Inlägg från: Solblomma30 |Visa alla inlägg
  • Solblomma30

Någon mer med STOR bebis?

Det är ju så olika! Min son vägde 6 kg när han var åtta veckor gammal, så kanske 6,5 kg när han var 9 veckor. Han var också väldigt lång. Min andra son är nu 13 veckor och väger bara 5 kg, och min andra dotter vägde 7,3 kg när hon var tio månader gammal.

Den stora sonen fick också ersättning och jag tror att det ofta gör barnen större så länge de äter ersättning. Men, i vårt fall planade kurvorna ut när barnen slutade med ersättning. De två av våra barn som fick ersättning och var stora som bebisar blev smala når de började äta mat och röra på sig. Idag är de 5 och 7 år gamla och normala i längd och vikt.

• Solblomma30
    Fjiorgyn skrev 2019-11-17 00:10:32 följande:

Min son vägde 4155 och var 53 lång när han föddes. När han förra veckan var 6 veckor så vägde han 6200 och var 60 cm lång. Skulle gissa att han nu som 7 veckor ligger runt ca 6600 och 62 lång om man utgår från hur han har växt hittils.

Allt jag får från BVC är dock klagomål, "han behöver inte gå upp så mycket i vikt, han kommer få problem när han ska börja krypa, kolla hans viktkurva" etc. Jag har en väldigt hungrig bebis och förberedde 150ml per mål (blev inte alltid uppätet), fick en känga av bvc som sa åt mig att gå ner till 120 ml igen och ge vatten honom om han fortfarande ville ha mer.

Detta har nog hittils varit den tuffaste veckan med honom, han skriker hela tiden för han inte är mätt nog eller blir hungrig igen efter någon timme, ratar vattnet och skriker ännu värre när han inser det inte är mat.

Jobbigt när bebis skriker efter mer mat och bvc skriker om att ge mindre mat.

Men det var det värsta jag någonsin hört! Man ska ju inte ge spädbarn vatten! Vilket råd från BVC. Förstår att det är tufft men strunt i dem och ge din lilla bebis ersättning. Han kommer att klara sig alldeles utmärkt och garanterat smalna av när han börjar röra sig. Man blir så ledsen när man hör sånt här! Min äldsta fick ersättning och blev så himla rund av den, men när hon började röra sig och äta mat planade kurvan långsamt ut och idag är hon en smal sjuåring. Vår BVC-ssk var så klok och sa att små bebisar får äta hur mycket de vill och att det kommer ordna sig när hon blir äldre.

Det är väl en annan sak när de äter mat, då kan man ge mer grönsaker på tallriken och tänka på att inte ge sötsaker osv. Men att dra ner på ersättning! Suck..
Svar på tråden Någon mer med STOR bebis?