Inlägg från: Anonym (The mum) |Visa alla inlägg
  • Anonym (The mum)

LVU efter rättegång - vad händer?

Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-23 21:41:04 följande:

Självklart är det ju så men om socialtjänsten har sagt att man inte behöver närvara och att advokaten kan föra ens talan, så är det väl så? Har för mig att det även stod i tingspappren att man medverkar själv eller att ett ombud (advokat) för din talan

Du behöver inte vara med men det ser bra ut och kan vara till din fördel i rätten, om det inte är så att du själv tycker att en lvu är det bästa för barnen just nu. Advokaten kan väl föra din talan även om du är på plats?
  • Anonym (The mum)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-23 22:00:48 följande:

Jo det har du självklart rätt i att det alltid är bättre att man deltar i en rättegång men är ju ändå bra att advokaten kan föra din talan utifall du inte kan närvara pga något. Är ju ändå en tuff sak att genomgå för vilken förälder som helst

Ja, och det finns säkert en viss förståelse för föräldrar som inte orkar dyka upp. Men att vara på plats kan säkert öka chansen att slippa en lvu-placering av barnen.
  • Anonym (The mum)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-24 11:40:07 följande:

Det gör mig rent av irriterad när ni skriver att man inte kan välja emellan SoL och LVU då det är det vi fick göra på mötet efter att vi kommit hem ifrån utredningshemmet. Dom så direkt: "Vi har dåliga nyheter till er och det är att ni nu har två väl att välja". Hon räckte oss pappret och förklarade kring både SoL och om LVU och att vi skulle ta med oss pappret hem, diskutera och välja vad vi hade valt. Vi gjorde det och valde SoL, att vi SAMTYCKER till vård i familjehem, vilket t om finns sparat på mejl. Dom började att söka eventuella familjehem och under tiden så frågade dom också om nån inom familjen kunde tänka sig att ställa upp och det ville min sambos syster. Vi valde att inte göra så pga att vi har haft konflikter inom våra bägge familjer och därför så valdes inte hon! Min sambo ändrade sig sedan och ville detta men jag var osäker ännu pga konflikterna och det förstod socialen! Senare fick vi reda på att dom ansökt om LVU bakom våran rygg och vi har inte fått reda på vad det egentligen beror på och står inte speciellt mycket om det i papperna heller!

Så säg inte att man inte får välja emellan dessa två då det inte är sant!

Jag förstår att du blir irriterad och att du upplever att du är i en väldigt utsatt situation just nu. Men folk här inne försöker verkligen hjälpa dig och din familj. Du har ett fantastiskt stöd i den här tråden.
  • Anonym (The mum)
    Anonym (jur) skrev 2019-11-24 19:45:25 följande:

Lyssna nu alla i detta forum:

Soc. skriver "Du vet antagligen redan precis som jag att studier visat att det tyvärr inte går bättre i långa loppet för placerade barn än för de som blir kvar hemma."

Fakta är att chansen att klara grundskolan är mindre än 50% för barn som socialtjänsten ansvar för vidare så är det en förhöjd risk med 600% till 2000% inom samtliga riskområden.

Men socionomen försöker med en förvriden verklighetsbild.

Källa på det?
  • Anonym (The mum)
    Anonym (jur) skrev 2019-11-24 22:18:52 följande:

Källa Socialchefs konferensen 2017

Ja, det känns ju som en trolig källa. En flera år gammal konferens som med största sannolikhet heter något annat än vad du skriver och som antagligen hade fler än en föreläsare. Om det nu är en så säker källa borde du kunna hänvisa till den aktuella forskningen.
  • Anonym (The mum)
    Anonym (jur) skrev 2019-11-25 20:23:34 följande:

Du talar som du har förstånd till, försöker du att säga att socialchefs konferensen där landets i stort sett samtliga ansvariga för socialtjänsten i Sverige är delaktiga vill påvisa dessa stora brister i den egna verksamheten för att visa hur duktiga de är eller?

Du får hemskt gärna utveckla hur du tänker

Jag bad dig om en seriös källa och du hänvisar till en konferens från 2017. Du nämner inte något namn, ger ingen skriftlig källa, inte vem som skulle ha tagit fram dessa siffror, du kan inte ens ge det riktiga namnet på konferensen.

Du måste ju inse själv hur oseriös du låter. Jag säger inte att du ljuger, men jag kommer inte ta dig på allvar om du inte redovisar en riktig källa.
  • Anonym (The mum)
    Anonym (jur) skrev 2019-11-25 21:29:06 följande:

Varje år hålls en konferens av och med Sveriges högsta chefer inom socialförvaltningen runt om i Sverige denna konferens heter "Socialchefskonferensen" den tar upp viktiga händelser och utmaningar som socialtjänsten står inför.

Nu har jag sagt det igen, jag kommer inte att lägga mer tid att försöka förklara detta för dig. För övrigt har jag inget behov av ditt erkännande då jag är mycket trygg i mig själv.

Skönt att höra att du är trygg i dig själv. Tyvärr finns ingen konferens som heter så.
  • Anonym (The mum)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-25 22:13:21 följande:

Om man söker på Google så kommer ju socialchefsdagar eller socialchefskonferans upp så vad snackar du om? :S

Om Anonym jur hade deltagit i Socialchefsdagarna hade hen förmodligen kunnat namnet på konferensen samt kunnat nämna vilken föreläsare som angett de fabulerade siffrorna. Det handlar om källkritik.
  • Anonym (The mum)
    Anonym (jur) skrev 2019-11-25 22:36:12 följande:

Lägg av nu, du är bara fånig.

Vill du fortsätta kan du räkna upp samtliga konferenser i Sverige för ex. 2019 då du måste sitta inne med kunskap som knappast någon annan enskild har och när du ändå håller på kan du även räkna upp namnet på samtliga socialchefer, redovisa samtliga recept på pepparkakor, förklara strängteorin samt meningen med livet ...

Rimligen så borde du inse att bara för att just du inte vet en speciell sak så innebär det inte något annat än just precis det (att du inte vet)

Vet inte riktigt vad pepparkakor har med saken att göra. Däremot vet jag hur man anger en korrekt källa. Allt jag bad om var att du skulle ange en källa på ett väldigt otroligt påstående. Vilket du fortfarande inte har gjort och uppenbarligen inte kommer att göra.
  • Anonym (The mum)
    Anonym (jur) skrev 2019-11-25 23:15:17 följande:

Jag har angett källan men jag kan göra det igen i förhoppning om att läsförståelsen blivit något högre.

Källan är Socialchefskonferensen 2017

Du är fri att beställa material i avseende denna konferens så får du all efterfrågad information och mer därtill.

Du som är så duktig och vet allt har garanterat inga problem att komma i kontakt med ansvarig arrangör för denna konferens och därigenom inte bara få tillgång till konferensmaterialet utan även underliggande material, adress och skonummer till vaktmästaren etc.

Det är inte min läsförståelse som det är fel på utan din sanningshalt. Hade du uppgett det korrekta namnet på konferensen och den aktuella föreläsaren hade jag självklart kunnat vidimera ditt påstående.
  • Anonym (The mum)
    Anonym (jur) skrev 2019-11-26 20:07:27 följande:

Jag behöver inte ditt erkännande som jag meddelat tidigare, du bör vara mycket försiktig med att anklaga någon för att ljuga om du inte har riktigt bra på fötterna och här springer du barfota i snöstorm.

Nej, du har redan skrivit det, men ändå fortsätter du älta om att din så kallade källa är äkta, så något verkar du ju vara ute efter. Jag behöver faktiskt ingenting på fötterna för att ifrågasätta om det du skriver är sant eller falskt. Däremot behöver jag ha en säker källa som bygger på riktig forskning för att kunna tro på dig.

Du kan inte gömma dig bakom ett anonymt nick, hänvisa till en random konferens och kräva att alla bara ska ta dig på orden.
  • Anonym (The mum)
    Anonym (-) skrev 2019-11-26 09:50:24 följande:

Siffrorna är inte dragna ur röven utan med största sannolikhet tagna från Bo Vinnerljungs forskning. Mest troligt denna forskningsartikel om samhällsvårdade barns studieresultat: 

onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.1369-6866.2005.00369.x

Notera att siffrorna i sammanfattningen, att fosterhemsplacerade barn har 2-3 gånger högre risk att inte gå gymnasiet, är jämförelser mellan fosterbarn och socioekonomiskt likartade barn. Jämför man fosterbarn med hela befolkningen, vilket verkar vara vad som presenterades på "socialchefskonferensen" så blir skillnaderna givetvis ännu mycket högre, kanske så höga som juristen nämnde tidigare i tråden. 

Det har redan nämnts i tråden att det är helt naturligt att det går uselt för omhändertagna barn eftersom de blev omhändertagna av en anledning och redan var "förstörda" så att säga. Ovan länkade forskningsrapport ger tyvärr smärtsamma svar på det motargumentet också. Hur otroligt det än låter så går det nämligen sämre (utbildningsmässigt åtminstone) för fosterhemsplacerade barn ju längre de är fosterhemsplacerade. Ett barn som tillbringar hela uppväxten i ett fosterhem får sämre utbildning än ett barn som bara tillbringar några år i fosterhem och sedan får komma hem till de biologiska föräldrarna igen (som gissningsvis inte var några vidare föräldrar eftersom barnet blev omhändertaget i förstaläget).

Tack! Det var en sådan källa jag var ute efter. Jag tror absolut att det stämmer att familjehemsplacerade barn mår sämre än barn som får stanna i ett något dysfunktionellt hem. Däremot lät siffrorna inte troliga, och man blir ju tveksam när någon inte kan ange en korrekt källa trots att personen utger sig för att vara högutbildad.
  • Anonym (The mum)

Lycka till på rättegången idag. Jag önskar med hela mitt hjärta att allt går bra för er!

• Anonym (The mum)
    Anonym (jur) skrev 2019-11-29 23:17:30 följande:

Denna paragraf är så enkelt uttryckt att den inte behöver någon tolkning, den är rakt på sak med sitt budskap. Och det är ett budskap som samtliga som arbetar inom socialtjänsten är skyldiga att känna till och arbeta efter.

Precis som att alla med högskoleutbildning vet hur en källa anges korrekt?

Det är lite att kasta sten i glashus att anklaga någon annan att utge sig för att ljuga om sitt yrke, när du själv så uppenbart inte är jurist.

Vad hände med att ha ordentligt på fötterna innan man anklagar någon för att ljuga? Det kanske inte gäller dig...
  • Anonym (The mum)

Håller tummarna för er idag.

• Anonym (The mum)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-12-10 14:38:34 följande:

Gravid? Vad har du fått det ifrån? :/ nej det är jag inte!Detta tänker jag absolut inte svara på! Anklaga inte en person förens du har ALL information! Detta är din egen uppfattning och får stå för dig

Du har redan fått många kloka svar, så jag kanske inte alls kan tillföra något. Jag förstår att du upplever dig attackerad och anklagad av vad XX skriver. Det är inte alls kul att bli så hårt kritiserad!

Däremot måste du börja rannsaka dig själv nu om du ska kunna återfå vårdnaden om dina älskade barn.

LVUn grundar sig ju i att du och din sambo inte klarat föräldrarollen. Så länge ni förnekar det har ni ingen möjlighet att ändra er och vidare få hem era barn. Jag tror uppriktigt inte att någon i tråden vill dig illa.
Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?