• sodisa

Min 4 åring tar knäcken på mig!

Min son på fyra år har alltid varit ett relativt ''krävande barn'' vad gäller det mesta. Nu har dock allt brakat lös och jag gråter ofta i ren förtvivlan över hur tufft det är med honom just nu. Jag får så dåligt samvete och jag antar jag skriver det här kanske för att få höra att det inte bara är vi som har det såhär.

Oavsett vad man säger eller gör är det fel, han slänger sig ständigt med jag gillar inte dig, jag vill inte vara med dig, du är inte fin osv. Ber vi honom om något är det totalvägran - aldrig, aldrig i livet, nej, jag vill inte, jag tänker inte. 
    Han hatar mat. Oavsett vad som bjuds är det fel och han måste ha sin ipad och vi får sitta och mata för annars äter han verkligen inte. Vi har testat låta bli men då blir han bara ännu mer arg i och med att han är hungrig, han är så tjurig så skulle aldrig ge sig och äta. 
    Han lyssnar aldrig längre när vi säger till honom att han gör något tokigt, om vi till exempel ber honom sluta med något eller att komma in tex. 
    Är vi borta hos någon på besök och ska åka hem är det alltid en kamp. Han springer och gömmer sig, sprattlar, skriker, vägrar ta på sig ytterkläderna. 

Mitt tålamod tryter och jag känner mig helt och hållet förkrossad. Vi är och har alltid varit väldigt kärleksfulla mot varandra och har alltid pussats, kramats och berättat hur mycket vi tycker om varandra både mot barnen och även vi som föräldrar så det är ju vad dem sett! Men ändå denna ilska och trots. 

I övrigt är han otroligt artig och hälsar på alla, har lätt att prata med andra människor och tackar för minsta lilla. Han är mot andra duktig på att ge fina komplimanger och säger gärna till kompisar och andra att ''wow vad fint du gjort!'' eller ''oj vad du är snäll'' osv. Men mot oss föräldrar och även farmor/farfar och mormor/morfar som han träffar ofta är det total revolt. 

Jag bara längtar ur den här tiden. Det är förbaskat tufft ibland alltså. 

• Svar på tråden Min 4 åring tar knäcken på mig!
  • sodisa

Tack för era svar. Det är verkligen jättesvårt och tufft. Ibland är jag rädd att vi är för hårda och det är därför han protesterar i allt men det känns skönt att höra att vi ändå tänker rätt. 

Vi har i perioder försökt träna bort det här med ipad vid maten men alltid fallit tillbaka perioder han ätit dåligt för både hans och vår skull, kortsiktigt bara såklart... Men nu är det dags! Tack. 

• sodisa
    Siden skrev 2019-11-17 18:49:34 följande:

iPad vid maten? Ni matar en fyraåring? Jag baxnar när jag läser på FL. Var är föräldraansvaret, det är ju ni som är dom vuxna?

Tack för ditt stöd.
  • sodisa

Tusen tack för att ni tar er tid att svara. Det betyder mycket för mig och det känns faktiskt lite lättare. 

Sedan dagen efter jag skrev det här inlägget har vi varit hårda med att vid matbordet ser vi inget på ipad eller mobiltelefon, trots protester i början så hör och häpna - inte en gång har han vägrat äta. Han är dock kinkig med maten och har blivit lite petigare och äter gärna bara potatis, ris, pasta, bröd osv och lämnar helst proteinet (vilket han alltid gjort, men helt ärligt har vi lurat i honom det medans han sett ipad) 
    Men på ett sätt känner jag ändå att det blivit så lyckat. Han äter iallafall skinka på morgnarna så helt utan är han inte och för nu så kanske det får duga. 

Hur som helst, tack. 

Svar på tråden Min 4 åring tar knäcken på mig!