Inlägg från: Anonym (Anonym1) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anonym1)

LVU efter rättegång - vad händer?

Anonym (Men oj.....) skrev 2019-11-28 22:11:11 följande:

Din advokat säger det som förväntas av en advokat. Vi får hoppas att hon får rätt men du måste ändå ställa in dig på att det kan bli ett lvu. Mycket få lyckas få rätt mot soc.

Men hur började allt egentligen? Hur kom soc in i bilden från början?

Ja vi är inställda på att dom kan välja LVU :(

Har jag skrivit längre upp i tråden som sagt
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (Men oj.....) skrev 2019-11-28 22:25:57 följande:

Nej du har skrivit att ni varit på utredningshem men inte hur allt har börjat? Hur soc kom in i bilden har du inte sagt något om? Var det någon t.e.x förskolan som gjorde en orosanmälan? Soc kommer ju inte och knackar på dörren till alla familjer.

Läs i tråden så ser du vad jag skrivit angående detta
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (Men oj.....) skrev 2019-11-28 22:46:50 följande:

Ber om ursäkt. Såg nu när jag gick tillbaka.

Nu hoppas jag att allt blir till det bästa för dig och din familj oavsett vad det blir för utslag. Blir det ett lvu så får ni jobba på att få bukt med de brister som soc anser att ni har så att ni får tillbaka barnen. Då ska ni kräva att få den hjälpen ni behöver av soc för att nå dit och kunna återförenas. Målet när man omhändertar barn ska alltid vara att familjen ska återförenas så snart som möjligt.

Självklart!!!
  • Anonym (Anonym1)
    Kjell2 skrev 2019-11-28 22:57:17 följande:

Varför yrkar soc på LVU trots att ni är överens om en SOL placering?

Dom valde att ansöka om LVU pga att jag och min sambo var oense om en placering hos hans syster. Dom har ljugit i papprena om att vi inte godkänner att barnen skall vårdas i ett fosterhem och väljer dom LVU så kommer vi överklaga och jag kommer att visa alla bevis i rätten angående att vi samarbetat och valt SoL
  • Anonym (Anonym1)
    LoveRain skrev 2019-11-28 23:03:21 följande:

Vad sorgligt att läsa om att du blivit misshandlad under uppväxten och att din familj inte bryr sig om dig! Inte så konstigt att du har vissa problem med det känslomässiga. Blir ledsen när jag tänker på att det kanske var du som hade behövt insatser via soc som liten, kanske en kärleksfull stödfamilj. Hoppas verkligen att du kan få det stöd du behöver du för att bearbeta din barndom.

Hoppas att du och din partner är öppna för att ta emot den hjälp och stöd som finns att få. Tyvärr är det oroande att du skriver en hel del negativt om socialtjänsten och är väldigt positiv till postare i tråden som skriver negativt om soc. Det är inte en jättebra grundinställning när ens barn är föremål för insatser från soc. Socialtjänsten gör mycket bra också, tänk på att på forum på nätet är det oftast de som är missnöjda som postar absolut mest eftersom de som det gick bra för inte har samma behov av att diskutera sina upplevelser.

Hoppas domstolen tar det beslut som är det bästa för era barn!

Min skola anmälde min mamma när jag var runt 15-16 år och jag flyttade till ett fosterhem en bit utanför stan. Där trivdes jag ganska bra men hade även en kontaktfamilj som jag fick komma till varannan helg. Efter 3-4 månader så fick jag flytta hem igen men misshandeln fortsatte och jag bad socialen och polisen om att få flytta och min fosterfamilj var villiga att låta mig bo där och när jag fyllde 18 år så fick jag en lägenhet.

Jo jag har varit med om väldigt mycket i mitt liv som förstörd mycket av mig men har även förträngt en del men resten kan jag aldrig glömma. Därför jag har svårt att öppna upp mig för människor men även att nå ut känslomässigt till mina barn och det är något jag själv vet är ett problem och jag har själv sökt hjälp för det också.

Vi har varit villiga och positiva till att ta hjälp av socialen enda från början av denna utredning. Vi har alltid tagit emot hjälp, vi så ja till utredningshemmet och var där i 8 veckor, tog emot hjälp av dom och ändrade oss mycket och tog även hem det när vi fick komma hem därifrån. Sen var vi även 100% villiga att barnen skulle få flytta till ett fosterhem (SoL) men var oense om just placeringen inom nätverket då det ej är tryggt för barnen.

Jag har både bra och dåliga sidor av socialtjänsten men oftast mer åt det dåliga tyvärr. Jo vi hoppas också på en bra dom men advokaten tycker att vi har goda chanser i målet och att vi har gjort bra intryck av händelsen i rätten igår
  • Anonym (Anonym1)
    Annita skrev 2019-11-28 23:13:40 följande:

Jag tycker tvärtom att TS är ganska ödmjuk inför soc olika förslag, tex har hon ju samtyckt till både utredningshem och fosterhemsplacering. Så jag tycker inte hon är så negativ som många andra är här på fl.

Men håller verkligen med om att ett tidigare stöd till TS hade kunnat ändra mycket. Så sorgligt med barn som far illa, och vuxna som kommer ut i vuxenlivet mer eller mindre dåligt rustade känslomässigt :(

Tack för omtanken! Ja vi har ju som sagt varit villiga till all hjälp vi kan få av socialen och det kändes som att vi gjorde allt vi kunde i rätten igår och det tyckte även min advokat. Var skönt att jag fick förhöras i telefon även fast det var otroligt jobbigt men ändå sköt att vi föra sin talan till domstolen så man får en rättvis dom i slutändan!
  • Anonym (Anonym1)
    LoveRain skrev 2019-11-29 00:41:56 följande:

Du har rätt i att TS har samarbetat med socialen och deras förslag på åtgärder och det är väldigt bra. Tänker mer på hur hon uttryckt sig om soc i diverse inlägg i tråden. Men absolut, du har rätt, särskilt som TS själv insett att familjehem är det bästa för barnen, det är nog inte alla som kan komma till den insikten.

Vi får hoppas TS får stöd nu och kommer kunna ge sina barn ser hon själv inte fick.

Jag har som sagt många dåliga erfarenheter av socialen men även goda och vi gör alltid allt för våra barn och kämpar in i det sista <3
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (Läskigt) skrev 2019-11-29 01:02:20 följande:

Advokaten ser ju sådana här fall hela tiden, så det är väl inte allvarligt i jämförelse med andra fall som han sett - typ omedelbart omhändertagande med hjälp av polis för att barnen är halvdöda. Har man aldrig varit utsatt för soc, så studsar man såklart inför bara orden "utredningshem" och "LVU", och tänker att det måste vara fruktansvärt allvarligt. Men allt är relativt! 

Jag håller mig till det som står i papprena och vad advokaten har sagt. Vi vet ju den fullständiga sanningen men att det framkommit mycket lögner osv i utredningen som vi kommer ta upp med domstolen om vi får LVU och då kommer vi överklaga
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (H) skrev 2019-11-29 01:07:46 följande:

Absolut, jag håller med om att allt är relativt. Har personligen svårt att tänka mig något allvarligare än just LVU, förutom att mina barn skulle bli allvarligt sjuka, så det är väl därför jag har svårt att förstå att TS inte ser LVU som allvarligt. Jag förstår att det finns värre fall där barnen måste tas omedelbart, men nog är det ack så allvarligt, oavsett vad advokaten säger.

Självklart så är ett LVU ett hemskt beslut som finns i Sverige men man måste ju även se på att vi faktiskt har tagit emot mängder av hjälp och att vi även vill att barnen ska få komma till ett tryggt hem? Det är ju det enda vi vill att barnen ska ha det bra!
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (Stina) skrev 2019-11-29 08:14:32 följande:

Det här var en sorglig tråd. Två föräldrar som är helt oförmögna att ta till sig information, förstå barnens behov, förstå rättsprocessen. Två föräldrar som inte förstår vikten av att vara med på rättegång om LVU för att de inte får dagis den tiden och inte gör någonting alls för att själva lösa situationen. Bara pappan går och han vet inte riktigt vad som sagts sen. Mamman är med på telefon men vet inte heller riktigt vad som hände. Det man får intrycket av är ju föräldrar som faktiskt inte kan ta hand om sina barn, som tycker att må dåligt är skäl för att helt sluta kämpa för barnen. Hur skulle ni gjort om barnen blev allvarligt sjuka? Må dåligt så man inte orkar vara med på sjukhuset? Inte ha barnvakt så man kan inte ta barnet till sjukhuset? Det man får känslan är ju faktiskt att ett lvu är det enda rätta. Folk tassar lite på tå i tråden men ärligt talat: ni kan ju faktiskt inte ta hand om era barn. Klart soc kan göra misstag men ni verkar ju inte reagera trots utredningar, utredningshem, rättegång, lvu. Det låter inte som att ni klarar att vara föräldrar. Högt blodtryck som du nämner lever jättemånga med. Det är inte något som normalt gör att tillvaron rasar så att barnen inte kommer till skolan.

Detta är din åsikt men du har fortfarande inte bevis på den verkliga sanningen, men den vet vi! Vad du har för åsikter kring denna händelse får stå för dig men vi vet att vi vi tagit emot all hjälp vi kan få och att det framkommit i utredningen ifrån utredningshemmet att vi har ändrat på oss riktigt mycket och att vi tagit emot hjälp osv

Högt blodtryck har jag nu haft i över 2 år. Min sista graviditet slutade med havandeskapsförgiftning pga det. Jag äter mediciner emot blodtrycket men även mediciner emot olika symptom som jag får av blodtrycket och som gör att jag inte mått bra vissa dagar. Svår huvudvärk, extremt illamående med kräkningar, enorm yrsel och svimfärdighet mfl. Jag har t om varit sjukskriven i flera månader pga mitt mående och högt blodtryck är också allvarligt då jag kan få blodproppar, hjärnblödning osv
Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?