Inlägg från: Anonym (........) |Visa alla inlägg
  • Anonym (........)

LVU efter rättegång - vad händer?

Anonym (Ssk) skrev 2019-12-14 21:13:17 följande:

Min personliga åsikt är att så länge en förälder vill jobba med saker, så kan det göras med barnet i hemmet. Man bör skona barnet från det trauma det innrbär att flyttas till ett familjehem. Hjälp och stöd åt TS, men barnet bor kvar.

Dom ända gångerna jag tycker man måste ta barnen ur hemmet är vid grov misshandel, sexuellt utnyttjande eller missbruk.

Min reaktion i dom andra inläggen var endast menade för hon som hävdar att hon jobbar på soc. Inte mot TS. Denna "soc" har en syn på världen som gör att hon intd ska jobba på soc.

Så du tycker att barn ska behöva bo kvar och leva med misshandel ( om den inte är grov) , kränkningar och vid alla former av omsorgsbrist? Jag har träffat barn som utsatts av omsorgsbrist under lång tid då föräldrarna fått för många chanser. Dom barnen har psykiska och fysiska ärr resten av livet. Det är fruktansvärt.
  • Anonym (........)
    Anonym (jur) skrev 2019-12-15 08:08:57 följande:

Det är aldrig försvarbart med kränkning och detta gäller oavsett ålder, kön etnicitet eller annan särskiljning på den som utsätts.

Det man måste ta i beaktning är vad som blir verkan av att göra på det ena eller andra sättet.

Om samhällsvård skulle vara lösningen som ger dessa barn bäst förutsättningar i livet så skulle det vara betydligt enklare men nu förhåller det sig så att utvecklingen på barn i samhällsvård är mycket dålig i jämförelse om barnen inte hamnar i samhällsvård, detta framgår av arbeten som gjorts i många olika studier av bl.a. socialnämnder runt om i Sverige, UNICEF mfl.. Detta var även något som man behandlade på Socialchefskonferensen 2017.

Skillnaden mellan barn i samhällsvård och de som bodde kvar i sina familjer var att för de barn som var i samhällsvård så var risken mellan 600% och 2000% högre gällande samtliga riskfaktorer.

Set beror på att man ger föräldrarna för många chanser. När barnen väl får flytta så har föräldrarna redan orsakat för stor skada på sina barn!
  • Anonym (........)
    Anonym (jur) skrev 2019-12-15 17:10:37 följande:

Det handlar om barn och familjer kända av socialtjänsten och där man har respektive inte har beslutat om samhällsvård, så det är inte en jämförelse med populationen i stort.

Så man har medvetet valt att inte placera barn som blir utsatta för misshandel och omsorgsbrist (så allvarlig att det vanligtvis leder till lvu) för att ha en jämförelsegrupp? Annars är det ju självklart att dom som haft en värre tidig barndom har det svårare än dom där bristerna varit mildare. Speciellt då en stor del av de barn som blir omhändertagna har föräldrar med diagnoser, lindrig utvecklingsstörning eller drogmissbruk . Detta är ju saker som har stark ärftlighet.
Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?