Inlägg från: Anonym (Anonym1) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anonym1)

LVU efter rättegång - vad händer?

Pope Joan II skrev 2019-11-29 09:17:18 följande:

Jag tycker att ts verkar väldigt rar och gullig och förmodligen gör hon säkert vad hon förmår i en situation som verkar gå henne över huvudet. Jag skulle gissa på att det föreligger kognitiva och intellektuella funktionsnedsättningar och att det kan vara en del av det som ligger till grund för oron och behovet av LVU. 

Vi får hoppas att ts barn och ts med sambo själva får hjälp på ett sätt som tillåter dem att vara en viktig och stor del av barnens liv men med väldigt mycket mindre omsorgsansvar. 

Nej vi har inga funktionsnedsättningar inom familjen!
  • Anonym (Anonym1)
    Kjell2 skrev 2019-11-29 13:01:22 följande:

Men framkom det inte under rättegången att ni var villiga att ställa upp på en placering precis enligt förslaget från soc? Var inte ni och er advokat tydliga med det?

Och i så fall, varför yrkar Soc fortfarande på LVU?

Våra advokater har talat för SoL och vi har fört fram allting om det i rätten igår. Dom trodde inte på att vi skulle sköta umgängen, möten, svara i telefon osv
  • Anonym (Anonym1)
    Kjell2 skrev 2019-11-29 13:28:18 följande:

Det förslag soc hade kring placering, umgänge, möten mm, ställer ni upp på det till 100% och framkom det tydligt?

Det framkom tydligt i rättegången. Vi berättade att vi aldrig motarbetat socialen, att vi tagit hemåt hjälp och varit positiva till det, att vi åkte till utredningshemmet och tog emot hjälp där utan protester och att vi ändrade på oss där på dom områden som behövde ändras men att vi är beredda på att göra allt för att ändra på det som också behöver ändras på i dagens skede, att vi sagt att vi samtycker till SoL och att vi har bevis på det över mejl till socialtjänsten osv.
  • Anonym (Anonym1)
    Kjell2 skrev 2019-11-29 13:51:18 följande:

Det du skriver är en helt annan sak, det handlar om vad som hänt.

Vad som är viktigt är om det framkom tydligt under förhandlingen att ni går med på det förslag om placering som soc föreslog. Gjorde det inte det tycker jag er advokat ska kontakta soc och säga att ni till 100% ställer upp på deras förslag till placering, behandlingar och övriga åtgärder.

Om det finns ett placeringsförslag och föräldrarna ställer upp på det till 100% ska det rätt mycket till för att det ändå ska bli LVU.

Allt sånt kom fram tydligt i rätten både ifrån oss och advokaterna
  • Anonym (Anonym1)
    Kjell2 skrev 2019-11-29 14:21:03 följande:

Varför yrkade soc ändå på LVU?

Det har jag som sagt redan svarat på några gånger. Dom yrkade på LVU för att dom trodde att vi inte skulle komma på mötena, umgängena, svara i telefon osv. Att vi helt enkelt skulle sköta i barnen och socialen som jag förstod advokaten som. Jag blev endast förhörd av rätten via telefon då dom ringde om mig under förhandlingen och jag svarade tydligt på alla frågorna
  • Anonym (Anonym1)
    Pope Joan II skrev 2019-11-29 14:38:12 följande:

Men varför tror de något sådant om det inte finns en historia av annat än samarbetsvilja och inga funktionsnedsättningar?

Det var vad dom hade sagt i rätten igår, mer vet jag som sagt inte då jag endast närvarade under mitt förhör i telefon. Dom tyckte det var viktigare för mig att se efter barnen än att sitta i telefon! Detta är information jag fått ifrån sambon och advokaten
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (Men oj.....) skrev 2019-11-29 14:41:17 följande:

Liten undran bara. Soc brukar inte utgå ifrån att människor inte ska följa det som bestämts utan grund. Har ni verkligen inte misskött inbokade tider med dem och inte varit tillgängliga i telefon mm tidigare?

Så att deras misstankar har en viss grund i att de inte tror att ni kommer följa det som planeras?

I det du skriver så har ni följt allt som de bestämt och kommit överrens om till punkt och pricka vilket gör att deras helomvändning till ansökan om lvu blir mycket märklig.

Att ni inte var överrens om placering hos systern är ingen normal handling av soc som orsak till lvu. Nu har de ju dessutom hittat andra familjehem som inte är hos systern. Och ändå söker lvu?

Något annat i samarbetet med dem måste ha gått fel?

Jag vet inte mer information än den jag har fått ifrån sambon och advokaten. Vi har skött möten så länge innan varit sjuk och ibland kan man ha missat samtal med då är vi noga på att ringa upp osv
  • Anonym (Anonym1)

På måndag kommer socialtjänsten att träffa dom tänkbara fosterhemmen till barnen och sen bokar vi en tid så även vi får träffa dom

• Anonym (Anonym1)
    Kjell2 skrev 2019-11-29 14:48:19 följande:

Något känns inte bra här. Om föräldrarna går med till 100% på placering och handlingsplan, inte har någon historik av en massa trassel, våld, sex, undanhållande, vanvård, stora samarbetsproblem, droger, sjukdom odyl så känns LVU konstigt.

Suck... Jag vet inte mer än vad som har sagts Kjell2 och mer vet jag faktiskt inte. Jag vet det som har sagts till mig eller till advokaten osv. Enligt min advokat så yrkade dom fortfarande på LVU för att dom ej trodde på att vi skulle sköta umgängen osv. Mer än så vet jag inte!!!!
  • Anonym (Anonym1)
    Kjell2 skrev 2019-11-29 14:54:34 följande:

Be advokaten förklara.

Detta skriver min advokat på mejl, har endast tagit bort namnen!

"Hej

Ja Du fick ju berätta hur Du ser på det hela och sedan berättade (min sambo) ungefär det samma som du och att ni var helt överens om att familjehem var det bästa för barnen.

Soc sade att man inte tordes lita på att ni kommer på möten, svarar i telefonen när de ringer och så vidare och de tyckte därför att det skulle vara bättre med ett LVU men som sagt var så är det domstolen som bestämmer."

Detta är ett av mejlen vi fått av henne angående rätten
Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?