Inlägg från: Anonym (Anonym1) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anonym1)

LVU efter rättegång - vad händer?

Anonym (jur) skrev 2019-11-28 18:48:19 följande:

Det är en sak att ha alla handlingar men det kan vara en helt annan sak att läsa och förstå vad som menas med det som står (oavsett om det är sant eller ej)

Det är bra om man kan ha någon att bolla med, då kan det vara lättare än om man ska göra det ensam.

Med detta sagt vill jag av erfarenhet ändå säga att det är i handlingarna som detta ärende avgörs, och det är en klar fördel om man lyckas plöja igenom dessa och visa på vad som kan vara fel, missuppfattningar och lögner samt se om det finns områden där man själv kan förbättra sig för att på så sätt ta bort skäl för LVU.

Jag önskar Er all kraft att ta Er igenom detta och komma ut stärkta på andra sidan

Som sagt så har vi alla papper ifrån socialen och utredningen sparade och alla dom papprena har jag läst grundligt. Dokumentationen läste jag ikväll och det är exakt samma papper som dom vi redan har.

Märker att MYCKET i denna utredning inte stämmer. Det är många lögner, missuppfattningar och saker dom skrivit som ej stämmer ifrån både socialen, utredningshemmet mfl. Vissa av sakerna har vi redan påpekat om!
  • Anonym (Anonym1)

Alla papper ifrån socialen utredning, har vi sparade och jag har läst igenom dom grundligt samt utredningshemmets utrednings, utlåtande ifrån t ex läkare, BVC osv och andra olika viktiga papper. Dokumentationen innehåller i princip exakt samma papper fast mer sammanfattat. Jag har märkt ofta att det framkommer lögner, missuppfattningar men även saker som.vi inte gjort eller sagt, vilket vissa saker har blivit välkomna i samtal med socialen och utredningshemmet.

• Anonym (Anonym1)
    Anonym (Soc.) skrev 2019-11-28 20:42:14 följande:

Vad menar du är osant? Du startade tråden i utgångsläget att du inte mäktade med att gå på förhandlingen. Vilket du heller inte gjort för att du påstår att ni inte får ha barn på dagis av den anledningen, vilket alla naturligtvis förstår är rent påhitt. Och du har alldeles nyligen berättat att du inte ens tagit dig för att läsa utredningen vilket man naturligtvis måste göra inför en förhandling för att kunna bemöta de farhågor som socialtjänsten framför. Återigen för att det var för jobbigt. Om man inte klarar av dessa basala saker så är det nog mycket annat man inte heller fixar i livet. Verkar vara enormt mycket fokus på dig och vad du känner men ingenstan pratar du om barnens behov. Bara en sån sak att du säger nej till att placera barnen hos människor som de känner. För att du har en kinflikt med dom säger att ditt fokus hela tiden är dina egna behov snarare än att kunna fokusera på vad som är bäst för barnet och vilka behov de har. Det är bara du du du...

Anonym (Soc.) skrev 2019-11-28 20:44:21 följande:

Du måste skilja på akut och allvarligt. Är det akut risk gör man ett omedelbart omhändertagande. Men risken är alltid allvarlig om man ansöker om LVU, även om det inte är akut.

Anonym (Soc.) skrev 2019-11-28 20:46:03 följande:

Och då hade det ju varit jättebra för dig att kunna ta upp sånt som inte stämde vid förhandlingen... men nej, du orkade ju inte läsa ...

Jag har redan skrivit i tråden att jag var mycket osäker på nävara på rättegången eftersom denna händelse har påverkat mig väldigt hårt och jag tror inte jag är ensam om att känna så i ett sånt här närvarande. Och med tanken på att ditt alias står Anonym (soc.) så hantar jag att då är en socialsekreterare med noll medkänsla för föräldrar i en sån här situation eller att du endast utstår dig för att vara socialsekreterare för att uttrycka dina känslor till "oansvariga föräldrar". Det märks tydligt i det sätt att skriva att du verkligen tycker illa om människor som har någon som helst kontakt med socialtjänst!

Sen att du påstår att jag ljuger angående förskolan är också ett påstående ifrån din sida som du inte ens vet sanningen på, eller hur? Utan du påstår att jag ljuger utan anledning. Nej gumman, jag ljuger inte. Jag tog kontakt med barnens förskola i tisdags. Jag förklarade mycket noggrant om att vi skulle på en tingsförhandling idag emellan 10:00-12:00 som vi behöver närvara på och vi frågade om barnen hade möjlighet att få vara längre på dagis (utöver dom 15h) pga detta. Dotterns avdelning så direkt JA men pojkarnas avdelning bad mig att kontakta förskolechefen. Detta gjorde jag, förklarade för henne noga om händelsen men fick avslag på att pojkarna skulle få vistas i förskolan under denna tid. Jag tog sen kontakt med förskolechefens chef igår men hon var inte behjälplig i ärendet. Igår så pratade jag även med advokat och domstol angående att jag måste vara hemma med mina barn och dom.gav mig ett skäl till frånvaro men att jag idag kunde svara på frågor via telefon och säga min talan själv! Påstå inte att jag ljuger när du inte har den fulla sanningen om en händelse!

Jag läste inte papprena ifrån rätten pga att utredningen ifrån socialtjänsten tagit nog hårt på mig men något jag läst GRUNDLIGT och NOGA. Dokumentationen innehåller exakt samma papper fast en mer sammanfattande beskrivning om varje utredning per barn!

Om du själv vore med om något liknade i livet som en förälder får utstå i en sån här situation, så måste man förstå att man inte direkt hoppar av glädje, eller hur? Jag kan fortfarande kämpa och bry mig om mina barn samtidigt som det gör ont inom mig pga det man går igenom och att man faktiskt känner mig värdelös men vi har framfört allting som vill ha sagt i rätten och om vad vi vill och det står för oss och inte för nån annan. Vi har tänkt på barnen, vilket advokaterna framfört!

För det första så har du ingen aning om varför vi sa nej till placering inom nätverket (familjen) och varför vi inte vill att dom ska placeras hos hans syster. Det är såhär att jag och min sambo har haft en dålig relation inom våra familjer av olika anledningar. Jag t ex har blivit kontrollerad och misshandlad av mina föräldrar både psykiskt och fysiskt under i princip hela mitt liv samt att ingen i familjen någonsin har haft nån som helst intresse i mig eller barnen. Familjen på min sambos sida är inte heller tänkbara som familjehem av olika anledningar, vilket t om socialen har förstått och sagt att dom FÖRSTÅR och att dom inte heller vill placera barnen i ett otryggt hem och därför startades ingen utredning om placering hos hans syster.

Och NEJ, det är inte bara jag, utan jag vet vad jag vill, jag vet vad jag kämpar för, jag vet hur mycket jag älskar mina barn och bad jag vill för dom osv. Påpeka inget du inte vet!

Enligt advokaten så sa hon att socialen hade ansökt om LVU pga att vi var oense om placering hos hans syster och några brister i omsorgen. Hade jag kunnat så hade jag tagit bild på mejlet men gör inte det pga sekretess och jag har inget att bevisa för dig! Hon sa att detta inte är AKUT för då hade dom tagit barnen på plats och att det även inte är något allvarligt!

Vi har tagit om en del i utredningen som ej stämmer. Sa mycket under förhöret i telefon med rätten där jag svarade på frågor ifrån advokaterna och domarna. Förde även min talan, berättade exakt vad jag vill för barn ect och vi fick beröm.att vi bägge två gjort störa intryck i handlingen och att det är positivt!

Hoppas jag slipper sig i fortsättningen!
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (Har också haft med soc att göra) skrev 2019-11-28 21:19:40 följande:

Jag kan inget om LVU, Däremot blev vi kallade till soc för ett möte då en i personalen gjorde en orosanmälan utan att berätta det för oss, hon sa till oss på BB om det var okej att hon ringde dem och berättade att vi fått barn eftersom jag går på en behandling för ett tidigare missbruk. Och att det inte var tal om en orosanmälan utan att vi kommer bli uppringda för att fråga om vi behövde stöd med barnet vilket vi inte behövde men hon sa att det var frivilligt och bara om vi ändrade oss senare så kunde vi om vi ville tacka ja till stödinsatser. Detta gjorde mig oerhört obekväm och jag tycker det är så äckligt att vårdpersonal har sådana fördomar om oss som faktiskt tagit tag i vårt missbruk för länge sedan och går på en behandling där man får medicin och stöd för att inte återfalla i missbruk.

Ett par veckor senare dimper det ner ett brev att vi blivit orosanmälda av denna barnmorska där det stod att det inte var något fel på anknytningen till bebisen men att jag var trött på BB (snittades och bedövningen tog inte, fick enorma smärtor och kunde inte resa mig ur sängen utan hjälp av personal eller sambo de första två dygnen, fick ingen smärtlindring). Låg inne på BB i ett familjerum i en vecka och sov kasst då jag inte kunde ligga på sidan som jag var van vid utan fruktansvärd smärta, blödde dessutom enormt mycket och det gjorde mig också trött). Vi gick på mötet och fick svara på dumma frågor såsom vilka biverkningar min medicin har, jag svarade sanningsenligt att den enda biverkningen är att jag kan bli lite förstoppad ibland. De avskrev ärendet, men två veckor senare dimper det ner ytterligare en orosanmälan från samma sugga där det helt plötsligt står att jag har anknytningsproblem och eftersom det var två anmälningar som kom in (vårdpersonal har rätt att få reda på om deras anmälan leder till utredning eller ej och jag förstår att denna hagga ville att vi skulle utredas). Vi gick med på en utredning då vi inte har något att dölja och det kändes så jävla kränkande att bli påtvingad besök av främlingar som synar allt man gör och misstolkar minsta lilla skitsak med flit. Efter utredningen blev vi erbjudna att gå på Trygghetscirkeln eftersom jag vid ett tillfälle hade skämtat om att vår bebis som var två månader vid tillfället hade redan dragit katten i svansen och visade en gullig bild. De tyckte att det tydde på att vi inte förstod att en tvåmånaders bebis inte medvetet kan dra en katt i svansen - vilket vi givetvis förstod! Det var bara en gullig bild och ett litet skämt. Vid ett besök tyckte de att min sambo var glansig i ögonen och vi tvingades lämna urinprov - vilket var negativt. Vid uppföljningsmötet sa vi att de faktiskt anklagade honom för att se påverkad ut, vilket soctanten nekade till. Som tur var så var mina föräldrar med när hon sa detta och sa att det sa du faktiskt och då blev hon tyst. Vi gick med på att gå på Trygghetscirkeln och fick toppbetyg av hon som höll i det.

Utredningen lades då ner och när vi fick hem papperna var både jag och min sambo så ledsna och arga när vi läste alla lögner. Rena lögner! Vi kunde bara läsa ett stycke i taget och fick lägga ner papperna för att vi kokade. Sedan ta ett stycke till, lägga ner dem, osv.

Vi orkade inte rätta alla felaktigheter eftersom det kändes lönlöst då i princip allt som stod i dem var rena lögner och missuppfattningar. Vi ville bara bli av med dem eftersom det störde vår första tid med vår bebis och vi ville inte förstöra mer tid och få mer ångest.

Önskar er all lycka! Kram

Tack för att du berättar och delar din historia. Måste vara sjukt hemskt att genomgå men jag har faktiskt också blivit misstänkt för att ta droger vid ett hembesök för längesen. Jag hade tagit ett blodprov i armen och socialen trodde jag hade tagit droger osv. Så till dom att jag mer än gärna kunde ta alla drogtester som fanns och då.blev dom.tysta. Även varit med om sjukt mycket lögner i en anmälan
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (Soc.) skrev 2019-11-28 21:21:43 följande:

Förstår du att det fortfarande kan vara allvarligt även om det inte är akut? Förstår du skillnaden?

Självklart att jag förstår det men advokaten så att det varken var AKUT och INTE SPECIELLT ALLVARLIGT
  • Anonym (Anonym1)
    Annita skrev 2019-11-28 21:38:13 följande:

Det är väl jätteallvarligt att de vill ha LVU, även om det inte är så akut att de tar barnen omedelbart!

Jag litar på det advokaten har sagt!
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (H) skrev 2019-11-28 21:46:14 följande:

Så ni har varit på utredningshem och nu idag varit i rätten inför LVU, och det är inte allvarligt?

Ja vi har varit på ett utredningshem i 8 veckor. Inte allvarligt enligt advokaten
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-28 21:47:27 följande:

Ja vi har varit på ett utredningshem i 8 veckor. Inte allvarligt enligt advokaten

Enligt advokaten så har vi rätt goda chanser i detta mål! ;)
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (H) skrev 2019-11-28 21:51:12 följande:

Jag hoppas att ni förberett er ordentligt mentalt på att advokaten har fel. LVU är ytterst allvarligt.

Tror jag knappast då hon en riktigt bra och erfaren advokat inom familjerätt. Jag litar på henne
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (Men oj.....) skrev 2019-11-28 22:00:24 följande:

Men snälla du förstår du verkligen inte att samhället endast tvångsomhändertar barn om det finns allvarliga brister i omsorgen? Lvu innebär att samhället ( soc ) tar över all bestämmanderätt över era barn. Så länge barnen är under lvu ( vilket ska omprövas var 6:e månad ) tar soc alla beslut om skola, umgänge mm.

Att de inte omhändertar era barn akut innebär att de inte anser barnen i akut fara det vill säga inte utsatta för misshandel, övergrepp mm.

Men du måste förstå att inget barn blir omhändertaget med hjälp av lvu om de inte anser att det finns allvarliga omsorgsbrister.

Advokaten har själv sagt att det som sagt inte är något akut eller allvarligt i denna situation. Hon har ju själv läst utredningen och varit med på förhandlingen som mitt ombud, samt fört min talan om det jag inte har sagt själv under mitt förhör och hon har sagt att vi har en god chans i detta mål
Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?