Anonym (BVC eller inte det är frågan) skrev 2019-11-14 12:51:55 följande:
Generellt sett har jag väldigt stort förtroende för BVC. Jag litar på att de kan tänkas upptäcka om något är fel med mitt barn som jag inte själv sett.
Samtidigt känner jag också ibland att det är onödigt att gå dit, när man själv känner och ser att allt är bra med barnet. Då kan det kännas som en onödig utflykt och bortkastad tid.
Tyvärr lever vi ju också i ett kontrollsamhälle så någonstans har jag också alltid en oro i ryggmärgen, att tänk om de får för sig att något är fel med mitt barn och att de gör en orosanmälan till soc., vilken mardröm!!! Så på något sätt har jag alltid känslan att BVC-besöken inte bara är till för barnets skull, utan även för att "samhället" ska kunna kontrollera att barnet mår bra.
Det finns en överdriven skräck för soc i samhället.
Soc agerar efter lagstiftning och de kontrolleras ständigt, mycket tack vare alla skandaler som skett.
Men eftersom det handlar om människor som fattar beslut kommer det att ske misstag. Men rädslan är mycket överdriven.
En orosanmälan betyder inte att ett barn blir omhändertaget. Det leder till en utredning och många gånger läggs den ner eftersom man inte kan konstatera brister i miljön. Andra gånger kanske man blir erbjuden stöd, till exempel avlastning, föräldrakurs etc.
Det är trots allt inte många som omhändertas och när det görs så finns det orsaker.
www.advokaten.se/Tidningsnummer/2014/Nr-1-2014-argang-80/Nar-samhallet--tar-ett-barn/