Inlägg från: Anonym (Har haft SoL-placerad ungdom) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Har haft SoL-placerad ungdom)

LVU efter rättegång - vad händer?

Ts, är du medveten om att ni kommer att få betala underhåll till fosterhemmet? Annars informerar jag dig här och nu.

Anonym (Anonym1) skrev 2019-12-01 13:19:57 följande:
    Underhåll? Nej det har jag verkligen inte hört talas om :/ något sådant här inte socialtjänsten talat om
    Det sa de inte till oss heller.. men både pappan och jag fick betala fullt underhåll, vi var separerade. Annars vet jag inte om vi kommit undan med ett underhåll.
    Anonym (Soc.) skrev 2019-12-01 13:27:56 följande:
    Det är sant att eran försörjningsplikt kvarstår. Det innebär att ni kan behöva betala underhåll för barnen, samt att barnbidraget överförs till familjehemmet.
    Precis, barnbidraget försvann efter ett par månader. Under tiden innan det flyttats fick jag behålla pengarna.

Mitt barn var placerat pga att hen hamnat i "dåligt sällskap" med droger och bråk. Jag sa det oräknerliga gånger att "du kommer hamna i fosterhem om du inte slutar" men det gick inte in... så hen fick flytta och kom hem igen efter två år ungefär.

Jag var ändå "glad" att det blev som det blev så den onda cirkeln bröts, men det var tufft och hen rymde flera gånger innan poletten trillade ner.
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-12-01 14:12:35 följande:
    Okej hur mycket betalade ni?
    Varsitt fullt underhåll, minns inte summan. Jag har inget underhåll längre heller då båda mina är vuxna idag.
    Anonym (Läskigt) skrev 2019-12-01 18:35:10 följande:
    Först och främst beror det ju på om familjerna blir anmälda eller inte. Det finns hur många familjer som helst som aldrig blir anmälda, där det ser likadant eller värre ut. Barnen växer upp ändå, och  mår i de flesta fallen bättre än om de ska hotas av att bli bortsläpade från sina föräldrar, och placerad hos främmande som kanske är elaka mot dem, utnyttjar dem sexuellt o.s.v.. Barn förstår redan tidigt att sådant förekommer i fosterhem, och barn som hotats med att komma i fosterhem blir ofta otrygga resten av livet bara av det...

Vidare kan det "gå troll" i ärenden, d.v.s. att socialtanterna fattar agg till ett visst föräldrapar (eller en av föräldrarna) och allt blir en tävlan emot denna. Att vinna över dem blir målet - att det handlar om barn är vid det laget glömt. Jag kan även tänka mig att det är roligt att utöva makt emot människor. 

Så NEJ jag skulle inte säga, att det måste vara mer allvarligt - eller allvarligt alls - i en viss familj, bara för att familjen har skickats till ett utredningshem. Jag har själv varit med om en utredning på utredningshem - för länge sedan nu, mina barn är vuxna nu och det blev aldrig något LVU - och jag skulle inte ha trott att det kunde gå till så, innan jag själv råkade ut för det. Min dotter (och i mindre grad min son) var dock rädd i många år att hon skulle bli omhändertagen. Hon var vaken på nätterna och oroade sig, och jag lovade henne alltid att jag aldrig skulle tillåta det - men det var ju ett falskt löfte, och det förstod hon nog. Jag hade ju inget kunnat göra, för jag hade inte medel att fly utomlands med barnen och hålla mig undan. Ingen som skulle ha hjälpt mig, inga pengar...Det är HEMSKT!

När hon var 16  berättade hon för mig, att hon hade fått ett löfte av sin kurator, att hon nu inte längre skulle kunna tvångsomhändertas mot sin vilja. Inte förrän då slappnade hon av 
    Jo tack, att det kan gå troll i soc-kärringarna är väl känt.
    Men, det går att byta ut dem. Själv blev jag av med en fd knarkar- då sockärring, en kärring som satt och hummade hela tiden. Helt väck var hon.

Det var min advokat som berättade att hon var en gammal narkoman, fast det kunde man nästan se ändå.
    Det är ju bra om missbrukare tar tag i sitt liv, men med en så sönderdrogad hjärna var hon en helt oduglig sockärring. Har fått veta nu att hon inte längre är kvar där.
    Det är tur för framtida stackare som ska hamna i deras klor.
    Anonym (Soc.) skrev 2019-12-01 19:04:02 följande:
    Får man fråga vad hon heter?
    Nej, det vill jag inte skriva här.

För det första vill jag inte hänga ut någon, för det andra vill jag inte avslöja var jag bor. Alltså var hon arbetade.
    Hon bor kvar på orten iallafall, det vet jag.

Kan kan säga att tredje bokstaven i för- och efternamn är NR. Det får räcka.

Hur gammal är flickan?

Mitt hjärta blöder verkligen för er, jag vet hur det känns när sängen/sängarna står där tomma efter flytt.

Anonym (Anonym1) skrev 2019-12-03 16:24:32 följande:
    Nej det har dom inte
    Inte nu heller?
    Du får förlåta men detta är jättesvårt att greppa...
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-12-03 09:45:44 följande:
    Hon är 4 år och pojkarna är 3 år och 1.5 år. Usch ja det vill jag inte ens tänka på! :'(
    Nej, det är vidrigt... jag tror jag grät ett badkar med tårar.
    Även om jag, som du, inser att det är för det bästa.

Och sen undrar jag... tycker du verkligen innerst inne att det är för barnen bästa att flytta från er?
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-12-07 13:23:45 följande:

På måndag så ska vi och barnen åka tillsammans med socialen och hälsa på hos barnens kommande familjehem, på tisdag så ska dom inskolas i hemmen ifrån kl 09:00-17:00 och då hämtar nån i familjerna barnen och på onsdag kl 09:00 så kommer socialen och hämtar barnen och om vi vill så får vi följa med när dom ska flytta :'( jag vill iaf följa med när dom flyttar för att ta ett sista farväl och visa att vi älskar dom, förklara varför mamma och pappa inte kan ta hand om dom just nu osv :'(

Jag tänker att jag absolut inte vill att socialen ska komma hit på onsdag, hämta barnen och deras packning och sen bara dras ifrån deras familj, utan jag känner att det är bättre att vi följer med även om det lär bli riktigt jobbigt för oss mem även fär barnen när man åker så vill ju vi att dom ska veta att vi älskar dom, saknar dom, bryr oss om dom, vill att dom ska vara trygga osv. Detta är så hemskt att jag knappt vet hur jag ska formulera visa saker då detta nästan är en chock för en som förälder och jag har som inte fattat riktigt att barnen flyttar på onsdag, men en sak vet jag och det är att vi ska se till att barnen får allt dom behöver i sina nya hem och att vi kommer att kämpa hårt för att ändra på det som måste ändras på, ta hjälp om så behövs, sköta alla möten, umgängen och vara i telefonen osv <3

All styrka till dig!

Det svåraste jag någonsin gjort var att lämna mitt barn i familjehemmet och åka därifrån. Jag hade en person med mig för att slippa köra själv i det tillståndet. Tänk på det, kör inte bil efter detta.
    Mitt barn förstod varför detta hände, som jag redan skrivit så hade jag många gånger sagt att detta skulle hända om ungdomen inte ändrade sina val... men det gick inte in.
    Att få småbarn att förstå, det går inte. Mitt barn var 14 när detta hände.

Ett par dagar efteråt ringde mitt barn och grät, hen hade blivit sjuk och låg i en främlings hem, ensam i en säng, sjuk och genomledsen.
    Vi hade ändå sån tur som fick det f-hem som vi fick. Och det var inte oss föräldrar som det var "fel på" så jag fick komma och gå som jag ville hos dem. De sa att jag aldrig ens behövde ringa innan och fråga.

Så jag åkte dit och bodde där tills mitt barn var frisk igen. Det var inte längre än att jag kunde köra till jobbet därifrån.

Jag hoppas verkligen att ni får lika bra f-hem till era barn. Ni kommer förstås inte kunna komma och gå som ni vill då era barn tagits av andra orsaker... men jag hoppas att ni får bra umgänge och att ni lyckas vända ert liv till det bättre snart så att barnen får fira nästa jul med er.

Kram
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-12-07 14:05:36 följande:
    Men vilket fint fosterhem hon ändå fick och att du fick komma och gå som du ville då din dotter var sjuk och behövde dig! Ja jag förstår hur tufft det måste ha varit och jag gruvar mig redan för den dagen och hur man kommer att reagera! Tack för omtanken! Skönt att få prata med någon som.varit med om detta tidigare <3
    I ert ställe hade jag överklagat. Du har allt att vinna på det och inget att förlora.
    Det är inte det bästa för barnen att låta dem LVU:as.

Jag hade  inte tagit till mig av det "Soc" skriver här i tråden, hade mer lyssnat på "jur".
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-12-07 14:26:46 följande:
    Okej, jo advokaten tycker vi också ska överklaga då vi har lite mer bevis att visa fram osv då men jag inte om jag vill göra det :/ är bara rädd att det ska visas att vi motstrider socialen och inte alls ser till barnens bästa men ja, jag vet inte :(
    Det är inte att inte se till barnens bästa. Det bästa för barnen är SoL, inte LVU. Ni har godkänt SoL så ni strider inte om att inte barnen ska omhändertas.
    Det finns ingen anledning till LVU när ni samtycker.

Lyssna på advokaten. Det går bevisligen (se på mig) att vinna över soc.
    Prickigt block skrev 2019-12-07 14:19:56 följande:
    Försök att få henne utbytt, prata med din advokat om det. Det går att genomföra.
    Håller med.
    Vi fick en av våra soctanter utbytt, det var inget större problem.
    Nu är jag jäkligt bra på att tala för min sak,  men det hade gått även om bara advokaten talat.

Största anledningen till bytet var att soctanten var helt frånvarande, en fd narkoman som bytt bana från att knarka till att "hjälpa" andra. Hennes hjälp var mer en stjälp. När hon bytts ut förvandlades alla möten från en pina till rätt så uthärdligt. En soctant borde alltid vara sympatisk och medkännande, inte dömande som många tyvärr är.
    Anonym (Soc.) skrev 2019-12-07 15:43:57 följande:

Tänk på att advokaten får betalt per timme. Att han vill att ni ska överklaga innebär mer jobb och mer pengar för honom.

Advokaten klarar sig nog ändå. Sluta låtsas att du jobbar på soc nu, dina råd är bäst i papperskorgen.
    Anonym (Soc.) skrev 2019-12-07 16:01:08 följande:
    Följ din magkänsla. Jag tycker du resonerar helt rätt. Jag som vet hur man tänker innifrån vet att om du börjar krångla med handläggarbyte, överklagningar och annat som folk ger råd om så kommer du tveklöst att betraktas som någon som inte har insikt om er problematik och någon vars samtycke till vård aldrig kan vara tillförlitligt. Samarbeta samarbeta samarbeta...
    Att "krångla med handläggarbyte" är inget problem. Inte att överklaga heller.
    Kan du inte bara sluta???

Jag har bytt handläggare, jag har vunnit i domstol över soc trots det.

LÄGG NER NU!

Anonym (Anonym1) skrev 2019-12-07 19:37:29 följande:
    Det är varken rätt eller fel att t ex byta handläggare eller överklaga i domstol, utan alla föräldrar känner väl själva om man t ex inte trivs med handläggaren eller att man behöver överklaga. Jag själv kommer nog varken att göra något av dom sakerna, utan just nu är det full fokus på barnen
    Nej nej, jag berättade bara att man kan byta och att det inte alls behöver vara en nackdel.

Att inte överklaga måste jag säga är ett dåligt beslut.
    Det som är bra att ni inser allvaret och tänker göra allt för att ändra på det som behövs.

Jag önskar er all lycka till.

(Och råder dig att inte ta "Soc" på för stort allvar, jag är helt säker på att hon inte jobbar på soc. Hon har dålig koll på det verkligen fungerar och drar "hatkortet" om man inte stryker henne medhårs.. som iofs är ganska "soccigt".)
    Anonym (Soc.) skrev 2019-12-07 19:51:54 följande:

Jättetragiskt att se människor i tråden som är förblindade av sitt eget sochat, sitta och ge TS superdåliga råd som kommer att förvärra hennes utgångsläge avsevärt. Låtsas att de bryr sig om TS och hennes barn fast deras agenda endast är deras egna krig med socialtjänsten.

Turligt nog verkar TS fatta läget.

Om du syftar på mig så hatar jag inte soc. Jag känner däremot aversion mot deras maktmissbruk men vet också att soc behövs för dem som verkligen har det svårt.

Du är bara för mycket och har alldeles för stor fantasi.
    Och nu tror jag att jag lägger ner att svara på din dumheter.
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-12-07 20:23:01 följande:

Men alltså snälla ni, kan man inte få slippa allt bråk och tjafs på denna tråden? Jag väljer väl själv vad vi vill göra kring överklagan osv

Klart att ni väljer själva, men du har faktiskt bett om råd.
    Jag är inte här för att bråka med dig.

Vad jag sett har ingen annan med erfarenhet av detta kommenterat i tråden.
    Och jag ska verkligen försöka att ignorera "Soc" och hennes dumheter.
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-12-07 21:13:27 följande:
    Ja jag bad om råd i tråden men känns ju mer som att folk ska tvinga mig att välja och om jag inte gör så, så tänker jag inte på barnens bästa osv
    Ingen kan tvinga dig till något.
    Men visst, jag slutar att svara om mina svar gör dig illa till mods.

Anonym (Anonym1) skrev 2019-12-08 13:43:16 följande:
    Bra skrivet ifrån dig! Jag är tacksam över dom råd jag fått av er men det är ju fortfarande vi som måste göra det valet som vi anser är det bästa för barnen och just nu vill vi endast fokusera på att deras överflytt ska bli så bra och trygg som möjligt <3
    Se bara till att ha koll på sista datum att överklaga om ni ändå landar i det beslutet.
    Anonym (Soc.) skrev 2019-12-14 10:53:52 följande:

Det är tyvärr inte ovanligt att föräldrar fortsätter att skaffa många barn som blir omhändertagna ett efter ett.

Fast så är det inte varit i ts fall, dessutom är hennes två äldre barn inte omhändertagna.
Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?