LVU efter rättegång - vad händer?
Om rätten nu väljer LVU (besluten kommer 6 december) så kommer ju barnen att få flytta snarast enligt socialen, men hur fungerar ett LVU när man väl har fått det på barnen? Hur skiljer sig SoL ifrån LVU?
Om rätten nu väljer LVU (besluten kommer 6 december) så kommer ju barnen att få flytta snarast enligt socialen, men hur fungerar ett LVU när man väl har fått det på barnen? Hur skiljer sig SoL ifrån LVU?
Jo jag vet ju att man kan starta en utredning om man vill ha hem barnen osv. Okej, men har man då förlorat barnen helt och hållet? Kommer dom då inte hem igen eller handlar beslutet var 6:e vecka om man ska få tillbaka dom eller inte?
Vårdnadsöverflytt är inget du behöver oroa dig för i dagsläget. Det ligger långt långt fram.
Okej jag förstår men man måste då vänta i en halvår och ändra på allt som behöver ändras innan dom tar beslutet var 6:e månad för att få hem dom eller? Alltså, om vi sköter alla möten, umgängen, ändrar på oss osv.
Ja jag vet det där redan men om man nu ser till att man ändrar på dig under dessa 6 månader, om det nu blir LVU, kan man då ansöka om en utredning för att få hem dom? Nu menar jag liksom att om man verkligen ändrar sig på dom saker som socialen vill se en förändring på innan man startar upp en sån utredning?
Jag förstår egentligen inte varför dom ansökte om LVU. Vi har ju liksom tagit emot all hjälp vi fått av socialen och utredningahemmet, aldrig motarbetat sov, ändrar på oss och förstår att det även finns saker som vi än idag behöver ändra på osv. Men det kan ju inte vara speciellt allvarligt, för då borde vi ju ha tappat barnen redan på utredningshemmet?
Klart att vi förstår att LVU är allvarligt, men jag kan ju tycka att det måste vara positivt när föräldrarna verkligen tar emot hjälp, är villiga till att t ex åka på ett utredningshem och att vi faktiskt samtycker till vård i familjehem osv. Men visst, jag förstår att LVU är allvarligt och att det lär bli tufft att få hem dom om domen väljer LVU osv
Någon som kan berätta mer kring LVU? Alltså allt som händer ifrån det att dom väljer t ex LVU i rätten? Skulle vilja ha en bättre förklaring och mer information kring hur allt fungerar och kommer att bli osv. Jag kan inget om detta så vore skönt att få veta mer om vad som kommer att hända om rätten nu väljer LVU osv. Jag vet att ni har skrivit en hel del om det men skulle vilja ha en mer grundligare beskrivning av LVU
Någon som kan berätta mer kring LVU? Alltså allt som händer ifrån det att dom väljer t ex LVU i rätten? Skulle vilja ha en bättre förklaring och mer information kring hur allt fungerar och kommer att bli osv. Jag kan inget om detta så vore skönt att få veta mer om vad som kommer att hända om rätten nu väljer LVU osv. Jag vet att ni har skrivit en hel del om det men skulle vilja ha en mer grundligare beskrivning av LVU
Men alltså jag fattar inte en sak, varför skulle man inte få tillbaka vårdnaden om man ändå har ändrat på dig, skött möten, umgängena osv? Då har man ju ändå bevisat att man VILL och HAR ändrat på sig osv. Låter ju väldigt skumt att man inte skulle få tillbaka barnen på den grunden :/ jag menar, varför ber då socialen en att ändra på saker eller ta hjälp om man ändå inte kan få hem dom?
Men alltså jag fattar inte en sak, varför skulle man inte få tillbaka vårdnaden om man ändå har ändrat på dig, skött möten, umgängena osv? Då har man ju ändå bevisat att man VILL och HAR ändrat på sig osv. Låter ju väldigt skumt att man inte skulle få tillbaka barnen på den grunden :/ jag menar, varför ber då socialen en att ändra på saker eller ta hjälp om man ändå inte kan få hem dom?