Inlägg från: Anonym (Anonym1) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anonym1)

LVU efter rättegång - vad händer?

Anonym (Soc.) skrev 2019-12-01 11:40:04 följande:

Rekommenderar att du väntar till det är dags för den första omprövningen vid 6 månader.

Okej, jo jag förstår hur du menar. Det tar ju som sagt ett tag t ex för en att ändra på sig, få hjälp med t ex psykisk sjukdom, jobb osv. Men det måste ju ändå vara positivt att vi som föräldrar vill ändra på oss och att man även gör det och sköter t ex möten, umgängen osv
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (Soc.) skrev 2019-12-01 11:45:39 följande:

Även om man rättat till en del brister kan bedömningen ändå vara att det inte skett tillräckliga förändringar och att förutsättningarna till tillräckliga förändringar är små.

Även om det inte är så akut fara så att man måste ta barnen på studs kan bristerna ändå vara allvarliga på lång sikt. Att man befarar att barnen inte kommer att kunna utvecklas normalt i hemmet. Om du även uttryckt till socialtjänsten och rätten att du inte tycker bristerna är så allvarliga så kan det vara förklaringen till att man ansökt om LVU istället för SoL. Insikt om att det är allvar är A och O om man vill undvika LVU.

Klart att vi förstår att LVU är allvarligt, men jag kan ju tycka att det måste vara positivt när föräldrarna verkligen tar emot hjälp, är villiga till att t ex åka på ett utredningshem och att vi faktiskt samtycker till vård i familjehem osv. Men visst, jag förstår att LVU är allvarligt och att det lär bli tufft att få hem dom om domen väljer LVU osv
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (Soc.) skrev 2019-12-01 11:45:39 följande:

Även om man rättat till en del brister kan bedömningen ändå vara att det inte skett tillräckliga förändringar och att förutsättningarna till tillräckliga förändringar är små.

Även om det inte är så akut fara så att man måste ta barnen på studs kan bristerna ändå vara allvarliga på lång sikt. Att man befarar att barnen inte kommer att kunna utvecklas normalt i hemmet. Om du även uttryckt till socialtjänsten och rätten att du inte tycker bristerna är så allvarliga så kan det vara förklaringen till att man ansökt om LVU istället för SoL. Insikt om att det är allvar är A och O om man vill undvika LVU.

Klart att vi förstår att LVU är allvarligt, men jag kan ju tycka att det måste vara positivt när föräldrarna verkligen tar emot hjälp, är villiga till att t ex åka på ett utredningshem och att vi faktiskt samtycker till vård i familjehem osv. Men visst, jag förstår att LVU är allvarligt och att det lär bli tufft att få hem dom om domen väljer LVU osv
    Anonym (Soc.) skrev 2019-12-01 11:56:32 följande:

Självklart är det positivt. Att man förstår, vill och försöker är tyvärr inte en garanti för att man kommer att nå fram till en tillräckligt god omsorgsförmåga tyvärr.

En annan sak som är oerhört viktigt om det blir ett LVU är hur man hanterar umgänget. Att man inte spelar ut, gråter och gör barnen oroliga när man träffas. Att man förmår lägga band på sina egna känslor och tryggar barnen i att det är bra. Och såklart även att man faktiskt sköter tider, inte avbokar eller kommer försent och utsätter barnen för besvikelser.

Okej jag förstår, man vill ju självklart göra allt för sina barn och det kommer vi kämpa hårt för. Vi ska kämpa och ta reda på vad som måste ändras, vi ska sköta möten och umgängen osv
  • Anonym (Anonym1)

Någon som kan berätta mer kring LVU? Alltså allt som händer ifrån det att dom väljer t ex LVU i rätten? Skulle vilja ha en bättre förklaring och mer information kring hur allt fungerar och kommer att bli osv. Jag kan inget om detta så vore skönt att få veta mer om vad som kommer att hända om rätten nu väljer LVU osv. Jag vet att ni har skrivit en hel del om det men skulle vilja ha en mer grundligare beskrivning av LVU

• Anonym (Anonym1)

Men alltså jag fattar inte en sak, varför skulle man inte få tillbaka vårdnaden om man ändå har ändrat på dig, skött möten, umgängena osv? Då har man ju ändå bevisat att man VILL och HAR ändrat på sig osv. Låter ju väldigt skumt att man inte skulle få tillbaka barnen på den grunden :/ jag menar, varför ber då socialen en att ändra på saker eller ta hjälp om man ändå inte kan få hem dom?

• Anonym (Anonym1)
    Anonym (Soc.) skrev 2019-12-01 13:02:22 följande:

Det är egentligen ingen skillnad på hur det går till med placeringen i praktiken än om ni hade fått det via SoL. Socialtjänsten har anlitat ett familjehem som står redo att ta emot barnet när allt är klart. Förhoppningsvis kan ni om ni är lugna få följa med och träffa dom när barnet ska dit. Ni åker med barnen och socialtjänsten och ni har en möjlighet att hjälpa till att göra det så tryggt som möjligt för barnen. Under förutsättning att ni kan vara lugna. Socialtjänsten kommer att förklara för barnen vad som ska ske och varför. Ni kommer att få ett schema för umgänge och telefonsamtal.

Om ni inte skulle släppa ifrån er barnen kommer de att hämtas med polis.

Okej jo vi ska få träffa familjerna fram över. Socialen har möte med dom imorgon
  • Anonym (Anonym1)
    Kjell2 skrev 2019-12-01 13:12:37 följande:

Om allt är någorlunda kontrollerat kommer de hem till er vid lämpligt tillfälle, hämtar barnen och deras prylar och skjutsar till fosterhem.

Därefter kommer de ske en fortsatt dialog med er kring insattser, stöd, behandling mm.

Beroenden på situationen kan ni sen få tider och platser att träffa barnen, prat med dem i telefon osv. Detta kan sen ändras beroende på läget.

Okej ja socialen har ju berättat att dom hämtar barnen t ex dagen efter beslutet osv
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (Har haft SoL-placerad ungdom) skrev 2019-12-01 13:16:09 följande:

Ts, är du medveten om att ni kommer att få betala underhåll till fosterhemmet? Annars informerar jag dig här och nu.

Underhåll? Nej det har jag verkligen inte hört talas om :/ något sådant här inte socialtjänsten talat om
  • Anonym (Anonym1)
    Annita skrev 2019-12-01 13:17:25 följande:

Jag är lekman, men jag tänker att det är skillnad på att man VILL ändra sig och ATT man faktiskt ändrar sig. Att "bara" ha viljan räcker inte, ni måste upp till bevis också. Dvs om ni tex behöver hjälp med psykisk ohälsa måste ni visa att ni tar tag i det och verkligen är aktiva, inte bara nicka och säga/tänka att det har ni viljan att göra men sen händer inget.

Men det är väl självklart att vi VILL ändra på oss och ATT vi ska göra det också! Vi har som sagt aldrig sagt emot socialen, vi har tagit emot hjälp och vi har ändrat på oss en hel del under utredningshemmets tid och vi söker hjälp för det som behövs.
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (Soc.) skrev 2019-12-01 13:24:50 följande:

Det är egentligen ingen skillnad på hur det går till med placeringen i praktiken än om ni hade fått det via SoL. Socialtjänsten har anlitat ett familjehem som står redo att ta emot barnet när allt är klart. Förhoppningsvis kan ni om ni är lugna få följa med och träffa dom när barnet ska dit. Ni åker med barnen och socialtjänsten och ni har en möjlighet att hjälpa till att göra det så tryggt som möjligt för barnen. Under förutsättning att ni kan vara lugna. Socialtjänsten kommer att förklara för barnen vad som ska ske och varför. Ni kommer att få ett schema för umgänge och telefonsamtal.

Om ni inte skulle släppa ifrån er barnen kommer de att hämtas med polis.Självklart kan ni få hem barnen om ni uppnått tillräcklig föräldraförmåga inom rimlig tid.

Låter ju bra de! Vi vet ju en del vad vi behöver ändra på och mycket av det har vi redan gjort osv men finns ju en del man behöver ändra på i dagens läge också.
Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?