Inlägg från: Ignoramus |Visa alla inlägg
  • Ignoramus

Varför lägger folk så lite tid på sitt hundköp?

Jag undrar *verkligen* samma sak.

Samtidigt är vår ena hund en omplacering från blocket som var ett extremt impulsköp. Det var min sambo som köpte honom och när vi åkte dit för att titta på honom satt jag hela bilresan och sa: ?Vi kan inte köpa en blandras vi inte vet något om på blocket! Vi vet inte nåt om föräldrarna! Vi vet inte något om bakgrunden! Vi vet inte något om en eventuell sjukdomsbild! Vi vet inte om han är insmugglad! Vi vet inte etc etc etc!?

Och sen kom vi fram och mötte världens härligaste hund. Visst, han var ju inte en 8 veckors valp så vi visste ju lite mer vad vi fick, och vi träffade dem i deras hem och de hade alla papper från ?uppfödaren? och så. Och hunden är en blandning med rasen vi redan har och en annan kompatibel ras. Men du hör ju samtidigt hur jag försöker rättfärdiga mitt agerande trots att det gick emot allt sunt förnuft och mina egna värderingar. Jag blev ögonblickligen kär i hunden och jag vill inte ens veta hur jag hade agerat om förutsättningarna varit annorlunda. Men ja, ett väldigt läskigt wake up-call för min del.

Men nej, jag tänker inte ens utsätta mig för det scenariot igen. När jag köper nästa hund tänker jag - som jag alltid har gjort innan - ha hittat min uppfödare långt innan valpen ens är född. För bästa möjliga förutsättningar att få en frisk och mentalt bra hund.

Svar på tråden Varför lägger folk så lite tid på sitt hundköp?