LVU efter rättegång - vad händer?
När är rättegången? Hur länge har ni vetat om den och hur långt i förväg kollade ni om pojkarna kunde vara på förskolan?
Jobbig sits ni hamnat i :(
När är rättegången? Hur länge har ni vetat om den och hur långt i förväg kollade ni om pojkarna kunde vara på förskolan?
Jobbig sits ni hamnat i :(
Vad menar du med dokumentationen? Var kan man få den informationen?
Okej ursäkta, ja dom pappren har vi fått men inte läst ännu
Vad sorgligt att läsa om att du blivit misshandlad under uppväxten och att din familj inte bryr sig om dig! Inte så konstigt att du har vissa problem med det känslomässiga. Blir ledsen när jag tänker på att det kanske var du som hade behövt insatser via soc som liten, kanske en kärleksfull stödfamilj. Hoppas verkligen att du kan få det stöd du behöver du för att bearbeta din barndom.
Hoppas att du och din partner är öppna för att ta emot den hjälp och stöd som finns att få. Tyvärr är det oroande att du skriver en hel del negativt om socialtjänsten och är väldigt positiv till postare i tråden som skriver negativt om soc. Det är inte en jättebra grundinställning när ens barn är föremål för insatser från soc. Socialtjänsten gör mycket bra också, tänk på att på forum på nätet är det oftast de som är missnöjda som postar absolut mest eftersom de som det gick bra för inte har samma behov av att diskutera sina upplevelser.
Hoppas domstolen tar det beslut som är det bästa för era barn!
Det här var en sorglig tråd. Två föräldrar som är helt oförmögna att ta till sig information, förstå barnens behov, förstå rättsprocessen. Två föräldrar som inte förstår vikten av att vara med på rättegång om LVU för att de inte får dagis den tiden och inte gör någonting alls för att själva lösa situationen. Bara pappan går och han vet inte riktigt vad som sagts sen. Mamman är med på telefon men vet inte heller riktigt vad som hände. Det man får intrycket av är ju föräldrar som faktiskt inte kan ta hand om sina barn, som tycker att må dåligt är skäl för att helt sluta kämpa för barnen. Hur skulle ni gjort om barnen blev allvarligt sjuka? Må dåligt så man inte orkar vara med på sjukhuset? Inte ha barnvakt så man kan inte ta barnet till sjukhuset? Det man får känslan är ju faktiskt att ett lvu är det enda rätta. Folk tassar lite på tå i tråden men ärligt talat: ni kan ju faktiskt inte ta hand om era barn. Klart soc kan göra misstag men ni verkar ju inte reagera trots utredningar, utredningshem, rättegång, lvu. Det låter inte som att ni klarar att vara föräldrar. Högt blodtryck som du nämner lever jättemånga med. Det är inte något som normalt gör att tillvaron rasar så att barnen inte kommer till skolan.
Snälla kapa inte tråden med ännu ett sånt här bråk ("jobbar du eller jobbar du inte på soc")... jag undrar fortfarande hur det är möjligt att soc vill ha LVU i TS' fall.
Omöjligt att uttala sig om utan att ha läst utredningen, men det brukar handla om att man bedömer att samtycket inte är tillförlitligt. Att det finns en historiaav att ta emot insatser som sedan inte fulföljs.
Men alltså jag fattar inte en sak, varför skulle man inte få tillbaka vårdnaden om man ändå har ändrat på dig, skött möten, umgängena osv? Då har man ju ändå bevisat att man VILL och HAR ändrat på sig osv. Låter ju väldigt skumt att man inte skulle få tillbaka barnen på den grunden :/ jag menar, varför ber då socialen en att ändra på saker eller ta hjälp om man ändå inte kan få hem dom?
Jag ser absolut inget konstigt i att en förälder gråter i en sådan här rättegång. Att du känner att det skulle vara fel att gråta när någon vill ta ens barn ifrån en kanske är en del av de känslomässiga svårigheter du har? Eller fick du höra att det var "fel"?
Ursäkta en okunnig, men borde inte mejlen höra till utredningen? Det vill säga att det är ju inte bara TS som har mejlkonversationen utan det fanns ävan en part i andra änden. Om soc undanhållit fakta i målet borde det vara värre än att det bara fattades bevis? En myndighet borde inte kunna undanhålla vissa handlingar från ett ärende...? Mejlen bör ju ha diarieförts när de kom, om det inte gjordes har väl någon begått tjänstefel.
Jag tycker det blir orättvist att kritisera TS för att hon har svårt att sätta sig in i hur barnen känner, eller att det inte räcker med ett par träffar för att ge barnen trygghet i situationen. Det framgår att TS själv tycks anse att detta är det bästa för barnen. Detta är ju outsägligt sorgligt på alla sätt, men det visar också tydligt på vad problemet är.
Socialtjänsten verkar bemöta TS och sambon med medmänsklighet och så stor varsamhet som det nu går att åstadkomma i detta läge. Vi vet ju faktiskt inte vad det är som gör att myndigheten tar till den här extrema åtgärden.
Du har rätt, du verkar vara en klok människa :)
Jag hoppas på det bästa möjliga för TS barn och för TS själv.
Hoppas allt går så bra det kan för er imorgon! Kommer tänka på dig och din familj!
Rätten valde LVU med omedelbar verkan... :'( vi ska på hembesök hos familjehemmen på måndag, barnen inskolas under tisdagen och på onsdag flyttar alla tre. Känns totalt overkligt och vi är väldigt ledsna men ändå glada att socialen inte tar barnen ifrån oss på en gång då det inte är det bästa för barnen :(
Tack iaf till alla som stöttat oss och hjälpt oss kring allting <3
Hur har det gått TS?