Inlägg från: Anonym (Men oj.....) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Men oj.....)

LVU efter rättegång - vad händer?

Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-28 17:57:17 följande:

Vi har inte orkat att gå igenom dessa papper då det varit för jobbiga för oss :(Okej vi förstår, ska läsa dom!Okej ja vi ska som sagt läsa dom!

Du säger att ni har gjort allt ni kan i detta men har inte läst utredningen som ju faktiskt är det som ligger till grund för ansökan om LVU ?! Att läsa det nu är ju lite försent då förhandlingen redan varit.

I den kan ni läsa er till vilka farhågor soc och barnombudet har ang frivillig placering och kunnat bemöta.

anledningen till att soc ansöker om lvu kan inte endast vara att ni var oense ang systern. De måste också ha farhågor angående t.e.x samarbetet från er och brist i att se barnens behov. Allt detta kan ni läsa i utredningen som ligger till grund för dagens förhandling. Läs den nu. Bättre sent än aldrig.
  • Anonym (Men oj.....)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-28 21:32:52 följande:

Självklart att jag förstår det men advokaten så att det varken var AKUT och INTE SPECIELLT ALLVARLIGT

Men snälla du förstår du verkligen inte att samhället endast tvångsomhändertar barn om det finns allvarliga brister i omsorgen? Lvu innebär att samhället ( soc ) tar över all bestämmanderätt över era barn. Så länge barnen är under lvu ( vilket ska omprövas var 6:e månad ) tar soc alla beslut om skola, umgänge mm.

Att de inte omhändertar era barn akut innebär att de inte anser barnen i akut fara det vill säga inte utsatta för misshandel, övergrepp mm.

Men du måste förstå att inget barn blir omhändertaget med hjälp av lvu om de inte anser att det finns allvarliga omsorgsbrister.
  • Anonym (Men oj.....)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-28 22:02:48 följande:

Advokaten har själv sagt att det som sagt inte är något akut eller allvarligt i denna situation. Hon har ju själv läst utredningen och varit med på förhandlingen som mitt ombud, samt fört min talan om det jag inte har sagt själv under mitt förhör och hon har sagt att vi har en god chans i detta mål

Din advokat säger det som förväntas av en advokat. Vi får hoppas att hon får rätt men du måste ändå ställa in dig på att det kan bli ett lvu. Mycket få lyckas få rätt mot soc.

Men hur började allt egentligen? Hur kom soc in i bilden från början?
  • Anonym (Men oj.....)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-28 22:12:51 följande:

Ja vi är inställda på att dom kan välja LVU :(

Har jag skrivit längre upp i tråden som sagt

Nej du har skrivit att ni varit på utredningshem men inte hur allt har börjat? Hur soc kom in i bilden har du inte sagt något om? Var det någon t.e.x förskolan som gjorde en orosanmälan? Soc kommer ju inte och knackar på dörren till alla familjer.
  • Anonym (Men oj.....)

Nej du har skrivit att ni varit på utredningshem men inte hur allt har börjat? Hur soc kom in i bilden har du inte sagt något om? Var det någon t.e.x förskolan som gjorde en orosanmälan? Soc kommer ju inte och knackar på dörren till alla familjer.
  • Anonym (Men oj.....)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-28 22:27:24 följande:

Läs i tråden så ser du vad jag skrivit angående detta

Ber om ursäkt. Såg nu när jag gick tillbaka.

Nu hoppas jag att allt blir till det bästa för dig och din familj oavsett vad det blir för utslag. Blir det ett lvu så får ni jobba på att få bukt med de brister som soc anser att ni har så att ni får tillbaka barnen. Då ska ni kräva att få den hjälpen ni behöver av soc för att nå dit och kunna återförenas. Målet när man omhändertar barn ska alltid vara att familjen ska återförenas så snart som möjligt.
  • Anonym (Men oj.....)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-29 14:30:53 följande:

Det har jag som sagt redan svarat på några gånger. Dom yrkade på LVU för att dom trodde att vi inte skulle komma på mötena, umgängena, svara i telefon osv. Att vi helt enkelt skulle sköta i barnen och socialen som jag förstod advokaten som. Jag blev endast förhörd av rätten via telefon då dom ringde om mig under förhandlingen och jag svarade tydligt på alla frågorna

Liten undran bara. Soc brukar inte utgå ifrån att människor inte ska följa det som bestämts utan grund. Har ni verkligen inte misskött inbokade tider med dem och inte varit tillgängliga i telefon mm tidigare?

Så att deras misstankar har en viss grund i att de inte tror att ni kommer följa det som planeras?

I det du skriver så har ni följt allt som de bestämt och kommit överrens om till punkt och pricka vilket gör att deras helomvändning till ansökan om lvu blir mycket märklig.

Att ni inte var överrens om placering hos systern är ingen normal handling av soc som orsak till lvu. Nu har de ju dessutom hittat andra familjehem som inte är hos systern. Och ändå söker lvu?

Något annat i samarbetet med dem måste ha gått fel?
  • Anonym (Men oj.....)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-29 16:16:52 följande:

Nej det tänker jag inte göra

Nej det är bra att du inte gör. Lägg aldrig ut något som kan identifiera er för du vet aldrig om det är någon som känner dig eller familjen här på fl.
  • Anonym (Men oj.....)
    Anonym (Soc.) skrev 2019-11-29 20:21:33 följande:

Du tror att jag avser dansa efter din pipa? Haha.. nice try...

Du dikterar inte innehållet i mina inlägg.

Hade mina tvivel ang ditt nick. Visserligen har jag mött raljerande, empatilösa socialtjänstemän tidigare i mitt jobb men de har i allafall haft utbildning och inte varit självutnämnda .....själv är jag Queen Elisabeth.
  • Anonym (Men oj.....)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-12-01 14:13:33 följande:

Ja det förstår jag väl!

Målet ska ALLTID vara att barnen ska kunna återförenas med sina föräldrar oavsett om placeringen sker enl. soctjänstlagen eller LVU. Soc ska alltid jobba med det i siktet och stötta föräldrarna i att förändra och klara sitt liv och föräldraroll så hemtagning blir möjlig. Sen är det inte alltid det fungerar p.g.a omständigheter som t.e.x missbruk, dålig självinsikt hos föräldrar, våld i hemmet mm.

Du tycks ju ha förståelse för att förändringar behöver göras vilket är en bra förutsättning och om ni lyckas med stöd göra dessa så är era möjligheter stora att få barnen tillbaka. Det finns även möjlighet att få stöd i hemmet om behovet finns.

Har ni möjligen erbjudits det stödet tidigare?

Innan man tar till drastiska metoder som omhändertagande så ska andra frivilliga möjligheter till stöd vara uttömda.

Be att soc är tydliga med vad ni behöver förändra för att kunna få tillbaka barnen.
Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?