Inlägg från: Anonym (Soc.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Soc.)

LVU efter rättegång - vad händer?

Anonym skrev 2019-11-24 17:26:07 följande:

Om du nu talar sanning... skäms du över ditt jobb?

Kan du förstå att människor tror att du faktiskt hittar på när du skriver anonymt?

Jag skulle kunna kalla mig för "Hovrättsdomare" och ljuga mig blå, det gör ju inte att jag inte går till mitt jobb som serviceentreprenör i morgon.

Och att du går till ditt som dagisfröken...

Jag är väldigt stolt över mitt arbete.

Jag tror att det ganska tydligt ändå om man har en hum om hur saker fungerar ganska fort kan ana om folk som utger sig för att inneha vissa kunskaper är trovärdiga.

Men givetvis håller jag med dig om att vem som helst kan påstå att de är vad som helst. Jag uppmanar ingen att blint gå på det som de får serverat som fakta på ett debattforum utan uppmanar alla att söka informatiin från verifierbara källor. Jag kan bidra med min kunskap och sen får mottagaren själv avgöra om det är trovärdigt eller inte. Om inte annat kanske man i alla fall får insikt i att man behöver få saker klargjorda och skaffa sig mer information. Som exempelvis i denna tråd där TS antinget fått helt fel information ifrån sin handläggare eller kanske själv missförsått. Utan denna tråd skulle hon kanske inte ens veta att hon behöver ställa frågor till sitt ombud eller till sin handläggaren angående uppfattningen om att man kan välja lvu eller sol eller de kinsekvenser det kan få att inte dyka upp på förhandling.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (jur) skrev 2019-11-24 19:12:36 följande:

Tänkte bara spinna på det första du skriver, men först behöver jag veta om det är inom bou som du verkar

Jag har inte ett jättestor intresse av att spinna vidare med en diskussion med dig helt ärligt. Jag känner mig jättetrygg med den informationen som jag gett TS och har inget behov av att överbevisa någon. Hur man ställer sig till den information jag ger är upp till var och en.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (jur) skrev 2019-11-24 19:22:23 följande:

En ganska vanlig reaktion från socionomer när bubblan riskerar att spricka.

Jag tänkte att du skulle ha fått chansen att förklara hur prognosen är för barn som hamnar i samhällsvård ...

Du vet antagligen redan precis som jag att studier visat att det tyvärr inte går bättre i långa loppet för placerade barn än för de som blir kvar hemma. Det handlar dock om just placeringar. En överväldigande majoritet av de ärenden vi handlägger är ju däremot helt andra insatser där vi kommer in och förebygger och har insatser en kort tid. Och där gör det en väldigt stor skillnad och människor är väldigt tacksamma för den hjälp som de får. Tyvärr finns det ganska många som inte vågar söka sådan hjälp pga av att det sprids så mycket felaktig skräckpropaganda. Placeringar är bara en pytteliten del av vår verksamhet. Och även om placerade barn som grupp inte mår bättre som grupp kan det i det enskilda fallet för individen göra skillnad på liv och död.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-24 19:18:18 följande:

Nej vi har inte missuppfattat nånting gällande detta ärende. Vi fick självmant 2 val, att välja SoL eller LVU och vi fick t om papper på det valet. Valde vi SoL så skulle vi samtycka till vård i familjehem och LVU så blir det en rättslig process. Dom förklarade det väldigt tydligt så inga missförstånd har gjorts där och ska du fortsätta att hålla på och säga att vi missuppfattat så får du väl självmant ringa upp dessa två inom soc och prata med dom själv! Punkt!

Ok då är det så. Sammanfattningsvis så är du säker på att jag har fel när jag säger att lvu inte är ett val. Samtidigt kan vi konstatera att du berättar att ni fått ett val mellan sol och lvu, ni valde sol, och nu ansöker socialtjänsten ändå om Lvu.

Man tycker att det faktum att kommunen nu ändå ansöker om LVU trots att ni fått välja SoL är något som bekräftar det jag berättat för dig, men tydligen inte.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-24 19:50:06 följande:

Jag har berättat för dig redan om allting och vad du upplever det som, får stå för dig! Socialen gav oss två val och vi valde SoL men enligt advokaten så ansökte dom nog om LVU pga att jag och sambon var oense om placeringen hos hans syster och inget annat än så + att vi har några brister i omsorgen men INGET som är allvarligt enligt advokaten, för då hade socialen tagit barnen direkt enligt henne

Omedelbart lvu tar man när det är en akut risk för allvarlig fara. Exempelvis om ett barn blir allvarligt misshandlad eller om man befarar att ett barn kommer att föras ur landet för att tvångsgiftas eller utsättas för könsstympning exempelvis. Vanliga långsamma lvu tas när faran visserligen inte är akut, men att man bedömer att de omsorgsbrister i långa loppet riskerar att skada barnets hälsa och utveckling. Ditt fall låtet som det senare fallet. Se till att du får veta exakt vad det är du och pappan behöver göra och lära er för att barnet ska kunna komma hem igen. Det ska vara tydligt. Och socialtjänsten ska tillhandahålla de insatser som ni behöver få för att ni ska nå de målen. Tyvärr glömmer vi ibland bort att fortsätta jobba med föräldrarna till ett placerat barn och föräldrarna får svårt att veta vad de förväntas göra under tiden som barnet är placerat.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym skrev 2019-11-24 20:25:42 följande:

Förstår att du bara jobbar med småbarn.

Alternativt inte jobbar på soc alls.

Vill du bevisa att du gör det så förklara hur ni gör med ungdomar "på glid".

Men oavsett, jag tycker att "din" myndighet skulle ta bort "tjänst" i sin titel.

Socialtjänsten är ingen tjänst.

Tro exakt vad du vill....
  • Anonym (Soc.)

Vad består omsorgsbristerna i?

Finns det någon funktionsvariation med i bilden? Hos barnet eller hos er föräldrar?

Hur gammalt är barnet?

• Anonym (Soc.)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-25 14:55:40 följande:

Har nyss pratat med socialen. Beslutet ifrån rätten kommer att komma inom 2-4 veckor efter rättegången och blir det då LVU som dom väljer, så flyttar barnen 1 dag efter att beslutet har fattats!

De måste mena en dag efter att beslutet vinner laga kraft.

Och inga funktionshinder hos er föräldrar?

Finns det nån plan på vad ni som föräldrar behöver nå för mål för att få hem barnen?
  • Anonym (Soc.)

Era chanser att det inte blir ett lvu om ni inte dyker upp är minimala. Och att ni inte skulle få ha barnen på förskola låter jättekonstigt.

En av er borde kunna närvara i alla fall?

• Anonym (Soc.)

Inte orkat läsa utredningen... well...för att det är så jobbigt för er. Och initalt ville du inte gå på förhandlingen för att det var för jobbigt för er...

Låt mig gissa att mycket av de omsorgsbrister som ligger till grund för ansökan om LVU handlar om att ni inte förmår att sätta era barns behov före era egna behov.

Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?