• LoveRain

LVU efter rättegång - vad händer?

Det socialtjänsten troligen menade lär ju ha varit att om ni inte går med på åtgärder enligt SoL så kommer socialtjänsten att ansöka om ett LVU. Det val ni hade var att säga ja eller nej till ett SoL, inte att välja mellan SoL och LVU. Konsekvensen av att säga nej till SoL blir dock ett LVU så det skulle kunna tolkas som att ni fick välja mellan dessa.

Sedan förstår jag inte riktigt logistiken i att du TS först efter noga övervägande kommit fram till att det bästa för era barn är att bo i familjehem men nu i rätten vill kämpa för att barnen ska fortsätta bo hemma. Vad är det som förändrats sedan ni tog det beslutet?

Att socialtjänsten säger att de förstår att du inte vill att barnen bor hos din svägerska betyder ju inte att de håller med dig. Att förstå någon och att hålla med någon är ju inte samma sak,

• LoveRain
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-25 13:55:56 följande:

Okej jag förstårHur många gånger måste jag förklara för er i tråden om detta? Vi hade möte med socialen 3 dagar efter att vi kommit hem ifrån utredningshemmet och där sa dom: "Vi har tyvärr tråkiga nyheter till er och ni har nu två väl att välja emellan. Det första är SoL där ni samtycker kring att barnen skall vårdas i familjehem och LVU där vi kommer att ansöka om SoL eller LVU hos politikerna först, sen väljer dom valet utefter utredningen och väljer dom då LVU så blir det en rättslig process där ni får kämpa för vårdnaden igenom att berätta och förklara varför ni är dom bästa föräldrarna, vad ni är villiga att göra och ändra er på osv"

Socialen förklarade väldigt tydligt om vad vi hade för val och det var att välja något av dom två alternativen och dom har absolut aldrig sagt att vi varit tvungna att välja SoL före LVU eller något sådant, utan vi fick själva hem pappret för att kunna diskutera igenom detta och vi valde SoL vilket jag t om har sparat och tänker visa upp för både advokat och i rättegången där vi själva skriver att vi samtycker till vård i familjehem!

Varför dom valde att ansöka om LVU hos politikerna har vi aldrig fått svar på, utan jag talade med advokaten via mejl igår och hon trodde att dom valde det pga att jag och min sambo var oense om placering hos sambons syster pga konflikter hos bägge familjerna under lång tid och att vi hade några brister i omsorgen men som INTE är allvarliga eller akuta! Annars hade socialen satt LVU direkt och tagit barnen!

I rätten så kommer vi att förklara för dom att vi aldrig någonsin har varit emot socialen, utan att vi sagt ja till att ta hjälp ifrån dom på alla punkter och att det enda vi varit oense om är placeringen hos nån inom familjer pga konflikter och dålig relation, vilket socialen skrev i ett mejl att dom förstod och att dom också tyckte att placering hos någon som barnen inte är trygga hos, är ett absolut NEJ ifrån oss alla! Vi kommer även visa dom vårt mejl där vi t om skriver att vi samtycker till att våra barn skall få vårdas hos ett familjehem och att vi även är berätta på att göra allt för att få ha kvar vårdnaden eller att få hem barnen, alltså att ändra på oss i det som behöver ändras på osv.

Sen vad socialen säger och gör bakom våra ryggar eller vad dom egentligen menar, får ju stå för dom, eller hur? Vi har ju enbart gjort valet som dom har bett oss om och tagit det valet som vi ansåg var bäst för våra barn och ingenting annat! Om socialen har någon annan baktanke kring det hela, kan inte vi stå för, utan vi har mängder av mejl bevis emellan oss ochh socialen med all den sanning som vi behöver, papper ifrån alla möjliga tänkbara personer som kan vara till hjälp för oss och barnen.

Nu tänker jag inte sitta här inne och diskutera detta mera då jag redan sagt detta flera gånger! Vad socialen har för baktanke kring vad dom menar eller vad dom vill, får stå för dom! Vi gör det som är bäst för barnen <3

Tror att du inte riktigt vill förstå att det inte var ett val i din egentliga mening men vi lämnar det.

Tycker du ska vara försiktig med att lyssna för mycket på signaturen jur. Hen har vissa vettiga saker att säga men har stora brister i sina källhävisningar. En seriös jurist vet att man inte kan anföra någonting alls i en rättsprocess utan att ha ordentliga källor (såsom förarbeten, rättsfall, expertutlåtanden). Det finns många här som vill utmåla alla som jobbar inom socialtjänsten som rättsosäkra häxor men det är såklart inte fallet. Enskilda personer kan ta fel beslut och missbruka sin makt, absolut, men det är knappast så att majoriteten gör det.

Du behöver fokusera på rätt saker för att lyckas. Att elda upp ett har mot socialtjänsten är inte rätt sak att göra. Lägg tid på att sätta dig in i hur en rättsprocess vid LVU fungerar, läs och förstå hur lagrummen är utformade, sätt dig in i vad som krävs för att åtgärda era omsorgsbrister och börja med det redan idag då ni lägga fram det under förhandlingen.
  • LoveRain
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-26 20:46:16 följande:

Min advokat kommer att föra min talan på rättegången då jag inte kommer att kunna närvara som jag ville då våra pojkar inte får vara på dagis den dagen pga att dom endast går 15h och dom får tydligen inte stanna längre :( jag som verkligen ville dit men finns inget att göra då dagis inte kan ha dom och vi har inte hittat nån barnvakt men jag har en riktigt bra advokat som jag känner sen tidigare, vi har pratat och hon kommer att fixa min talan där. Min sambo åker iaf! Synd att jag inte kan delta som jag önskat och velat :(

Har du pratat med förskolechefen och berättat varför ni behöver ändra om i schemat för just denna dag? Barnen skulle kunna få stanna längre just denna dag och så får de stanna hemma en dag samma vecka istället?
  • LoveRain
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-26 21:33:46 följande:

Vi har jagat henne hela dagen, vi har skickat mejl, sms, ringt henne och förklarat hur viktigt detta är för oss osv. Vi har gjort exakt allt vi kunnat men hon nekade så vi kan inte göra något mer vilket skär i hjärtat. Denna förskolechef är en total JÄVLA idiot och någon vi haft problem med flera gånger. Hon kan inte se vad som är bäst för familjen, föräldrarna och barnen.

Vi kan tyvärr inte göra något mer och jag har ett skäl att vara hemma pga att jag måste passa barnen så advokaten kommer att föra min talan i rättegången men min sambo åker dit

Gå till chefens chef och prata med denne!
  • LoveRain
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-26 22:57:04 följande:

Vi kan ingenting göra i detta läget. Jag vet redan hur en rätt gång fungerar, advokaten är informerad, jag har skäl att vara hemma enligt henne och förskolechefen har sagt nej tre gånger. Vi kan ingenting göra!

Har du ringt domstolen och tagit reda på exakt vad som gäller? Om du inte gjort det har du ju inte gjort allt du kunnat! Får du svaret att du har rätt till barnomsorg under tiden en förhandling du är kallad till pågår så berätta du det för förskolechefen (tillsammans med hänvisning till relevanta lagrum eller så ber du domstolen att även maila sitt svar till dig). Du kan också ta det med förskolechefens chef.

Du kan ju inte ge upp! Pröva fler vägar! Du vill ju inte ha dina barn lvu:ade, då går du kämpa på!
  • LoveRain
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-27 00:48:40 följande:

Jag har tagit detta med min advokat tidigare ikväll och där förklarade jag läget med att vi inte har tillgång till barnvakt, att förskolechefen har sagt nej till att pojkarna får vistas på förskolan under tiden vi är där och att hon inte ändrar sig och att jag då kommer att vara hemma pga vård av barn då ingen kan se efter dom medans vi är på rättegången.

Hade vi varit tvungna att åka dit bägge två så hade advokaten talat om det men nu så ska hon föra min talan istället pga att jag måsta ta hand om barnen. Hade barnomsorgen haft en skyldighet att inte lägga hinder för en rättegång så hade hon väl inte gjort det, eller hur? Och då hade ju även advokaten sagt till oss att hon gör helt fel osv?

Nu har advokaten sagt att har vi inte barnvakt så måste jag vara hemma och då är det som det är med den saken men att hon ska göra sitt bästa för att föra min talan och min sambo kommer närvara under rättegången.

Vi kan ju inte fara ifrån och lämna våra barn eller ta med dom till rättegången utan att nån ser efter dom, eller hur?! Vi har redan försökt att ordna detta med förskolan hela dagen men vi får avslag och kan inget mer göra. Jag lyssnar på advokatens ord gällande detta och säger hon att hon ska sköta min talan på bästa sätt osv, så antar jag att det stämmer och att jag har ett giltigt skäl till att ta hand om mina barn när dom inte kan vara någon annanstans under denna tid.

Förskolechefen bestämmer och det kan inte förskolan påverka och gör hon nu vill så borde hon väl veta att hon är skyldig till att inte lägga hinder för en rättegång då hon jobbat inom detta i flera år? Sen vem hennes chef är har jag ingen aning om. Jag lyssnar på advokaten i nuläget då jag litar på henne!

Förskolechefen kanske inte alls har koll på detta eftersom det inte direkt är varje dag som någon behöver barnomsorg för att gå på LVU-förhandling.

Hade det varit mitt barn som varit föremål för ett möjligt LVU hade jag inte antagit saker, jag hade gjort allt för att kunna närvara. Eftersom det troligen ökar dina chanser om man dyker upp på förhandlingen så hade jag krigat tills jag gått igenom möjligheten att närvara.

Vem som är förskolecheferna chef är oerhört enkelt att ta reda på så det är ett märkligt argument. Du kan ringa kommunens växel och bli kopplad.
  • LoveRain
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-27 11:43:47 följande:

Jag är verkligen riktigt ledsen och jag har gjort allt vad jag har kunnat göra i detta läget, men har iaf fått bekräftelse på att jag INTE har nån skyldighet att medverka under rättegången då jag har ett giltigt skäl då jag MÅSTE vara hemma med mina barn. Advokaten har sagt att hon kommer att föra min talan som hon har lovat

Förstår att du är ledsen och upprörd. Du är i en mycket stressande situation så det är inte så konstigt.

Du verkar ha lite svårt att förstå att även om du nu inte är skyldig att närvara på rättegången så är det till din fördel att vara där. Även om ditt skäl är giltigt så skulle det gynna din sak att vara närvarande. Det handlar inte om vad man får och inte for göra utan om vad man bör göra och vad som vore mest fördelaktigt.

Bara för att man kan avstå från att närvara betyder inte det att det är en bra lösning.

Nyss skev du att du inte ens vet vem som är förskolechefers chef och nu har du pratat med hen? Det var inte så svårt att att reda på namn och nummer eller hur? Du har alltså även ringt domstolen och tagit reda på att kommunen inte tar någon som helst skyldighet att erbjuda barnomsorg när föräldrarna är kallade till rättegång? Du har hunnit med mycket nu på morgonen! Vad bra!
  • LoveRain

Vad sorgligt att läsa om att du blivit misshandlad under uppväxten och att din familj inte bryr sig om dig! Inte så konstigt att du har vissa problem med det känslomässiga. Blir ledsen när jag tänker på att det kanske var du som hade behövt insatser via soc som liten, kanske en kärleksfull stödfamilj. Hoppas verkligen att du kan få det stöd du behöver du för att bearbeta din barndom.

Hoppas att du och din partner är öppna för att ta emot den hjälp och stöd som finns att få. Tyvärr är det oroande att du skriver en hel del negativt om socialtjänsten och är väldigt positiv till postare i tråden som skriver negativt om soc. Det är inte en jättebra grundinställning när ens barn är föremål för insatser från soc. Socialtjänsten gör mycket bra också, tänk på att på forum på nätet är det oftast de som är missnöjda som postar absolut mest eftersom de som det gick bra för inte har samma behov av att diskutera sina upplevelser.

Hoppas domstolen tar det beslut som är det bästa för era barn!

• LoveRain
    Annita skrev 2019-11-28 23:13:40 följande:

Jag tycker tvärtom att TS är ganska ödmjuk inför soc olika förslag, tex har hon ju samtyckt till både utredningshem och fosterhemsplacering. Så jag tycker inte hon är så negativ som många andra är här på fl.

Men håller verkligen med om att ett tidigare stöd till TS hade kunnat ändra mycket. Så sorgligt med barn som far illa, och vuxna som kommer ut i vuxenlivet mer eller mindre dåligt rustade känslomässigt :(

Du har rätt i att TS har samarbetat med socialen och deras förslag på åtgärder och det är väldigt bra. Tänker mer på hur hon uttryckt sig om soc i diverse inlägg i tråden. Men absolut, du har rätt, särskilt som TS själv insett att familjehem är det bästa för barnen, det är nog inte alla som kan komma till den insikten.

Vi får hoppas TS får stöd nu och kommer kunna ge sina barn ser hon själv inte fick.
  • LoveRain
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-29 16:11:39 följande:

Lägger inte ut sekretess papper!!!

Du kan ju maska alla namn, adresser, personnummer, plastband och sedan lägga ut
Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?