• Anonym (medborgare)

Integritet efter döden

Anonym (Men...) skrev 2019-11-20 19:05:09 följande:

Nu har jag inte läst precis alla inlägg, men hur kan det vara viktigare att du inte ska behöva obduceras än att man tex skulle kunna ta fast en eventuell mördare?! (Hoppas jag ju verkligen inte, men...) En rättsläkare bryr sig inte om hur du ser ut naken, hen vill bara se till att lösa ett ev. brott, där du ev. är offret!

Nu spelar det tydligen ingen roll vad jag tycker är viktigt och det här blir OT. Jo, jag vet precis vad de vill, de vill göra sitt jobb och vara duktiga, skit samma om de inte respekterar min sista vilja. Det jag tycker känns himla olustigt är att min kropp ska ligga där och människor runt om ska stå och titta som de gör i "Beck" till exempel. "Titta där, här har vi spår av det, nu vänder vi kroppen så vi ser vi de här, det här tyder på det och det, jag tror..." Och så vidare. De är bara där för att prestera och kanske till och med är nyfikna, de skiter i om de begår ett övergrepp på mig. Min kropp blir ju bara ett arbetsmoment för dem. Och min kropp vill jag själv bestämma vad som ska hända med den och vem som ska få se och röra den. Usch den tanken känns verkligen obehagligt. Nu är det väl inte så stor risk att bli mördad så får hoppas att det inte blir mitt öde att behandlas så.
  • Anonym (medborgare)
    AniieeHär skrev 2019-11-20 19:38:08 följande:
    Rent krasst så är det ingenting som kommer störa dig när du är död. Försök släppa tanken på att styra saker som sker när du inte lever. Du har ju inte brytt dig under 13,7 miljarder år, så varför skulle du bry dig om 50 år (eller hur långe du nu kommer leva).
    Nämen då lägger vi ner hela systemet med testamenten och att kunna uttrycka sin sista vilja om begravning etcetera.
  • Anonym (medborgare)
    Anonym (medborgare) skrev 2019-11-20 19:40:37 följande:
    Nu spelar det tydligen ingen roll vad jag tycker är viktigt och det här blir OT. Jo, jag vet precis vad de vill, de vill göra sitt jobb och vara duktiga, skit samma om de inte respekterar min sista vilja. Det jag tycker känns himla olustigt är att min kropp ska ligga där och människor runt om ska stå och titta som de gör i "Beck" till exempel. "Titta där, här har vi spår av det, nu vänder vi kroppen så vi ser vi de här, det här tyder på det och det, jag tror..." Och så vidare. De är bara där för att prestera och kanske till och med är nyfikna, de skiter i om de begår ett övergrepp på mig. Min kropp blir ju bara ett arbetsmoment för dem. Och min kropp vill jag själv bestämma vad som ska hända med den och vem som ska få se och röra den. Usch den tanken känns verkligen obehagligt. Nu är det väl inte så stor risk att bli mördad så får hoppas att det inte blir mitt öde att behandlas så.
    Samma sak med det om att polisen skulle snoka i min bostad och saker! De kartlägger mitt liv och det vill jag inte ska bli känt för någon utomstående! Till och med sitter det en professor i TV och redogör för hur offrens liv har sett ut, men har han frågat dem om det är ok att fläka ut dem i TV på det sättet?
  • Anonym (medborgare)
    AniieeHär skrev 2019-11-20 19:46:08 följande:
    Ja, gör det du.
    Enligt ditt resonemang är det ju rimligt. Jag vill inte ha det så.
  • Anonym (medborgare)
    Anonym (Rättshandlingsförmåga) skrev 2019-11-20 20:01:19 följande:
    En avliden person har inte längre någiin rättshandlingsförmåga. Testamente är inte till för att skydda/hjälpa den avlidna, utan de efterlevande.

Den avlidna upphör att existera som fysisk person och omfattas då heller inte av lagar som är till för de levande.
    Jag skrev "testamenten och att kunna uttrycka sin vilja om begravning etcetera"
    Men ändå kan man bestämma om kroppen ska kremeras, hur begravningen ska vara osv. Om en efterlevande inte gillar begravningen eller att kroppen ska kremeras så är det ju inte alls för en efterlevandes bästa, utan det handlar om att respektera den avlidnes vilja.
  • Anonym (medborgare)
    Kjell2 skrev 2019-11-20 20:05:04 följande:
    Testamente reglerar bara dina tillgångar.
    Testamente ja, men jag syftade även på de andra dokumenten som ska reglera vilja om begravningen och hur kroppen ska hanteras.
  • Anonym (medborgare)

Då får jag väl testamentera allt till röda korset eller nåt då. Då har ingen som känner mig något i mitt hem eller på bouppteckningen att göra. Jag har inga barn eller är gift. Och kan inte se vem som skulle kunna ha något att säga till om ifall kroppen ska kremeras eller inte, eller ens vilja försöka bestämma det.

Oavsett om en obduktion går till som på film eller inte så är jag övertygad om att obducenten måste se kroppen naken och studera den, det är väl ändå en förutsättning för att komma till några slutsatser i en brottsutredning. Och att en kommissarie eventuellt får komma och titta, kan ni garantera att det inte skulle bli så? Nej det kan ni inte. Det är ju ovanstående jag är emot. Konstiga invändningar ni har mot det, att det inte är som jag tror.

• Anonym (medborgare)
    Kverulant67 skrev 2019-11-22 00:49:46 följande:

Det är bara vid självmord och misstänkta brott som du blir obducerad.

Risken att bli mördad är trots allt liten så jag slipper nog. Men det känns hemskt att de skulle göra det mot min uttryckliga vilja. Det verkar inte finnas något kryphål att komma runt det heller som jag hoppades.
  • Anonym (medborgare)
    Anonym (Lugn) skrev 2019-11-22 15:56:48 följande:
    Vad är det du är orolig över? Saken är ju den att begravningsentreprenörerna kommer se dig naken nästan ännu mer och det kommer du inte undan... Vad är du orolig skall hända om de ser dig? Jag förstår att du inte vill bli sedd naken, jag köper det.. Men vad gör du hos doktorn? Vad händer om du är med om en olycka och förlorar medvetandet och de måste ta av dig naken inför en operation... Vill du att de väntar på att du vaknar för att fråga om lov? Även om du riskerar att dö? Mängden personer som ser dig naken i samband med en akut operation är också högre än vid en obduktion... 

De ser inte dig som en naken kropp det är inte på det sättet helt enkelt. Du har nojjat upp dig på en detalj som du absolut inte kan påverka. Misstänker att det egentligen handlar om rädsla för döden och där du vill försöka kontrollera det okontrollerbara i hopp om att kontrollera döden, men det kommer du inte kunna göra. Planera det du kan planera istället, du kan till exempel skriva hur du vill begravas, bestämma din begraviningscermoni med vilken musik du vill ha osv. Koncentrera dig på det du kan styra och släpp det du inte kan för avsaknaden av kontroll hjälper dig inte med ditt mående. 
    Kverulant67 skrev 2019-11-22 00:49:46 följande:

Det är bara vid självmord och misstänkta brott som du blir obducerad.

Misstänkta brott är ju alla dödsfall som är oförklarliga även dödsfall pga sjukdomsfall. Tex en vän som hittades död på soffan, först efter obduktion kunde de konstatera att hen haft ett blodkärl som brustit. Inget brott, ingen överdos utan bara en hemsk olycka....

Min styvfar däremot, hittades död i sängen en morgon, han var gammal, led av kol och astma... Ingen obduktion då man kunde konstatera att det var pga det han dog. 

Som jag redan svarat på, olycka och sånt måste jag ju acceptera om jag vill få livet räddat. Hos doktorn har jag själv samtyckt till undersökningen och jag kan också välja att inte vara med om den och jag kan avbryta när jag vill. Men min döda kropp känner jag att har de inget med att göra eller ska peta och skära i och begrunda.

Jag har redan skrivit i tråden att allt jag kan göra det här så gott det går även om jag tycker det är för djävligt att de ska ingripa i min kropp mot min uttryckliga motvilja om de anser att de vill. Det känns respektlöst att inte respektera det. Att de ser den som ett arbetsmoment eller objekt i en utredning är också en orsak till min motvilja. Att de ens har sitt sätt att se på det utan att respektera att jag ser det annorlunda, när det är min kropp det handlar om, det gillar jag inte. Jag borde ha tolkningsföreträde om vad som är det bästa sättet att betrakta och hantera kroppen och vad som är respektfullt förfarande.
  • Anonym (medborgare)
    Pierott skrev 2019-11-22 16:24:57 följande:
    Men helt ärligt, tror du verkligen ditt döda jag bryr sig om vem som gör vad med din kropp? Inget förutom din kropp närvarar, du finns inte där och behöver inte delta.
    När man är död vet man ingenting eller bryr sig om vad som händer så med det resonemang behöver man inte förbereda något alls, skriva testamente, skriva donationskort, ta livförsäkring. För allt är ju ändå skitsamma när man är död.
  • Anonym (medborgare)
    Pierott skrev 2019-11-22 18:33:40 följande:
    Det är det faktiskt, det som blir kvar av den döde är och kommer alltid vara någon annans jobb att ta hand om.
    Ja, men deras bekymmer märker ju inte jag av, jag kommer ju vara död.
  • Anonym (medborgare)
    Pierott skrev 2019-11-22 19:15:05 följande:
    Precis så.
    Så därför kan man skita i alla testamenten och donationsregister och vita arkiv, vilka dåliga uppfinningar för människor skiter ju i vad som händer när de är döda.
  • Anonym (medborgare)
    Pierott skrev 2019-11-22 19:50:46 följande:
    Absolut inte, klart man ska skriva testamente osv men att hålla på o oroa sig för vem som ser din döda kropp och om du ska obduceras eller inte är bara aningen hysteriskt. Du kommer som sagt inte kunna bry dig om du väl behöver obduceras.
    Du höll ju med i #78. Skit samma vad som händer när jag är död med pengar, organ eller annat som blir andras bekymmer. Man lider inte av det när man är död att kvarlåtenskapen gick till fel person eller att njurarna kastades bort istället för att hjälpa någon annan. Det är alltså du som resonerar som att när jag är död spelar det ingen roll för mig vad som händer.
  • Anonym (medborgare)
    Anonym (Lugn) skrev 2019-11-23 03:06:26 följande:

Bryr du dig om din omvärld så bryr du dig om vad som händer med dina organ och dina ägodelar, vem blir lycklig av vad och kan du rädda liv eller inte... Om du inte bryr dig om någon annan här i världen så skit du i sånt också.

Din kropp däremot är det ingen ide att bry sig om för oavsett om du vill det eller inte så kommer sjukvårdspersonal,obducenter och begravningsentreprenörer kommer se dig naken när du dör. Kanske inte alla tre men åtminstonde en av de olika yrkesgrupperna kommer göra det, och vill det sig riktigt illa så alla tre... 

Jag bryr mig inte om min omvärld när jag är död. Enligt vissa i tråden så ska man ju resonera som så att när jag är död lider jag inte av vad som händer.
  • Anonym (medborgare)
    Kverulant67 skrev 2019-11-23 03:35:05 följande:
    Vad är det du fruktar då? Och som jag frågat innan, varför funderar du på det här nu? Antar att du inte är 85-95år gammal....
    Jag har försökt förklara, läs gärna tidigare inlägg.
  • Anonym (medborgare)
    Tomelilla15 skrev 2019-11-23 03:41:36 följande:

Ts. Jag tycker du ska gå och prata med en präst. Då kommer du kunna resonera om dina frågor med någon som är van att hantera döden och existensiella frågor.

Några existentiella frågor har jag inte och jag är inte intresserad av präster eller den kristna tron.
Svar på tråden Integritet efter döden