Kjell2 skrev 2019-11-20 15:15:26 följande:
Du kan skriva testamente och vit arkiv hur du vill ha det. Du kan även förordna något proffs, en advokat t ex, att se till att det bli som du vill.
Där kan du skriva vem som ska göra bouppteckning, hur tillgångar ska fördelas, hur och om begravning ska gå till osv.
Vissa saker kan bli svårt att komma runt, arvslagarna t ex. Sen är det i vissa fall krav på att obduktions ska genomföras, t ex om man misstänker att du blivit mördad
Ok, så "vita arkivet" kan jag glömma då, jag behöver anlita en jurist.
Vilka arvslagar menar du? Hur kan det bli problem?
Jag vill som jag skrev inte ligga på ett obduktionsbord och bli uppvisad för främlingar att studera min kropp. Det handlar om min integritet och man ska respektera döda personers vilja om de tex vill bli kremerade. Jag borde kunna trycka på det i det juridiska dokumentet tänker jag. Det är min sista vilja och jag borde kunna få igenom att den ska lyssnas på.
När du nämner mord och sånt så tänker jag också att jag skulle inte stå ut med att folk i en sån utredning ska börja snoka runt i mitt liv, kolla min telefon, dator, bostad, almanacka såna saker. Det är sånt här jag vill få hjälp med i juridiskt dokument.
Kjell2 skrev 2019-11-20 15:16:54 följande:
Om "vissa saker" har ett värde ska de tas upp i bouppteckningen.
Inget ekonomiskt värde det kan man inte säga.