Inlägg från: Anonym (Anonym1) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anonym1)

LVU efter rättegång - vad händer?

Nu är min sambo påväg hem igen och han tyckte att det gick bra men någon vidare info har jag inte i nuläget

• Anonym (Anonym1)

Sambon berättade att beslutet kommer den 6 december, alltså nästa fredag. Inväntar att få svar ifrån advokaten så jag kan vi veta hur rättegången gått osv men hon har inte ringt ännu.

Jag vill tacka er alla som stödjer mig/oss i detta, till er som har berättat mycket kring LVU och jag är oerhört tacksam att ni funnits här och hjälpt oss så gott ni kan.

Ni får väldigt gärna fortsätta att göra det, fråga frågor osv

• Anonym (Anonym1)

Enligt min sambo så ville socialen, socialens advokat och barnens advokat LVU medans min och sambos advokater vill SoL. Domstolens beslut kommer den 6 december. Socialen har hittat ett hem inom den stad vi bor i. 1 hem åt vår dotter och ett hem för pojkarna och det nära varann i samma område.

Vad tänker ni kring detta? Vad tänker ni som är jurister, socsekreterare osv kring detta?

• Anonym (Anonym1)
    Kjell2 skrev 2019-11-28 14:59:44 följande:

Väldigt mycket hänger på vad som skrivits i underlagen, varför yrkar soc på LVU? Vad ser de för nackdelar med SoL? Vad ser barnens advokat för fördel med SoL framför LVU. Läs all dokumentation.

Att det är i samma stad som ni bor har ofta en fördel att skola/dagis mm inte behöver bytas och viss kontakt kan upprätthållas.

.

Barnens advokat valde LVU. Det var våra advokater som så SoL
  • Anonym (Anonym1)
    Kjell2 skrev 2019-11-28 14:59:44 följande:

Väldigt mycket hänger på vad som skrivits i underlagen, varför yrkar soc på LVU? Vad ser de för nackdelar med SoL? Vad ser barnens advokat för fördel med SoL framför LVU. Läs all dokumentation.

Att det är i samma stad som ni bor har ofta en fördel att skola/dagis mm inte behöver bytas och viss kontakt kan upprätthållas.

.

Ansökan om LVU gjorde socialen pga att vi var oense om placeringen hos min sambos syster eller inom nån i våra familjer och några brister i omsorgen som inte är akuta eller allvarliga enligt min advokat

Dom tror tydligen inte att vi kommer att sköta möten, umgängen, svara i telefon osv. Det var vad dom sa i rätten enligt min sambo.

Barnens advokat ville ha LVU precis som socialen och deras advokat. Våra advokater vill ha SoL. Domen sker 6 december

Advokaten tyckte att både jag och min sambo hade gjort bra påverkan i rättegången men att Socialen fortfarande vill ha LVU men att det är rätten som avgör domen
  • Anonym (Anonym1)
    Kjell2 skrev 2019-11-28 15:43:30 följande:

Finns det någon möjlighet att ni och soc kan komma överens om en bra placering?

Vi har samtyckt till att barnen skall vårdas i ett fosterhem. Socialen har hittat 2 hem i samma område. 1 hem åt våran dotter och 1 hem åt våra pojkar så att dom kan träffas och vi ja lätt ha umgänge osv. Detta har vi bägge godkänt i rätten.
  • Anonym (Anonym1)
    Kjell2 skrev 2019-11-28 15:47:31 följande:

Så ni skulle gå med på en placering i de två hemmen som soc föreslagit?

Ja vi godkände den placeringen och att det lät som en bra idé osv
  • Anonym (Anonym1)
    Kjell2 skrev 2019-11-28 15:50:35 följande:

Och soc ville ändå ha LVU? Varför?

Av samma anledning som jag skrev tidigare. Socialen och barnens advokat så tydligen mycket negativa saker och ville ha LVU. Mer vet jag ej då jag fick förhöras via telefon och inte var där på plats
  • Anonym (Anonym1)
    Kjell2 skrev 2019-11-28 16:21:40 följande:

"några brister i omsorgen"

pga detta?

Anledning att jag frågar är att om föräldrarna samtycker till en placering så räcker det med SoL om det inte finns något annat som kan anses vara dumt för barnen.

Förlåt men jag vet inte mer än såhär :(
  • Anonym (Anonym1)
    Kjell2 skrev 2019-11-28 17:09:47 följande:

Prata med din advokat och man. Läs dokumentationen

Jag har bett advokaten, via mejl, att framföra mer information om rättegången men ej fått svar. Jag har pratat lite med min mat också
Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?