att man faktiskt sköter tider, inte avbokar eller kommer försent och utsätter barnen för besvikelser.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-12-01 12:37:24 följande:

Någon som kan berätta mer kring LVU? Alltså allt som händer ifrån det att dom väljer t ex LVU i rätten? Skulle vilja ha en bättre förklaring och mer information kring hur allt fungerar och kommer att bli osv. Jag kan inget om detta så vore skönt att få veta mer om vad som kommer att hända om rätten nu väljer LVU osv. Jag vet att ni har skrivit en hel del om det men skulle vilja ha en mer grundligare beskrivning av LVU

Det är egentligen ingen skillnad på hur det går till med placeringen i praktiken än om ni hade fått det via SoL. Socialtjänsten har anlitat ett familjehem som står redo att ta emot barnet när allt är klart. Förhoppningsvis kan ni om ni är lugna få följa med och träffa dom när barnet ska dit. Ni åker med barnen och socialtjänsten och ni har en möjlighet att hjälpa till att göra det så tryggt som möjligt för barnen. Under förutsättning att ni kan vara lugna. Socialtjänsten kommer att förklara för barnen vad som ska ske och varför. Ni kommer att få ett schema för umgänge och telefonsamtal.

Om ni inte skulle släppa ifrån er barnen kommer de att hämtas med polis.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-12-01 12:37:24 följande:

Någon som kan berätta mer kring LVU? Alltså allt som händer ifrån det att dom väljer t ex LVU i rätten? Skulle vilja ha en bättre förklaring och mer information kring hur allt fungerar och kommer att bli osv. Jag kan inget om detta så vore skönt att få veta mer om vad som kommer att hända om rätten nu väljer LVU osv. Jag vet att ni har skrivit en hel del om det men skulle vilja ha en mer grundligare beskrivning av LVU

Det är egentligen ingen skillnad på hur det går till med placeringen i praktiken än om ni hade fått det via SoL. Socialtjänsten har anlitat ett familjehem som står redo att ta emot barnet när allt är klart. Förhoppningsvis kan ni om ni är lugna få följa med och träffa dom när barnet ska dit. Ni åker med barnen och socialtjänsten och ni har en möjlighet att hjälpa till att göra det så tryggt som möjligt för barnen. Under förutsättning att ni kan vara lugna. Socialtjänsten kommer att förklara för barnen vad som ska ske och varför. Ni kommer att få ett schema för umgänge och telefonsamtal.

Om ni inte skulle släppa ifrån er barnen kommer de att hämtas med polis.
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-12-01 13:03:56 följande:

Men alltså jag fattar inte en sak, varför skulle man inte få tillbaka vårdnaden om man ändå har ändrat på dig, skött möten, umgängena osv? Då har man ju ändå bevisat att man VILL och HAR ändrat på sig osv. Låter ju väldigt skumt att man inte skulle få tillbaka barnen på den grunden :/ jag menar, varför ber då socialen en att ändra på saker eller ta hjälp om man ändå inte kan få hem dom?

Självklart kan ni få hem barnen om ni uppnått tillräcklig föräldraförmåga inom rimlig tid.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-12-01 13:03:56 följande:

Men alltså jag fattar inte en sak, varför skulle man inte få tillbaka vårdnaden om man ändå har ändrat på dig, skött möten, umgängena osv? Då har man ju ändå bevisat att man VILL och HAR ändrat på sig osv. Låter ju väldigt skumt att man inte skulle få tillbaka barnen på den grunden :/ jag menar, varför ber då socialen en att ändra på saker eller ta hjälp om man ändå inte kan få hem dom?

Det är ju därför man omprövar varje halvår. För att se om barnen kan komma hem.
Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?