Inlägg från: Anonym (Anonym1) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anonym1)

LVU efter rättegång - vad händer?

LoveRain skrev 2019-12-01 17:57:23 följande:

Jo, du har skrivit att ni har några brister i omsorgen men jag undrar ju vilka det är. Har du några exempel?

Du har haft en hemsk uppväxt och det är verkligen sorgligt!

Visste du om att du hade problem med det känslomässiga redan innan du fick barn? Eller när insåg du det?

Jag vill inte gå in närmare på vilka brister det är då jag inte vill fortsätta att få elaka kommentarer där det står vilken dålig mamma eller föräldrar vi är osv. Det var en del som vi hade brister i men mycket av det ändrades under utredningshemmets tid men även en del när vi kom hem och resten jobbar vi med för fullt.

Ja jag vet att jag hade svårt att öppna mig för nya människor och kunna lita på dom osv. Och det är ju inte så att jag inte kan mysa eller trösta mina barn, utan det har varit ibland att dom t ex hellre går till deras pappa för att bli tröstade eller hellre till mig istället för deras pappa osv. Men jag har iaf tagit hjälp för det!
  • Anonym (Anonym1)
    LoveRain skrev 2019-12-01 18:07:16 följande:

Att barn går till båda föräldrarna för att få tröst är ju inget konstigt i sig. Hur visar sig dina känslomässiga brister i förhållande till barnen? Enligt socialen alltså

Det är att jag inte riktigt får den hör känslomässiga kontakten med mina barn när dom t ex behöver tröstas, eller när dom protesterar och man säger ifrån, eller när dom bråkat osv. Men jag jobbar stenhårt på det där och det har blivit enormt mycket bättre. Den infon står i utredningspappren att det blivit bättre och att jag sökt hjälp för det osv. Svårt att förklara såhär på skrift
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (jur) skrev 2019-12-01 19:59:26 följande:

Barnbidrag etc förs över till familjehemmet, det görs en beräkning baserad på en beräkning baserad på senaste taxeringen (skatteverkets senaste uträkning) som ger hur mycket underhåll ni måste betala till socialtjänsten.

Umgängesresor etc betalar ni normalt med egna pengar, likväl andra kostnader som kan komma av en placering.

Okej ja vi får väl se vad socialen säger om det där
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (jur) skrev 2019-12-01 20:13:31 följande:

Mitt råd utifrån erfarenhet på området är att skulle ni få ett beslut om LVU från förvaltningsrätten överklaga till kammarrätten och ta hjälp av extern part för att påvisa att bristerna inte är sådana att de påkallar LVU.

Även om det är tufft så kommer det att bli ännu tuffare om ni får ett LVU som ni sedan ska leva med i er vardag i kanske många år innan detta tagit slut.

Jo vi har pratat om det med våran advokat och vi kommer att överklaga om dom väljer LVU. Kommer då lägga upp bevisen vi har som t ex mejlkonversationer med socialen, som bevisar att vi varit villiga till att barnen ska placeras på ett fosterhem osv
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (Soc.) skrev 2019-12-01 20:24:26 följande:

Varför i hela friden tycker er advokat att ni ska vänta med dessa bevis till ett överklagande? Varför la advokaten inte fram dessa redan vid förvaltningsrätten?

Hon la fram väldigt mycket i rätten redan i torsdags, precis som min sambos advokat men hon verkade inre behöva mejlen, för jag pratade med henne i telefon och över mig innan rättegången och sa att jag hade bevis på mejl att vi godkänner fosterhem osv men hon sa att hon redan hade allt hon behövde, så varför hon inte använde dom i rätten, vet inte jag! Men hon sa att vi kan lägga fram bevisen om vi överklagar om dom nu väljer LVU.

Men enligt henne så sa hon att vi borde ha en positiv chans att vinna denna rättegång och det känns som att vi fick fram mycket även om socialen och dom yrkade på LVU och enligt advokaten så sa hon att socialen fortfarande yrkade på lVU i rätten och att dom hade sagt att det var för att dom inte trodde på att vi skulle sköta möten, umgänge, telefonkontakt osv. Detta skrev advokaten i ett mejl när jag frågade lite mer om själva rättegången och sambon har också sagt mycket saker.

Våra advokater la fram väldigt mycket på rättegången och tog upp t ex att vi aldrig har motarbetat socialen, utan att vi tacksamt har tagit emot hjälp, att vi åkte självmant ner till utredningshemmet, var där i 8 veckor och tog emot hjälp + att vi ändrade mycket på oss och det står även i dokumentationen, att vi varit villiga till placering och vård i fosterhem osv. Jag hade mitt förhör i telefonen. Advokaten ringde först upp mig på telefonen och frågade om rätten fick ställa frågor till mig och jag svarade ja. Hon berättade även att socialen hittat 2 fosterhem åt barnen och det accepterade vi också! Senare så ringde rätten upp och jag fick svara på en massa frågor i 23 minuter och 16 sekunder. Sen frågade dom om jag ville fortsätta att vara kvar i luren men då påpekade andra i bakgrunden att det vore bättre om jag skötte om barnen så du la vi på när mitt förhör var klart.

T ex barnens advokat ställde idiotiska frågor för att vända och vrida på alla frågor och det kändes som att hon ville krossa mig men jag svarade sanningsenligt på varje fråga, vilket advokaterna tyckte var riktigt bra och att vi gjort bra intryck i rätten. Jag grät också i telefonen nån gång men det var för att dom frågade lite om min bakgrund och saker som hänt + att all oro jag haft inför rättegången, fick mig att tillslut släppa allt och bara gråta men rätten förstod och lät mig lugna mig lite och sen fortsatte jag berätta och till er som troligen kommer att säga att jag sabbade allting igenom att gråta, så förstår ni nog inte vad en förälder går igenom i något sånt här och då har ni inga känslor. Alla människor måste få gråta ibland oavsett om det ser fel ut i andras ögon!
  • Anonym (Anonym1)
    Annita skrev 2019-12-01 21:09:30 följande:

Jag ser absolut inget konstigt i att en förälder gråter i en sådan här rättegång. Att du känner att det skulle vara fel att gråta när någon vill ta ens barn ifrån en kanske är en del av de känslomässiga svårigheter du har? Eller fick du höra att det var "fel"?

Nej jag ser absolut inga fel i att gråta och visa sina känslor, för man älskar ju sina barn och vill dom det bästa och det tror jag att dom flesta skulle känna om ni var i samma läge som jag är i just nu. Sen har jag hört av många och även sockärringar, att man är en dålig mamma, vekling, deprimerad kossa osv så fort man gråter osv. Men jag tycker att det är en sida hos någon som har känslor, att man kan gråta för att vissa att det man pratar om, faktiskt känns i hjärtat osv. Ja hoppas ni förstår!
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (Men oj.....) skrev 2019-12-01 21:10:31 följande:

Känslor rår man inte över och kan sällan styra över och det är fullkomligt normalt i din situation att gråta. Kan aldrig tänka mig att någon inte kan förstå det.

Nämen exakt, det är inte fel att visa känslor och få gråta när man pratar om något som verkligen är tufft för en, för just under rättegångstiden så hade jag varit väldigt orolig och ledsen pga att jag inte kunde närvara på rätten men jag är glad att dom ringde upp mig så att jag iaf kunde närvara i telefon och få säga mitt även om det gjorde ont i hjärtat, för dom ställde ofta frågor som kändes som att dom villa krossa mig och att jag skulle visa mig svag osv. Nej det är tuffare än ni tror...
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (jur) skrev 2019-12-01 21:32:34 följande:

Försök att få ett sakkunnigutlåtande från någon som har auktoritet på det området som omfattas av den omsorgsbristen som socialtjänsten hänvisar till.

Ett sakkunnigutlåtande väger mycket tungt och kan vara skillnaden mellan vinst och förlust

Okej hur menar du nu? Ursäkta, men är inte så duktig på vad allt betyder hehe
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (Soc.) skrev 2019-12-01 21:48:27 följande:

Det förklarar fortfarande inte varför man undanhåller förvaltningsrätten viktiga bevis som man anser talar till ens fördel. Det är ju inte så att dessa bevis på något vis blir förbrukade när man sedan överklagat. Märkligt resonemang,

Jag kan inte hjälpa att hon inte så att hon ville visa dom mejlen när jag nämnde dom för henne, eller hur? Jag sa tydligt till henne att jag har alla papper och mejl sparade som vi kunde visa i rätten men advokaten tyckte redan att hon hade allt vad hon behövde för att föra min talan, så jag kan inte ta skulden för hennes bra nu eller varför hon hellre ville visa bevisen om en överklagan görs :/
  • Anonym (Anonym1)
    Annita skrev 2019-12-01 22:15:56 följande:

Ursäkta en okunnig, men borde inte mejlen höra till utredningen? Det vill säga att det är ju inte bara TS som har mejlkonversationen utan det fanns ävan en part i andra änden. Om soc undanhållit fakta i målet borde det vara värre än att det bara fattades bevis? En myndighet borde inte kunna undanhålla vissa handlingar från ett ärende...? Mejlen bör ju ha diarieförts när de kom, om det inte gjordes har väl någon begått tjänstefel.

Dom fanns iaf inte i dokumentationen vi fått ifrån rätten innan rättegången och advokaten nämnde inget om det heller
Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?