LVU efter rättegång - vad händer?
Detta mejl fick jag av advokaten angående överklagan och även om varför Soc velat ha LVU. Detta är advokatens ord!!
"Jag tror att vi har rätt bra chanser vid ett överklagande.
Det huvudsakliga skälet som soc har och det domstolen också gick på är att man tycker att det varit svårt att få tag på Dig och att det då blir svårt att samarbeta omkring en SoL placering."
"Det huvudsakliga skälet...." som din advokat skrev innebär per automatik att det finns fler skäl till att domstolen dömde till LVU istället SoL. Annars hade det inte kunnat finnas en huvudsaklig anledning.
Sedan, Soc ville från börja omhänderta barnen på ett sätt eller ett annat. Vilka anledningarna till detta var vet bara du men det lär väl vara "bristerna i omvårdnaden" som du nämnt tidigare. Dessa bristerna är fortfarande det stora problemet och kommer alltid vara så lägger de kvarstår. Kommunikationsproblemen är endast det som gjorde att omhändertagandet övergick från SoL till LVU.
Att Soc (och domstolen) sedan bestämde sig för att SoL inte räckte utan att det krävdes LVU är på grund av att du och/eller partnern är svåra att kommunicera med och/eller nå. Ett intryck som säkerligen förstärktes av att du inte dök upp rättegången (ja, jag har läst din anledning men nej, det såg fortfarande illa ut).
Då du verkar ha problem med att läsa nyanserna i samspelet mellan personer och istället ta alldeles för hårt på orden så skulle jag rekommendera att du informerar dina advokat om detta och ber henne uttrycka sig väldigt rakt och utan vardagliga förmildrande ord osv. Informera henne om att du inte kan läsa mellan raderna. Någon hon egentligen inte borde syssla med som advokat oavsett.
Lycka till.