Intellektuell funktionsnedsättning ?
Jag funderar över om min 4-åring kan ha en intellektuell funktionsnedsättning.
Till att börja med så är han sen i utvecklingen motoriskt och socialt. Fortfarande lite klumpig och har inte riktigt knäckt den sociala koden. Han vill gärna leka med andra barnen men är för klumpig i hur han ?tar sig in? i leken, kan nästan bli lite burdust.
Han har dock bra ordförråd och språk jämfört med många jämnåriga.
Trots det upplever jag att han inte alltid är begriplig. Han ställer samma frågor om och om igen tills han får ett svar han är nöjd med.
Ibland förstår jag inte vad han frågar eller säger för trots att språket är bra är meningarna liksom osammanhängande.
Han behöver tydliga instruktioner och är väldigt inflexibel, saker måste göras på hans sätt.
Han är högljudd och verkar ha svårt med impulskontroll. Det här låter ju hemskt inser jag, utöver ovan är han naturligtvis en jättegosig och omtänksam kille. Jag vet bara inte riktigt hur jag ska möta honom. Är det någon som känner igen sig? Vi har sökt till barnläkare för att kunna få remiss till utredning men jag tänker på detta dygnet runt och undrar därför om någon känner igen detta beteende?