• LoveRain

LVU efter rättegång - vad händer?

Anonym (jur) skrev 2019-11-29 19:30:56 följande:

En sak som är bra att veta är att sedan 25/5 2018 så gäller GDPR även i Sverige och so i resten av EU så gäller den alla företag, organisationer och myndigheter.

Den som för någon typ av digital lagring är skyldig att utan dröjsmål ta bort/korrigera felaktigheter.

Straffansvaret är delat mellan organisationen och den anställde (det går inte att komma undan för soc. sekr. som det har gjort tidigare) 

Fast rätten att få uppgifter rättade eller raderade är begränsade i och med att socialtjänsten har dokumentationskrav enligt lag samt att det rör sig om myndighetsutövning.

Tror inte en diskussion om GDPR kommer hjälpa TS eftersom TS har svårt att riktigt greppa hur rättsväsendet fungerar och inte riktigt kan redogöra för vad som egentligen hände under förhandlingen.
  • LoveRain
    Anonym (Soc.) skrev 2019-11-29 21:55:56 följande:

Vilken chimpans som helst kan googla fram portalparagrafen. Obegrioligt vad du tror det skulle bevisa att jag citerade denna.

Jag har som sagt noll intresse av att dansa efter ?juristens? pipa... haha..

Ser inte heller vad någon skulle få ut av ett citat från en lag när det är tolkningen av lagen som egentligen säger något om vad den faktiskt innebär, så som rättsfall och förarbeten m.m,
  • LoveRain
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-29 22:45:44 följande:

Det har jag svarat på ett antal gånger i denna tråd ;)

Vore bra med en sammanfattning.

Vore intressant att veta vilka omsorgsbrister soc anser att ni har.
  • LoveRain
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-12-01 17:14:24 följande:

Att vi "brast" som föräldrar var nog att ta i, för ingen förälder är 100% perfekt. Vi vet vilka vara brister här, vi vet vad vi ändrat på redan och en del av det som behöver ändras för att få hem barnen. När vi var på utredningshemmet så fick vi en massa råd och stöd om både det negativa som det positiva och vi ändrade på en hel del och fixk massor av beröm också men att vi även vet vad vi måste jobba vidare på och sen får man ju även prata med socialen om vilka saker vi behöver ändra på, utöver dom vi vet redan eller tagit hjälp för!

Vad är det för brister som socialen menar att ni har egentligen?
  • LoveRain
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-12-01 17:44:01 följande:

Det var vi själva som tackade ja till att åka dit då socialen.hade det som förslag, för att det då var lättare för dom att göra en helhets bedömning och även en chans för oss att vi komma ner och få hjälp och stöd i det som både är våra brister men även starka oss i det som man gör rätt eller hur man ska förklara det hela. Dom frågade oss om vi var villiga att åka till ett utredningshem och vi tackade ja till det.

Varför skriver du jämt att allting är så allvarligt? Hade läget varit allvarligt så hade vi redan tappat barnen för länge sen? Vi har ju redan fått reda på att inget är AKUT eller ALlVARLIGT, så jag får som inte fram varför du jämt skriver så?

Socialen anser uppenbarligen att det är allvarligt, annars hade de ju inte velat omhänderta barnen enligt LVU.

Det kan vara allvarligt men inte akut - det har du flera gånger fått förklarat i tråden.

Att din advokat säger att hen inte anser att det är allvarliga brister spelar ingen större roll. Det är inte advokaten som beslutar om det blir LVU eller inte. Det är bara hens åsikt, baserat på sin erfarenhet. Det betyder inte att rätten kommer att hålla med.

Vad exakt är det socialen anser att ni brister i egentligen?
  • LoveRain
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-12-01 17:44:01 följande:

Det var vi själva som tackade ja till att åka dit då socialen.hade det som förslag, för att det då var lättare för dom att göra en helhets bedömning och även en chans för oss att vi komma ner och få hjälp och stöd i det som både är våra brister men även starka oss i det som man gör rätt eller hur man ska förklara det hela. Dom frågade oss om vi var villiga att åka till ett utredningshem och vi tackade ja till det.

Varför skriver du jämt att allting är så allvarligt? Hade läget varit allvarligt så hade vi redan tappat barnen för länge sen? Vi har ju redan fått reda på att inget är AKUT eller ALlVARLIGT, så jag får som inte fram varför du jämt skriver så?

Socialen anser uppenbarligen att det är allvarligt, annars hade de ju inte velat omhänderta barnen enligt LVU.

Det kan vara allvarligt men inte akut - det har du flera gånger fått förklarat i tråden.

Att din advokat säger att hen inte anser att det är allvarliga brister spelar ingen större roll. Det är inte advokaten som beslutar om det blir LVU eller inte. Det är bara hens åsikt, baserat på sin erfarenhet. Det betyder inte att rätten kommer att hålla med.

Vad exakt är det socialen anser att ni brister i egentligen?
  • LoveRain
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-12-01 17:47:57 följande:

Har jag skrivit tidigare i tråden flera gånger :/ vi har några brister i omsorgen men en del av det har vi redan blivit bättre på och ändrat oss på när vi var på utredningshemmet, men även fullföljt det hemma och det som är kvar jobbar vi på just nu. Vi har även problem med det känslomässiga emellan mig och barnen samt andra människor och för mig är det pga att jag har varit med om saker i mitt liv som jag inte ens skulle önska att min värsta fiendé var med om och det har påverkat mig så jag stänger in mina känslor och öppnar inte upp mig osv. Jag jobbar på det och har sökt hjälp för det också. Vi gör allt och mer därtill som vi behöver kämpa och ändra oss på <3

Jo, du har skrivit att ni har några brister i omsorgen men jag undrar ju vilka det är. Har du några exempel?

Du har haft en hemsk uppväxt och det är verkligen sorgligt!

Visste du om att du hade problem med det känslomässiga redan innan du fick barn? Eller när insåg du det?
  • LoveRain
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-12-01 18:00:58 följande:

Jag vill inte gå in närmare på vilka brister det är då jag inte vill fortsätta att få elaka kommentarer där det står vilken dålig mamma eller föräldrar vi är osv. Det var en del som vi hade brister i men mycket av det ändrades under utredningshemmets tid men även en del när vi kom hem och resten jobbar vi med för fullt.

Ja jag vet att jag hade svårt att öppna mig för nya människor och kunna lita på dom osv. Och det är ju inte så att jag inte kan mysa eller trösta mina barn, utan det har varit ibland att dom t ex hellre går till deras pappa för att bli tröstade eller hellre till mig istället för deras pappa osv. Men jag har iaf tagit hjälp för det!

Att barn går till båda föräldrarna för att få tröst är ju inget konstigt i sig. Hur visar sig dina känslomässiga brister i förhållande till barnen? Enligt socialen alltså
  • LoveRain
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-12-02 21:02:06 följande:

Trodde ju att det skulle vara mycket hårdare om t ex LVU väljs på fredag och att barnen då flyttar samma dag eller typ dagen efter men nu känns det ju bättre att vi får träffa familjehemmet, lära känna dom, ha hembesök och inskola barnen osv. Då får ju både vi och barnen en chans att se vilken familj detta är, hur dom bor och lever osv, än att barnen ska placeras direkt i ett främmande hem!

Socialen vill ju att barnen ska må så bra som möjligt i den situation de hamnat i. Det blir jobbigt för era små barn att flytta till andra familjer så då får man försöka göra det så mjukt som det går. Hur bra överflyttande blir för barnen hänger väldigt mycket på dig och din partner. Eftersom ni samarbetar med socialen kring detta så blir det bättre för barnen. Om ni vägrade skulle inte en mjuk övergång vara möjlig utan de skulle vara tvungna att abrupt hämta barnen.

Ert fokus i situationen ni är i måste vara era barn till 100%. Självklart är det väldigt jobbigt för dig och din partner men att sätta barnen framför sitt eget mående och känslor är en del i att vara en god förälder.
  • LoveRain

Varför bedömde socialen att fastern till barnen inte var lämplig som familjehem? Hon hade väl kunnat ta emot alla tre?

• LoveRain
    Anonym (jur) skrev 2019-12-03 21:40:11 följande:

Hör jag ett litet sus av barnperspektiv från ditt håll även om det blir genom att trycka ner vårdnadshavare.

Barnperspektiv brukar annars lysa med sin frånvaro från socialtjänstens företrädare, säkerligen inte beroende på individen utan på brister i utbildningen beträffande barnrelaterade frågor.

Du hade kunnat framfört detta utan att trycka ner en person som redan är hårt ansatt av samhället, vad vinner du på att ytterligare skuldbelägga.

Tror du verkligen att du hjälper TS genom att elda på föraktet för socialtjänsten? Ja, det finns människor som inte borde jobba för inom både socialen, sjukvården och polisen. Det betyder inte att hela socialtjänsten, sjukvården och poliskåren är dålig och illvillig. Att elda på de känslorna hjälper inte TS alls.

Om socialen i TS fall skulle skita i barnen hade de knappast velat ha en mjuk övergång och lagt tid på möten där TS med familj ska träffa familjehemmen osv.
  • LoveRain

TS, det är nog ingen i den här tråden som inte kan tänka sig in hur det skulle kännas att få sitt barn placerat i fosterhem. Det flera i tråden vänder sig emot är att du skriver så mycket om hur dåligt DU mår i detta och det framstår som ditt största fokus.

Om det hade varit mitt barn hade jag mått oerhört dåligt. Det hade varit väldigt jobbigt att veta att jag utsätter mitt barn för en jobbig separation och att flytta till en okänd familj med allt det innebär. Hade tänkt dag och natt på hur min bristande förmåga som förälder hade skadat mitt barn och vad jag kan göra annorlunda för att försöka reparera skadan. Att jag själv hade ångest och var ledsen hade varit sekundärt.

• LoveRain
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-12-03 22:20:39 följande:

Det har du helt och hållet rätt i! Hade vi inte velat deras bästa, så hade nog barnen redan tagits ifrån oss, utan nu vill vi att överflytten blir riktigt bra så barnen känner sig riktigt trygga där innan flytt sker!

Syftade på socialen, inte på dig/er men absolut det är bra att du/ni försöker göra det lite lättare för barnen i en svår situation.
  • LoveRain
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-12-03 22:28:23 följande:

Snälla människa, kan du inte förstå nånting? Barnen är 4 år, 3 år och 1.5 år?! Självklart att vi har tänkt på exakt allting och också tillsammans med socialen, så att vi gör deras överflytt till en trygghet i barnens liv. Hade vi inte brytt oss så hade barnen direkt flyttat men nu tar vi det sakta men säkert framåt, så att våra barn får en trygg överflytt till familjehemmen och jag tänker inte bry mig i vad du eller Stina skriver, då ni endast vill utpeka föräldrar som svaga och värdelösa, som har med socialen att göra!

Jag har själv bott i fosterfamilj flera gånger under min uppväxt pga att min mamma misshandlade mig både psykiskt och fysiskt. Jag flyttades först direkt men andra gången valde jag själv att lämna familjen så jag slapp misshandeln och jag vet hur hemskt det är att dras ifrån sin familj och in i en ny värld och det är därför jag tycker det är 100% viktigt att dom får en trygg överflytt.

Hur tänker du kring hur dina barn mått pga er bristande förmåga som föräldrar? Det har du knappt berört utan det du skrivit har handlat mer om hur dåligt du har mått. Att du fokuserar på dig själv ger ju intrycket att barnens upplevelser och känslor inte är din högsta prioritet. Vi kan inte läsa dina tankar, bara det du skriver här.
  • LoveRain
    Annita skrev 2019-12-03 22:44:08 följande:

Jag tycker det blir orättvist att kritisera TS för att hon har svårt att sätta sig in i hur barnen känner, eller att det inte räcker med ett par träffar för att ge barnen trygghet i situationen. Det framgår att TS själv tycks anse att detta är det bästa för barnen. Detta är ju outsägligt sorgligt på alla sätt, men det visar också tydligt på vad problemet är.

Socialtjänsten verkar bemöta TS och sambon med medmänsklighet och så stor varsamhet som det nu går att åstadkomma i detta läge. Vi vet ju faktiskt inte vad det är som gör att myndigheten tar till den här extrema åtgärden.

Du har rätt, du verkar vara en klok människa :)

Jag hoppas på det bästa möjliga för TS barn och för TS själv.
  • LoveRain
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-12-06 20:42:09 följande:

Nu då det blivit LVU och när dom har flyttat, vad händer då? Jag har ingen erfarenhet av LVU så vore skönt att veta mer om det :(

Socialen har väl informerat er om vad LVU innebär?

Har du ställt den här frågan till ditt ombud?
  • LoveRain
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-12-06 20:57:06 följande:

Nej vi har inte fått speciellt mycket information om det faktiskt. Det enda var ju när vi fick välja LVU eller SoL och då berättade dom ju bara att det skulle bli rättsprocess osv men inte speciellt mycket annat än så. Nja, ombudet tycker jag inte har sagt speciellt mycket om det heller :(

Är nog bra om du tydligt ber din kontakt på socialen om information vad LVU innebär för barnen och för er. Kanske kan du be om att få det nedskrivet steg för steg så att det blir enkelt för dig att förstå.

Tipsar också om att du när du kommer på en fråga du har som rör LVU, att du skriver ner den så att finne förberedd när du träffar soc och inte glömmer bort något du vill fråga.

Här finns viss info:

www.ivo.se/for-privatpersoner/for-placerade-barn-och-unga/du-som-ar-foralder-till-ett-placerat-barn/
  • LoveRain
    Anonym (jur) skrev 2019-12-06 23:51:56 följande:

Av förklarliga skäl vill inte företrädare för socialtjänsten att deras beslut ifrågasätts därav vill de inte att man ska överklaga.

Du som utger dig för att vara något inom fältet soc. kan förklara närmare på vilket sätt som TS skulle förlora på att få sin sak prövad i domstol

TS har naturligtvis all rätt i världen att överklaga beslutet. Frågan är dock vad som gynnar TS och barnen mest. Att fortsätta rättsprocessen eller att fokusera på att få hem barnen och ge dem ett bra och tryggt hem. TS tycker själv att det bästa för barnen är att bo i fosterhem, socialen tycker samma sak. Det kan ju vara så att detta beslut faktiskt är det bästa för barnen i denna situation.

Bara för att man kan fortsätta driva processen betyder inte att det nödvändigtvis är det bästa.
  • LoveRain

TS, du verkar ändra dig väldigt mycket fram och tillbaka vad som du anser är rätt att göra. Det får mig att tro att du inte riktigt har greppat vad de olika besluten innebär.

Väldigt enkelt förklarat är läget såhär:

Om ni inte överklagar kommer era barn vara LVU:ade från och med.

Om ni överklagar finns det en chans att det inte blir LVU utan SoL istället.

Du behöver prata med ditt ombud. Be att ombudet träffar er och tydligt förklarar vad LVU innebär och vad insatser enligt SoL innebär för er och för barnen rent juridiskt. Sedan ver du ombudet berätta vad hen tror om möjligheterna att nästa domstol beslutar om SoL istället. Det är ni föräldrar som måste ta beslutet men ditt ombud känner till alla fakta i ert fall och kan ge er bättre råd om detta än någon i den här tråden.

Du verkar ha begränsade kunskaper kring hur rättsprocessen fungerar och hur juridik fungerar. Det är helt ok att inte veta eller förstå men då måste du ta hjälp att förstå!

Hoppas på det bästa för dina barn!

Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?