Inlägg från: Dexter dot com |Visa alla inlägg
  • Dexter dot com

Kattunge

Monstermamman skrev 2019-11-13 22:00:27 följande:

Vi får hem en ny kattunge om några dagar och jag inser att jag har glömt vad jag borde ha koll på. Det var ju 17 år sedan förra gången!

Vad behöver vi fixa innan?

Andra tips för att få katttjejen trygg hos oss?

Katten är vaccinerad, och vet. Besiktad av uppfödaren.

Kattsäkra hemmet dvs plocka ner allt katten kan välta och få över sig eller skada sig på. Var hemma länge med kattungen i början så den hinner bli trygg innan ni börjar ensamhetsträna den. 
    Transportbur, kattlådor, sand, foder,leksaker behöver ju köpas hem. Försäkra den innan den hämtas.
  • Dexter dot com
    Monstermamman skrev 2019-11-14 06:14:46 följande:

Fel fråga kanske. Hur mkt kan vi lämna den själv i början?

Vi har ju både jobb och skola, sista lämnar 08 och första kommer hem 14. Dock finns en nära släkting i närheten som lovat att titta förbi ofta i början.

Hur är det med vanliga växter och annat som kan vara giftiga? Julstjärna amaryllis har jag koll på.

Jag har varit hemma några veckor med mina kattungar innan jag börjat lämna dom kortare stunder. Att ta en kattunge från tryggheten dvs mamma och syskon till en ny miljö och lämna den ensam direkt är absolut inte att rekommendera. Man rekommenderar också att ta 2 kattungar så dom har sällskap av varandra när dom väl lämnas ensamma.
    Kan ni inte ta ledigt tycker jag ni ska vänta med kattköp alt se till att släktingen är hemma hos er hela tiden i början.
Svar på tråden Kattunge