Inlägg från: Anonym (jur) |Visa alla inlägg
  • Anonym (jur)

LVU efter rättegång - vad händer?

Anonym (Anonym1) skrev 2019-12-05 14:28:35 följande:

Imorgon kl 11:00 kommer beslutet ifrån rätten om dom valt LVU, som socialen, deras advokat och barnens advokat vill, eller om det blir SoL, som vi och våra advokater yrkat på :( sen kl 13:00 ska vi ha möte med socialen och familjehemmen. Känns otroligt jobbigt för oss allihopa men vi är starka och kämpar på <3 vi vill bara att allt ska skötas på ett tryggt sätt för barnens skull och det överflytten görs när dom blivit trygga med familjerna!

Jag vore tacksam om ni slutar att diskutera om vem som har rätt och fel om olika saker, vem som är vem och även kränkningarna emot andra, men även oss! Vi går igenom en hemsk period nu och då menar jag inte bara mig själv, utan hela vår familj och jag startade tråden för att jag ville få mer information om LVU, stöttning osv av t ex människor som har erfarenhet eller ifrån familjer som varit med om detta tidigare eller annat kring socialtjänstens arbete.

Jag hoppas att ni kan ha förståelse för hur jobbigt detta är för vår familj och snälla, sköt er i tråden!

En sak som är bra att veta är att om förvaltningsrätten eller kammarrätten inte beslutar om att det ska vara LVU så kan socialtjänsten inte på nytt ansöka om LVU på samma grunder.
  • Anonym (jur)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-12-06 12:14:17 följande:
    Okej tack för infon! Jo det är jobbigt att vänta då man inget hört på över en timme :( beslutet skulle komma 11:00 men varken vi eller socialen har hört något om det men får väl se om advokaten hör av sig i eftermiddag. Skickade henne ett mejl och frågade om hon vet om bealutet kommit osv. Nu kan vi bara hålla tummarna :'(
    Det är bara att ringa till domstolen så läser det upp det och kan även skicka det via epost
  • Anonym (jur)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-12-06 16:53:26 följande:
    Ja det var tufft men advokaten tycker att vi ska överklaga men vet seriöst inte om man ska göra det eller inte...
    Visst ska du överklaga, du har inget att förlora i detta läget bara att vinna
  • Anonym (jur)
    Anonym (Soc.) skrev 2019-12-06 17:13:14 följande:
    Med tanke på att du berättat att ni även om det inte skulle blivit ett LVU låtit barnen placeras för att ni inser att det är bäst för barnen just nu så skulle jag råda er att inte överklaga. En överklagan skulle tolkas som att ni inte är samarbetsvilliga och fördröja processen. Bättre då att inte krångla och hoppas på att ni om ett halvår bevisat att ert samtycke kan vara tillförlitligt och att ni då kanske hunnit uppnå en massa förändringar som gör att socialtjänsten känner sig trygga med att släppa hem barnen då ni går med på att ta emot insatser i hemmet.
    Med ditt resonemang så behövs ingen juridisk prövning överhuvudtaget utan socialtjänsten har den allsmäktiga makten över allt och alla och ifrågasätter man detta så blir man bestraffad.

Socionomer står inte högst upp i värdekedjan även om de ofta vill tro det.

Att försöka frånta någon sin lagliga rätt till att få sin sak prövad i domstol är dessutom i strid mot grundlagen. 
  • Anonym (jur)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-12-06 23:00:55 följande:
    Okej men vad ger det att överklaga? Lär inte det se sämre ut för oss?
    inte på något sätt, ni begär genom en överklagan att en högre instans ska titta på detta med juridiska ögon och se om socialnämnden uppfyller kraven för att det ska kunna bli LVU.
  • Anonym (jur)

Det är mycket svårare att försöka häva ett LVU än att få till en ny prövning genom ett överklagande.

Och misstanke om socialtjänsten tänker bestraffa Er för att ni överklagar så är det ett klart fall för JO då detta är myndighetsmissbruk utan dess like.

Socialtjänsten ska inte fästa någon avsikt vid något annat än vad ni åstadkommer på de områden som de angivit för LVU och absolut inte att ni ifrågasätter LVU i sig själv.

Socionomer skulle behöva läsa på lite mer juridik så skulle detta fungera bättre.

• Anonym (jur)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-12-06 21:40:33 följande:
    Tack! Jo vi ska ju träffa dom igen på måndag och då kan vi fråga dom mera kring LVU!
    LVU innebär att socialtjänsten tar över vårdnadsansvaret från föräldrarna, det finns inget LVU light så att säga.

Oavsett vad som framkommer vid mötet så kan socialtjänsten närsomhelst ändra något, det finns inga bindande avtal med socialtjänsten.
  • Anonym (jur)
    Anonym (Soc.) skrev 2019-12-06 23:42:58 följande:

Du har allt att förlora genom att överklaga TS.Vissa i tråden har andra syften än omsorg om dina barn.

Av förklarliga skäl vill inte företrädare för socialtjänsten att deras beslut ifrågasätts därav vill de inte att man ska överklaga.

Du som utger dig för att vara något inom fältet soc. kan förklara närmare på vilket sätt som TS skulle förlora på att få sin sak prövad i domstol
  • Anonym (jur)

TS det är förklarligt om du låter dig skrämmas av mer eller mindre uttalade hot från socialtjänsten, det är många som har kapitulerat inför detta så det är helt förståeligt hur rättsvidrigt det än är.

Om du väljer att böja dig så ställ dig in på detta och ha inte någon parallelltanke på att bekämpa detta då risken att gå under är överhängande, då du säkerligen kommer att uppfatta det som om du går i kvicksand.

Erfarenheten visar på att de som böjer sig får fortsätta att böja sig i en evighet, hör med andra föräldrar som har hamnat i samma situation så får du andra vinklar än de som jag respektive soc förmedlar här i tråden. Verkligheten talar sitt tydliga språk.

Det man ska veta är att det går att vinna mot soc när man har på fötterna att de inte gjort rätt men vägen är tuff och kräver mycket energi och man måste ha en genomtänkt strategi och bekämpa soc. med hjälp av juridiken vilket är det område som de inte behärskar speciellt bra.

Väl värt att notera är att samtliga mina resonemang handlar om att det saknas grund för soc. ställningstagande och att man har bra på fötterna när det gäller detta. Har däremot socialtjänsten grund för sitt ställningstagande så är det bästa man kan göra att försöka samarbeta med dem på alla möjliga plan. 

• Anonym (jur)
    LoveRain skrev 2019-12-07 00:10:11 följande:
    TS har naturligtvis all rätt i världen att överklaga beslutet. Frågan är dock vad som gynnar TS och barnen mest. Att fortsätta rättsprocessen eller att fokusera på att få hem barnen och ge dem ett bra och tryggt hem. TS tycker själv att det bästa för barnen är att bo i fosterhem, socialen tycker samma sak. Det kan ju vara så att detta beslut faktiskt är det bästa för barnen i denna situation.

Bara för att man kan fortsätta driva processen betyder inte att det nödvändigtvis är det bästa.
    Jag förmodar att du är väl insatt i konsekvenserna av LVU i förhållande till en placering enligt SOL.

TS har uttryckt att en SOL placering är något som TS är med på inte en placering enligt LVU, skillnaderna är milsvida för en förälder/vårdnadshavare både på kort och lång sikt.

Har du en gång hamnat i det läget att du har fått ett LVU är vägen otroligt mycket enklare för socialtjänsten om de någon gång i framtiden skulle vilja gör om denna resa med samma barn eller andra barn. 
Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?