• Anonym (TS)

Kan man få ensam vårdnad om ena föräldern flyttar utomlands med kort varsel?

Hej! Mitt barns pappa har meddelat 5 dagar innan han flyttar att han ställer in umgänget i helgen pga han flyttar utomlands. Endast 5 dagar innan får jag reda på flytten och vi har gemensam vårdnad. Sen är hans tanke att han ska komma hem varannan helg och träffa barnet säger han. Det tror jag inte kommer ske. För han har aldrig klarat av att vara förälder överhuvudtaget. Han tar för givet att jag ska ta barnet på hans helg utan att ens fråga och vem flyttar bara sådär när man har barn. Han tror han ska få jobb i nya landet. Jag vill ha ensam vårdnad. Vad kostar en vårdnadstvist?

• Svar på tråden Kan man få ensam vårdnad om ena föräldern flyttar utomlands med kort varsel?
  • Anonym (TS)

Han kommer aldrig frivilligt skriva ensam vårdnad på mig. För han har makt och kontroll behov men tar inget ansvar alls över barnet eller sig själv. Jag har varit som ensamstående sen barnet föddes för 3 år sen. Inte ens ekonomiskt har han bidragit med nåt förutom underhåll som kommer från FK. Snarare har han kostat för barnet då han även tagit pengar från barnets spargris och aldrig lämnat tillbaka. Förstår inte ens varför man vill ha vårdnaden när man inte gör ett skit för sitt barn. Jag har ingen lust att be pappan om lov om jag tex vill göra ett pass till barnet. Då jag inte tycker han har något att säga till om med sitt bristande föräldraskap. Han sätter sina behov främst i alla lägen.

• Anonym (TS)

Han ska föresten träffa barnet hos farmorn när han är i Sverige

• Anonym (TS)

Barbro45: tack för tipset!

• Anonym (TS)

Ja ett grannland. Han går arbetslös i Sverige pga han får sparken på alla sina jobb. Och nu tror han att han ska kunna jobba i annat land. Hans uppförande kommer ju inte ändras pga hans flytt. Men så långt kan han inte själv tänka.

Umgänget hos farmor säger jag inget om. Det är helt okey. Men vårdnaden vill jag ha. För då känner jag mig tryggare med barnet.

• Anonym (TS)

Ja farmorn vet om detta och hon är glad att slippa sin son mera nu. Då pappan bott där på heltid nu innan han flyttar. Så hon är tacksam att få bo ensam och inte ha en son där som tar över hela hennes lägenhet 7 dagar i veckan. Inte betalar han för att bo där heller. Hon får köpa mat och allting. Alltså denna man (pojke) är en mansbebis utan dess like!

Svar på tråden Kan man få ensam vårdnad om ena föräldern flyttar utomlands med kort varsel?