• Annita

LVU efter rättegång - vad händer?

När är rättegången? Hur länge har ni vetat om den och hur långt i förväg kollade ni om pojkarna kunde vara på förskolan?

Jobbig sits ni hamnat i :(

• Annita
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-28 17:15:27 följande:

Vad menar du med dokumentationen? Var kan man få den informationen?

Det måste ju finnas massor av papper! Har ni inte läst något alls om ärendet?
  • Annita
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-28 17:35:40 följande:

Okej ursäkta, ja dom pappren har vi fått men inte läst ännu

Oj, där står ju alltihop såklart!
  • Annita
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-28 21:32:52 följande:
    Självklart att jag förstår det men advokaten så att det varken var AKUT och INTE SPECIELLT ALLVARLIGT
    Det är väl jätteallvarligt att de vill ha LVU, även om det inte är så akut att de tar barnen omedelbart!
  • Annita
    LoveRain skrev 2019-11-28 23:03:21 följande:

Vad sorgligt att läsa om att du blivit misshandlad under uppväxten och att din familj inte bryr sig om dig! Inte så konstigt att du har vissa problem med det känslomässiga. Blir ledsen när jag tänker på att det kanske var du som hade behövt insatser via soc som liten, kanske en kärleksfull stödfamilj. Hoppas verkligen att du kan få det stöd du behöver du för att bearbeta din barndom.

Hoppas att du och din partner är öppna för att ta emot den hjälp och stöd som finns att få. Tyvärr är det oroande att du skriver en hel del negativt om socialtjänsten och är väldigt positiv till postare i tråden som skriver negativt om soc. Det är inte en jättebra grundinställning när ens barn är föremål för insatser från soc. Socialtjänsten gör mycket bra också, tänk på att på forum på nätet är det oftast de som är missnöjda som postar absolut mest eftersom de som det gick bra för inte har samma behov av att diskutera sina upplevelser.

Hoppas domstolen tar det beslut som är det bästa för era barn!

Jag tycker tvärtom att TS är ganska ödmjuk inför soc olika förslag, tex har hon ju samtyckt till både utredningshem och fosterhemsplacering. Så jag tycker inte hon är så negativ som många andra är här på fl.

Men håller verkligen med om att ett tidigare stöd till TS hade kunnat ändra mycket. Så sorgligt med barn som far illa, och vuxna som kommer ut i vuxenlivet mer eller mindre dåligt rustade känslomässigt :(
  • Annita
    Anonym (Stina) skrev 2019-11-29 08:14:32 följande:

Det här var en sorglig tråd. Två föräldrar som är helt oförmögna att ta till sig information, förstå barnens behov, förstå rättsprocessen. Två föräldrar som inte förstår vikten av att vara med på rättegång om LVU för att de inte får dagis den tiden och inte gör någonting alls för att själva lösa situationen. Bara pappan går och han vet inte riktigt vad som sagts sen. Mamman är med på telefon men vet inte heller riktigt vad som hände. Det man får intrycket av är ju föräldrar som faktiskt inte kan ta hand om sina barn, som tycker att må dåligt är skäl för att helt sluta kämpa för barnen. Hur skulle ni gjort om barnen blev allvarligt sjuka? Må dåligt så man inte orkar vara med på sjukhuset? Inte ha barnvakt så man kan inte ta barnet till sjukhuset? Det man får känslan är ju faktiskt att ett lvu är det enda rätta. Folk tassar lite på tå i tråden men ärligt talat: ni kan ju faktiskt inte ta hand om era barn. Klart soc kan göra misstag men ni verkar ju inte reagera trots utredningar, utredningshem, rättegång, lvu. Det låter inte som att ni klarar att vara föräldrar. Högt blodtryck som du nämner lever jättemånga med. Det är inte något som normalt gör att tillvaron rasar så att barnen inte kommer till skolan.

Ja det är en sorglig situation för familjen, och jag håller med om att det är ett stort problem att föräldrarna verkar ha svårt för det här med information och hur samhället fungerar.

Men TS själv vet ju om att det finns problem och hon har accepterat att barnen får fosterhem. Det är liksom förutsättningen i tråden och ingen har sagt emot det egentligen.

Frågan är väl om det är ett tillräckligt stort problem att de inte förstår sig på en rättsprocess, till den grad att barnen tas ifrån dem med tvång.

Nu vet vi inte om det finns andra orsaker som TS inte nämner, eller kanske inte förstår.

Men hon har som sagt inte motsatt sig hjälpen som de kommer att få.
  • Annita

Snälla kapa inte tråden med ännu ett sånt här bråk ("jobbar du eller jobbar du inte på soc")... jag undrar fortfarande hur det är möjligt att soc vill ha LVU i TS' fall.

• Annita
    LoveRain skrev 2019-11-29 22:52:44 följande:
    Vore bra med en sammanfattning.

Vore intressant att veta vilka omsorgsbrister soc anser att ni har.
    Jag håller med, en sammanfattning vore bra. Jag är okunnig inom SOL och LVU etc, men det verkar konstigt att tvångsomhänderta barn för att föräldrarna har svårt för att hålla mötestider eller svara i telefon, eller vara oense om ifall en syster ska få ta hand om barnen eller inte. Jag hoppas verkligen att det inte är så.
  • Annita
    Anonym (Soc.) skrev 2019-11-29 23:10:31 följande:

Omöjligt att uttala sig om utan att ha läst utredningen, men det brukar handla om att man bedömer att samtycket inte är tillförlitligt. Att det finns en historiaav att ta emot insatser som sedan inte fulföljs.

Åh, okej. Så om insatsen är frivillig så kan föräldrarna bestämma sig för att ta hem barnen när som helst?
  • Annita
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-12-01 13:03:56 följande:

Men alltså jag fattar inte en sak, varför skulle man inte få tillbaka vårdnaden om man ändå har ändrat på dig, skött möten, umgängena osv? Då har man ju ändå bevisat att man VILL och HAR ändrat på sig osv. Låter ju väldigt skumt att man inte skulle få tillbaka barnen på den grunden :/ jag menar, varför ber då socialen en att ändra på saker eller ta hjälp om man ändå inte kan få hem dom?

Jag är lekman, men jag tänker att det är skillnad på att man VILL ändra sig och ATT man faktiskt ändrar sig. Att "bara" ha viljan räcker inte, ni måste upp till bevis också. Dvs om ni tex behöver hjälp med psykisk ohälsa måste ni visa att ni tar tag i det och verkligen är aktiva, inte bara nicka och säga/tänka att det har ni viljan att göra men sen händer inget.
  • Annita

Jag ser absolut inget konstigt i att en förälder gråter i en sådan här rättegång. Att du känner att det skulle vara fel att gråta när någon vill ta ens barn ifrån en kanske är en del av de känslomässiga svårigheter du har? Eller fick du höra att det var "fel"?

• Annita

Ursäkta en okunnig, men borde inte mejlen höra till utredningen? Det vill säga att det är ju inte bara TS som har mejlkonversationen utan det fanns ävan en part i andra änden. Om soc undanhållit fakta i målet borde det vara värre än att det bara fattades bevis? En myndighet borde inte kunna undanhålla vissa handlingar från ett ärende...? Mejlen bör ju ha diarieförts när de kom, om det inte gjordes har väl någon begått tjänstefel.

• Annita

Jag tycker det blir orättvist att kritisera TS för att hon har svårt att sätta sig in i hur barnen känner, eller att det inte räcker med ett par träffar för att ge barnen trygghet i situationen. Det framgår att TS själv tycks anse att detta är det bästa för barnen. Detta är ju outsägligt sorgligt på alla sätt, men det visar också tydligt på vad problemet är.

Socialtjänsten verkar bemöta TS och sambon med medmänsklighet och så stor varsamhet som det nu går att åstadkomma i detta läge. Vi vet ju faktiskt inte vad det är som gör att myndigheten tar till den här extrema åtgärden.

• Annita
    LoveRain skrev 2019-12-03 23:27:16 följande:

Du har rätt, du verkar vara en klok människa :)

Jag hoppas på det bästa möjliga för TS barn och för TS själv.

Tack, och jag hoppas detsamma!
  • Annita

Hoppas allt går så bra det kan för er imorgon! Kommer tänka på dig och din familj!

• Annita
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-12-06 16:22:31 följande:

Rätten valde LVU med omedelbar verkan... :'( vi ska på hembesök hos familjehemmen på måndag, barnen inskolas under tisdagen och på onsdag flyttar alla tre. Känns totalt overkligt och vi är väldigt ledsna men ändå glada att socialen inte tar barnen ifrån oss på en gång då det inte är det bästa för barnen :(

Tack iaf till alla som stöttat oss och hjälpt oss kring allting <3

Oj det var tufft!
Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?