-
Be advokaten förklara.Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-29 14:50:29 följande:Suck... Jag vet inte mer än vad som har sagts Kjell2 och mer vet jag faktiskt inte. Jag vet det som har sagts till mig eller till advokaten osv. Enligt min advokat så yrkade dom fortfarande på LVU för att dom ej trodde på att vi skulle sköta umgängen osv. Mer än så vet jag inte!!!!
-
Och jag tycker det är konstigt att om ni har accepterar omhändertagande och handlingsplan att soc ändå vill ha LVU. Men det kanske är soc som är ute och cyklar.Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-29 15:00:11 följande:Detta skriver min advokat på mejl, har endast tagit bort namnen!
"Hej
Ja Du fick ju berätta hur Du ser på det hela och sedan berättade (min sambo) ungefär det samma som du och att ni var helt överens om att familjehem var det bästa för barnen.
Soc sade att man inte tordes lita på att ni kommer på möten, svarar i telefonen när de ringer och så vidare och de tyckte därför att det skulle vara bättre med ett LVU men som sagt var så är det domstolen som bestämmer."
Detta är ett av mejlen vi fått av henne angående rätten
-
Återigen, detta handlar i huvudsak inte om historien utan om framtiden.Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-29 15:15:00 följande:Ja vi tycker också att dom handlar fel i detta ärende då vi faktiskt tagit emot hjälp och det finns ju bevis på det
Rätten ska göra en bedömning vad som kommer bli bäst för barnen i framtiden.
Så även om ni försökt enligt bästa förmåga tidigare, tagit emot hjälp, samarbetet mm, kan rätten bedöma att det är bäst för barnen i framtiden om det blir LVU
I ett brottsmål försöker man ta reda på vad som hände, gäller det LVU försöker man komma fram vad som kommer hända.
-
Men ni går ju igenom en rättsprocess just nu?Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-29 15:44:14 följande:
Självklart är det inte ett lätt val som vi har gjort och det hoppas jag att du förstår men vi valde fosterhem då vi fick välja emellan det eller att gå igenom en rättslig process där man kämpar för barnet osv i rätten och bevisar att man är en bra förälder osv. Vi vill det bästa för våra bar och kan dom inte bo hemma är det bästa att dom vårdas hos en familj som kan ge dom allt dom behöver
-
Nej, lägg ut utredningen istället och yrkanden.Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-29 15:59:36 följande:
Skulle ni alla vilja att jag skriver upp händelsen ifrån början till slut? Alltså en mer detaljerad skrift om händelsen ifrån början till slut?
-
För att förstå varför soc agerar som dom gör måste man läsa deras underlag. Förstår att du inte vill lägga ut men er berättelse är inte samma berättelse som soc har.Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-29 16:11:39 följande:
Lägger inte ut sekretess papper!!!
-
Har ni inte redan gjort det till förvaltningsrätten?Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-29 19:57:13 följande:
Jo vi ska överklaga om dom väljer LVU och kasta alla korten på bordet om deras lögner
-
Var la ni inte fram det nu?Anonym (Anonym1) skrev 20am19-11-29 20:07:32 följande:
Nej, nu var det socialen som ansökte om LVU och politikerna valde det också, så det blev en rättegång igår där rätten ska välja emellan SoL eller LVU. Väljer dom LVU kommer vi att lägga fram massvis med bevis och överklaga
-
Det finns joursystem så att lagliga beslut snabbt kan fattas. Finns andra fall det kan vara mycket brottom, sex och våld mot barn, droger eller sjukdom hos föräldrarna t ex.Anonym (Läskigt) skrev 2019-11-30 09:27:51 följande:
Fast - "nämndens ordförande"? Drar man upp honom eller henne ur sängen, ifall föräldrarna rövar bort barnen från fosterhemmet på natten? Ska man vänta tills han eller hon är på plats på måndag morgon, och de rövar bort barnen på fredag kväll, så är de i Sydafrika innan polisen kan kopplas in...
-
Om du läser yrkanden kring umgänge, kontakter, åtgärdsplan, stöd mm kan du nog komma fram till vad som gäller i ett fall.Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-30 22:40:28 följande:
Om rätten nu väljer LVU (besluten kommer 6 december) så kommer ju barnen att få flytta snarast enligt socialen, men hur fungerar ett LVU när man väl har fått det på barnen? Hur skiljer sig SoL ifrån LVU?
Det är oändlig skillnad om det rör sig om föräldrar som sexuellt förgriper sig på sina barn, föräldrar som har en tillfällig svacka i sitt föräldraskap eller en kaostonåring som inte föräldrarna kan hantera. -
Om allt flyter på, åtgärder sker, behandlingsplaner följs, problem försvinner osv kan mycket väl barnen få flytta hem trots att beslut om LVU finns kvar. Det blir en sorts säkerhetsventil, om barnen ändå far illa kan de snabbt placerad i fosterhem igen.
-
Om allt är någorlunda kontrollerat kommer de hem till er vid lämpligt tillfälle, hämtar barnen och deras prylar och skjutsar till fosterhem.Anonym (Anonym1) skrev 2019-12-01 12:37:24 följande:
Någon som kan berätta mer kring LVU? Alltså allt som händer ifrån det att dom väljer t ex LVU i rätten? Skulle vilja ha en bättre förklaring och mer information kring hur allt fungerar och kommer att bli osv. Jag kan inget om detta så vore skönt att få veta mer om vad som kommer att hända om rätten nu väljer LVU osv. Jag vet att ni har skrivit en hel del om det men skulle vilja ha en mer grundligare beskrivning av LVU
Därefter kommer de ske en fortsatt dialog med er kring insattser, stöd, behandling mm.
Beroenden på situationen kan ni sen få tider och platser att träffa barnen, prat med dem i telefon osv. Detta kan sen ändras beroende på läget. -
Det räcker inte med att man gör saker och försöker, det måste bedömas att barnen kommer få det bra.Anonym (Anonym1) skrev 2019-12-01 13:03:56 följande:
Men alltså jag fattar inte en sak, varför skulle man inte få tillbaka vårdnaden om man ändå har ändrat på dig, skött möten, umgängena osv? Då har man ju ändå bevisat att man VILL och HAR ändrat på sig osv. Låter ju väldigt skumt att man inte skulle få tillbaka barnen på den grunden :/ jag menar, varför ber då socialen en att ändra på saker eller ta hjälp om man ändå inte kan få hem dom?
-
Vad är möjligheten att tillföra nytt material efter överklagande till kammarrätten? Vid brottmål och tingsrätt/hovrätt är det inte alltid enkelt och ok.Anonym (jur) skrev 2019-12-01 21:32:34 följande:
Försök att få ett sakkunnigutlåtande från någon som har auktoritet på det området som omfattas av den omsorgsbristen som socialtjänsten hänvisar till.
Ett sakkunnigutlåtande väger mycket tungt och kan vara skillnaden mellan vinst och förlust
-
Ett råd - åk dit båda två, obstruera inte, var hjälpsam, bli inte kränktAnonym (Anonym1) skrev 2019-12-02 15:06:54 följande:
På fredag så ska vi och barnen få träffa barnens kommande familjehem tillsammans med socialen på deras kontor och där ska vi få berätta lite om oss själva, lite om barnen och sen ska dom få presentera sig osv. Vi ska även prata om inskolningen. Barnen flyttar under vecka 50 (nästa vecka?)
-
Om ni ska överklaga eller ej måste ni bestämma själv, lyssna framförallt på er advokat som kan bedöma möjligheterna till ändrad dom. Prata sen ihop er hur ni ska göra.Anonym (Anonym1) skrev 2019-12-07 14:42:50 följande:Jo jag förstår helt klart din tanke kring det hela och varför advokaten tycker vi ska överklaga då vi ändå har bevis att vi valde SoL, men hur lätt är det att vinna en överklagan i detta läget? Jag menar, man kanske måste ha mer bevis att man faktiakt har ändrat på sig, än att bara lägga fram bevis på aty vi valde SoL? Eller jag vet inte vad som är bäst i detta läget :(
Oavsett ska ni fortsätta samarbeta kring allt annat och jobba enligt den plan som bör finnas.
Framförallt ska ni läsa dom och underlag och verkligen förstå på vilka grunder beslut har tagits och varför det blev LVU och vad ni behöver åtgärda. Ta hjälp av er advokat.
-
Till advokatenAnonym (Anonym1) skrev 2019-12-09 10:20:20 följande:
Skulle någon/några ge oss tips på frågor som vi kan ställa t ex till socialen och till advokaten? :( kan ju alltid vara nån som kommer på bättre frågor än en själv hehe
Vad är sannolikheten att det blir ett bättre beslut om vi överklagar
Varför valde rätten LVU istället för SoL? Vad var det viktiga/avgörandet
I utredningen - vad är det centrala varför Soc förordar LVU istället för SoL?
Till soc
Vilka förändringar krävs för att LVU ska försvinna?
Hur lång tid tror ni det tar?
Vad ska vi göra för att det ska bli bra för barnen?
Kan vi göra något för att barnen kan flytta hem till oss men med fortsatt LVU?
-
Försök ordna en träff med din advokat så advokaten verkligen kan förklara saker för dig. Jag kan ha fel men ibland verkar det som att du inte riktigt tagit till dig av utredning, dom, vad som är problemet. För att kunna skapa en förändring är det väldigt viktig att förstå problemet.Anonym (Anonym1) skrev 2019-12-09 10:48:13 följande:
Nu har jag skickat några frågor till både advokaten och socialtjänsten angående LVU:et, varför LVU valts framför SoL, vad vi behöver ändra på eller ta hjälp för, vad vi som föräldrar behöver ändra på oss för att få hem barnen, vad ett LVU innebär osv
-
Det finns nog mera. Barn omhändertas inte för att soc har svårt att få tag i föräldrarna. Möjligtvis om det finns någon annan problematik också.Anonym (Anonym1) skrev 2019-12-09 17:35:52 följande:
Detta mejl fick jag av advokaten angående överklagan och även om varför Soc velat ha LVU. Detta är advokatens ord!!
"Jag tror att vi har rätt bra chanser vid ett överklagande.
Det huvudsakliga skälet som soc har och det domstolen också gick på är att man tycker att det varit svårt att få tag på Dig och att det då blir svårt att samarbeta omkring en SoL placering."
-
Är det bara för att ni är svåra att få tag i tycker jag ni ska överklaga och sen vara 100% tillgängliga.Anonym (Anonym1) skrev 2019-12-09 17:52:48 följande:
Jag har skrivit här EXAKT vad advokaten sade och vilket beslut dom tagit angående LVU. Hon satt ju själv på rättegången och hörde varför domstolen och socialen ville ha LVU osv. Hade det funnits andra saker, så hade hpn nämnt det!