• Kjell2

LVU efter rättegång - vad händer?

Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-28 16:23:13 följande:

Förlåt men jag vet inte mer än såhär :(

Prata med din advokat och man. Läs dokumentationen
  • Kjell2
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-28 17:15:27 följande:

Vad menar du med dokumentationen? Var kan man få den informationen?

Av din advokat. Det är inlagor, yrkanden, utredningar som skickats in till domstolen n
  • Kjell2
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-28 17:25:23 följande:

Vi har fått en stor mängd papper ifrån rätten några dagar innan rättegången, är det dom papprena?!

Ja
  • Kjell2
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-28 17:35:40 följande:

Okej ursäkta, ja dom pappren har vi fått men inte läst ännu

Det borde ni gjort så att ni vet hur de tänker och argumenterar. Viktiga för att förstå
  • Kjell2

Varför yrkar soc på LVU trots att ni är överens om en SOL placering?

• Kjell2
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-29 11:39:44 följande:
    Dom valde att ansöka om LVU pga att jag och min sambo var oense om en placering hos hans syster. Dom har ljugit i papprena om att vi inte godkänner att barnen skall vårdas i ett fosterhem och väljer dom LVU så kommer vi överklaga och jag kommer att visa alla bevis i rätten angående att vi samarbetat och valt SoL
    Men framkom det inte under rättegången att ni var villiga att ställa upp på en placering precis enligt förslaget från soc? Var inte ni och er advokat tydliga med det?

Och i så fall, varför yrkar Soc fortfarande på LVU?

• Kjell2
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-29 13:06:52 följande:
    Våra advokater har talat för SoL och vi har fört fram allting om det i rätten igår. Dom trodde inte på att vi skulle sköta umgängen, möten, svara i telefon osv
    Det förslag soc hade kring placering, umgänge, möten mm, ställer ni upp på det till 100% och framkom det tydligt?

• Kjell2
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-29 13:42:02 följande:
    Det framkom tydligt i rättegången. Vi berättade att vi aldrig motarbetat socialen, att vi tagit hemåt hjälp och varit positiva till det, att vi åkte till utredningshemmet och tog emot hjälp där utan protester och att vi ändrade på oss där på dom områden som behövde ändras men att vi är beredda på att göra allt för att ändra på det som också behöver ändras på i dagens skede, att vi sagt att vi samtycker till SoL och att vi har bevis på det över mejl till socialtjänsten osv.
    Det du skriver är en helt annan sak, det handlar om vad som hänt.

Vad som är viktigt är om det framkom tydligt under förhandlingen att ni går med på det förslag om placering som soc föreslog. Gjorde det inte det tycker jag er advokat ska kontakta soc och säga att ni till 100% ställer upp på deras förslag till placering, behandlingar och övriga åtgärder.

Om det finns ett placeringsförslag och föräldrarna ställer upp på det till 100% ska det rätt mycket till för att det ändå ska bli LVU.

• Kjell2
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-29 14:02:40 följande:
    Allt sånt kom fram tydligt i rätten både ifrån oss och advokaterna
    Varför yrkade soc ändå på LVU?
  • Kjell2
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-29 14:30:53 följande:
    Det har jag som sagt redan svarat på några gånger. Dom yrkade på LVU för att dom trodde att vi inte skulle komma på mötena, umgängena, svara i telefon osv. Att vi helt enkelt skulle sköta i barnen och socialen som jag förstod advokaten som. Jag blev endast förhörd av rätten via telefon då dom ringde om mig under förhandlingen och jag svarade tydligt på alla frågorna
    Något känns inte bra här. Om föräldrarna går med till 100% på placering och handlingsplan, inte har någon historik av en massa trassel, våld, sex, undanhållande, vanvård, stora samarbetsproblem, droger, sjukdom odyl så känns LVU konstigt.

Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?