bobbo85 skrev 2019-11-15 13:32:59 följande:
Det är dessa råd jag fått från juristerna. Det blir mycket fulspel i dessa situationer har jag märkt hur mycket man än haft ihop tidigare. När vi släppte vår lägenhet i juni så flyttade jag till min mor och hon bodde ju då uppe i sin hemstad. Hon ville inte skriva barnen hos min mamma utan på en bostad som var "mer" permanent", jag gick med på detta men att de skulle skrivas över när jag fick mitt tillträde 30/8. Detta hände ju såklart inte med diverse olika undanflykter. Det ledde till att äldsta tjejen inte fick gå på förskola om inte jag skrev på papper på att det var okej.
Som svar på frågorna så vill jag att barnen skall ha en trygg och stabil tillvaro. Väljer hon att flytta så är det hon som kommer få ta de största konsekvenserna och få ta de största uppoffringarna. Jag kommer jag yrka på att de skall bo här på heltid. Mamman vill ju ha in barnen på förskola där uppe för att när den äldsta når förskoleklass så är hennes chans att få barnen där uppe på heltid större. Och det kan jag säga nej till.
Om ni är oense om var barnen ska bo så får rätten avgöra det. Så du kan ju säga nej, men det avgörs ju i så fall i domstol om ni inte kan komma överens.
Om barnen redan är skrivna där mamman bor och hon har dem mest av tiden låter det väl ganska sannolikt att hon kan få boendet vid en tvist. Men det beror ju förstås på många olika omständigheter.
Prata med en jurist innan du vägrar skriva på om barnomsorg, och få en bild av vad det kan ge för konsekvenser i en eventuellt framtida tvist.