• Anonym (Undrande)

Ska inte BVC vara frivilligt?

Som jag förstått det ska BVC vara frivilligt, alltså inget lagtvång på att man måste gå dit. Finns det nån av er som tackat nej/avbokat/avstått och BVC varit okey med det? Här funkar inte det och vi börjar tröttna. Alternativet att höra av sig själv om och när vi vill komma dit fanns inte heller enligt dom.

• Svar på tråden Ska inte BVC vara frivilligt?
  • Anonym (A)
    Anonym (Undrande) skrev 2019-11-14 09:31:56 följande:

Som jag förstått det ska BVC vara frivilligt, alltså inget lagtvång på att man måste gå dit. Finns det nån av er som tackat nej/avbokat/avstått och BVC varit okey med det? Här funkar inte det och vi börjar tröttna. Alternativet att höra av sig själv om och när vi vill komma dit fanns inte heller enligt dom.

Vad är det som inte fungerar?
  • Anonym (-)

varför vill du inte gå till bvc? Man går ju dit för att se att barnet mår bra och att den går upp i vikt och växer som hen ska. samt få sina vaccinationer.. eller det låter lte som att du är en av dom "anti-vax parents"..

• Anonym (Undrande)
    Anonym (A) skrev 2019-11-14 09:36:52 följande:
    Vad är det som inte fungerar?
    Man får inte säga nej, de tjatar och tjatar och tjatar. Barnet ifråga låg 1,5 år över de kunskapskrav de hade sist vi var där så vi tänkte vi kunde skippa att gå dit varje halvår, men se icke, de går inte med på det!
  • Anonym (Sanna)

Det är frivilligt men ni riskerar att bli orosanmäla då det går emot normen eftersom 99 % går på BVC och de kommer undra varför ni inte går och att ni har något ni döljer.

Det anses oansvarigt att inte gå på BVC, även om det är frivilligt.

• Anonym (A)
    Anonym (Undrande) skrev 2019-11-14 09:44:32 följande:
    Man får inte säga nej, de tjatar och tjatar och tjatar. Barnet ifråga låg 1,5 år över de kunskapskrav de hade sist vi var där så vi tänkte vi kunde skippa att gå dit varje halvår, men se icke, de går inte med på det!
    Klart man får säga nej. Stå på dig om du inte vill.

Sedan tycker jag att din anledning till att inte gå är löjlig, men du har rätt att slippa.
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (-) skrev 2019-11-14 09:43:40 följande:
    varför vill du inte gå till bvc? Man går ju dit för att se att barnet mår bra och att den går upp i vikt och växer som hen ska. samt få sina vaccinationer.. eller det låter lte som att du är en av dom "anti-vax parents"..
    Jamen självklart måste jag vara en idiot enligt er!! Visste väl att jag skulle hamna där!! Barnet är TRE år, fullt frisk, väl utvecklad, väl fungerande, glad och nöjd.

Och vet du vad? FULLT VACCINERAD NATURLIGTVIS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Det är då självaste den att man aldrig kan starta en tråd här på F.L utan att få påhopp. Fast man skriver i känsliga rummet!
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (Sanna) skrev 2019-11-14 09:44:51 följande:
    Det är frivilligt men ni riskerar att bli orosanmäla då det går emot normen eftersom 99 % går på BVC och de kommer undra varför ni inte går och att ni har något ni döljer.
    Det anses oansvarigt att inte gå på BVC, även om det är frivilligt.
    99%? Tillåt mig tvivla. jag är INTE en oansvarig förälder.

Nu har jag sagt mitt, det slutade som vanligt med påhopp.
  • Anonym (Sara)

Är det 3 årskontrollen de vill att ni ska komma till?

• Anonym (.)
    Anonym (Undrande) skrev 2019-11-14 09:44:32 följande:
    Kunskapskrav?

Man har inga kunskapskrav i den åldern. Däremot ser man vilka färdigheter barnet har eller inte har. Allt för att upptäcka eventuellt problem så att man kan sätta in åtgärder i tid.

BVC må kännas tradigt men trots allt är de till för barnets bästa och inte ditt. Med andra ord, vill man sitt barns bästa ser man till att gå dit hur tjatigt det än känns. 
    Sen kan du se det som en träning för dig som förälder för framtiden, för om du upplever det som tjatigt nu är det inget mot vad som väntar när barnet börjar i skolan.

Ärligt. Det mesta går att lösa med kommunikation och kompromissande, även "krångel" från BVC (och skolor). Men om man som förälder vägrar dialog och kompromisser så kan det faktiskt ligga något i att man bör göra en orosanmälan. Det man visar som förälder är att man inte tänker på sitt barns bästa i främsta led.

• Sasu

bara att ringa och avboka, inte svårare än det. men om det är en årskontroll eller vaccination så skulle jag såklart gå dit, men om det var något mindre viktigt så skulle jag nog skitit i det.

Svar på tråden Ska inte BVC vara frivilligt?