Inlägg från: Anonym (Socialsekreterare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Socialsekreterare)

LVU efter rättegång - vad händer?

Oftast kommer inte domen direkt vid förhandlingen i domstolen utan de brukar dröja någon vecka. I så fall så omhändertas barnet först när domen kommer. Det händer dock att domen kommer vid förhandlingen och då gäller den direkt om socialnämnden begärt det.

Det är ombudet som för förälderns talan men det är inte till förälderns fördel att inte dyka upp. Det ses som en bekräftelse på att man inte mår bra och att man ?inte ens kan göra det för sitt barn? dvs dyka upp på förhandlingen.

Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-24 00:44:24 följande:

Vi har redan fått handlingarna ifrån förvaltningsrätten och i dom + socialens papper så står det inte speciellt mycket om varför ansökan om LVU har gjorts. Mest brister i omsorgen osv som vi vetat om redan innan vi fick välja LVU eller SoL osv

Man får inte välja SoL eller LVU. Även om en förälder samtycker så kan man göra bedömningen att samtycket inte är tillförlitligt. Tex om man ändrat sig mycket innan eller om det finns andra skäl att tro att man inte kommer hålla samtycket. Men det bör framgå både i utredning och dom varför man bedömer det.
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-24 11:40:07 följande:

Det gör mig rent av irriterad när ni skriver att man inte kan välja emellan SoL och LVU då det är det vi fick göra på mötet efter att vi kommit hem ifrån utredningshemmet. Dom så direkt: "Vi har dåliga nyheter till er och det är att ni nu har två väl att välja". Hon räckte oss pappret och förklarade kring både SoL och om LVU och att vi skulle ta med oss pappret hem, diskutera och välja vad vi hade valt. Vi gjorde det och valde SoL, att vi SAMTYCKER till vård i familjehem, vilket t om finns sparat på mejl. Dom började att söka eventuella familjehem och under tiden så frågade dom också om nån inom familjen kunde tänka sig att ställa upp och det ville min sambos syster. Vi valde att inte göra så pga att vi har haft konflikter inom våra bägge familjer och därför så valdes inte hon! Min sambo ändrade sig sedan och ville detta men jag var osäker ännu pga konflikterna och det förstod socialen! Senare fick vi reda på att dom ansökt om LVU bakom våran rygg och vi har inte fått reda på vad det egentligen beror på och står inte speciellt mycket om det i papperna heller!

Så säg inte att man inte får välja emellan dessa två då det inte är sant!

Ja visst kan man lägga upp det som att man har ett val.. men faktum är att det är soc som avgör om man ska ansöka om LVU och det kan man göra även om föräldrarna ?valt? SoL, dvs skrivit under ett samtycke.
Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?