Inlägg från: Anonym (Anonym1) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anonym1)

LVU efter rättegång - vad händer?

Anonym (jur) skrev 2019-11-23 23:34:26 följande:

Det låter som att det är detta faktum som ni bör lägga krutet på i förvaltningsrätten. Det är viktigt att ni är tydliga i såväl inlagor som den muntliga förhandlingen då förvaltningsrätten många gånger visat sig inte allt för intresserade att försöka tolka det som ni försöker förmedla.

Förtydligande av Socialstyrelsens direktiv till socialtjänsten när det gäller tvångsvård:

Förutsättningar för tillämpningen av LVU För att LVU skall vara tillämplig måste tre förutsättningar vara uppfyllda.? Ett missförhållande skall föreligga med anknytning till den unges hemmiljö (2 §, de s.k. miljöfallen) eller till den unges eget beteende (3 §, de s.k. beteendefallen).? Missförhållandet skall medföra att det finns en påtaglig risk för att den unges hälsa eller utveckling skadas.? Behövlig vård kan inte ges på frivillig väg.Att behövlig vård inte kan ges på frivillig väg innebär att den unges vårdnadshavare och/eller den unge själv, när han fyllt 15 år, inte samtycker till den vård som bedöms nödvändig. Då den som har fyllt 15 år är processbehörig i mål och ärenden enligt LVU, skall hans mening i frågan tillmätas självständig betydelse vid prövning av lagens tillämpning (36 § första stycket LVU).Målsättningen med vård enligt LVU är att med olika stödinsatser arbeta så att den unge kan återvända till sitt eget hem eller eget boende. Vården är alltså att anse som en tidsbegränsad insats. Även om en strävan bör vara att barn och föräldrar skall kunna återförenas,

Okej jo vi kommer vara väldigt tydliga med vad vi har valt och vad vi vill osv. Som sagt finns ju mejlet sparat där vi själva har skrivit att vi samtycker till vård i familjehem osv
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (jur) skrev 2019-11-23 23:41:33 följande:

Troligen kommer soc att försöka sig på att få det att låta som att ni inte är trovärdiga i Er inställning till frivillig vård.

Jobba på och ge Er inte utan var starka så kan detta gå vägen för Er.

Tack det ska vi verkligen tänka på och vi har ju också en väldigt bra advokat som jag känner sen tidigare då hon hjälpt mig med andra fall i livet, så vi ger inte upp.
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (Soc.) skrev 2019-11-23 23:50:18 följande:

Frivilliga insatser behöver inte i praktiken provas i den bemärkelsen som du menar, Men det ska alltid prövas i bemärkelsen att man gör en bedömning om det KAN vara så att frivilliga insatser kan vara lämpligt.

Okej jo vi fick ju välja emellan Sol och LVU först och vi valde alltså SoL men sen helt plötsligt ansökte soc om LVU utan att ge oss anledningen och politikerna valde LVU
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (Vann över soc!) skrev 2019-11-23 23:50:55 följande:

Känner du dig mer pepp på att närvara nu?

Jag hoppas verkligen det!

Önskar dig all lycka till.

Jo jag är mer pepp åt att medverka i rättegången då jag har mycket att berätta osv. Vill ju att vi ska vi en chans också ifrån vår sida även om det lär bli svårt att vinna över socialen :( men vi har iaf aldrig varit emot att ta hjälp ifrån socialen eller utredningshemmet osv
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (Soc.) skrev 2019-11-23 23:55:32 följande:

Nej vi har ingen skyldighet att utreda nätverket, men däremot att ta det i beaktande redan i ett tidigt skede. Men som sagt ingen utredning måste inledas. I det här fallet har hon dessutom redan sagt nej till placering hos sin syster.

Vi så nej till placering hos min sambos syster pga konflikter vilket socialen tog på allvar och förstod. Dom mejlen har jag också kvar och kommer att visa för advokaten
  • Anonym (Anonym1)

Gör inte socialen fel i detta ärende? Vi har aldrig sagt emot dom, utan varit villiga att ta emot hjälp redan ifrån start, gått på möten och haft dom hemma hos oss (inte vid sjukdom), vi så ja till att åka på utredningshem, åkte dit och var där i 7 veckor tillsammans och 1 vecka vardera ensamma med barnen, vi tog emot hjälp där, ställde frågor, var aldrig motvilliga, vi får på utflykter osv och jag pratade även med en psykolog dör en gång pga allt jag varit med om i livet, vi fick komma hem med barnen efter utredningshemmet, gick på socmötet och fick reda på att vi måste välja LVU eller SoL, vi valde SoL (mejl sparade) och socialen började söka hem åt barnen, sambons syster ville gärna ta hand om dom men vi nekade pga konflikter i familjen som pågått i flera år, sambon ändrar sig angående detta men jag är ännu osäker, socialen ansöker sedan om LVU men ger inget svar om varför och politikerna valde LVU och därför ska vi snart på rättegång om det

• Anonym (Anonym1)
    Anonym (jur) skrev 2019-11-24 00:28:47 följande:

Socialtjänstens arbete ska vara baserat på vetenskap och beprövad erfarenhet (detta är inte vad man kommit fram till i fikarummet på det enskilda socialkontoret utan en juridisk definition)

Så här säger lagen: När ett barn placeras skall det i första hand övervägas om barnet kan tas emot av någon anhörig eller annan närstående. 

För att kunna göra detta och uppfylla kravet på kvalitet i arbetet som jag beskriver i början på detta inlägg så behöver man göra en nätverksutredning, i annat fall så har man inget underlag till sitt beslut utan som allt för ofta bara ett beslut baserat på en åsikt.

Okej jag förstår, för vi sa nej till vård inom familjen pga att ingen av oss har en speciellt bra relation till våra familjer och detta vet socialen om den tidigare och dom förstod vårat val osv men tyckte ändå att det var tråkigt att vi var emot det men ändå så förstod dom
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (k) skrev 2019-11-24 00:33:42 följande:

Av vilken anledning begär de LVU?

Som jag skrivit tidigare så har vi ej fått reda på varför dom valt det. Har frågat flera gånger men får inget svar
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (jur) skrev 2019-11-24 00:34:27 följande:

Politikerna i socialnämnden väljer sällan något annat en det som den enskilde socialsekreteraren skickat till nämnden. Det är ytterst sällan som socialnämnden ifrågasätter tjänstemännens underlag.

Aha okej, jo jag har förstått det och socialen sa också att dom skulle skicka med politikerna vårt mejl där vi samtycker till vård i familjehem men ändå så valdes LVU
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (jur) skrev 2019-11-24 00:37:48 följande:

Jag skrev inlägget som ett svar till Anonym (Soc.), det måste ha hamnat tokigt i listan.

Åh okej hehe
Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?