• Em595

BIM December 2019

Jenno0 skrev 2019-12-03 09:57:12 följande:

Hej! För att veta alldeles säkert om och när man har ägglossning så behöver man ta temperaturen. Dvs även om du får utslag, positivt på äl-test så är det bara en indikation på att kroppen kommer att försöka ägglossnings inom det närmaste dygnet/dygnen. Men bara en temperaturstegning kan helt bekräfta att ägglossningen skedde. Ibland försöker kroppen ägglossa och man får stegring på test och kanske älsekret, men sen lyckas inte kroppen iallafall. Hoppas det var lite svar på din fråga:)

Åh, tack för svar! :)

Jaha, kan man börja tempa direkt efter mensen? Eller är hur funkar det? Jag brukar använda billingsmetoden och ägglossningssmärta men den senaste tiden har jag ont oavsett vilken dag i cykeln jag är :/

Så jag inhandlade typ 40 ägglossningstester inför denna månaden :O
  • Em595
    EllaLo skrev 2019-12-03 11:13:56 följande:

Jag får nog säga emot ovanstående kommentar att äl kan bekräftas med tempning, iallafall för oss som har pcos. Jag tempade under några månader och visst vissa cykler lyckades jag hitta äl med tempning + ältest, däremot har jag också haft cykler där tempningen pekade på att jag skulle ha äl men testen visade 0 likaså progesteronprovet. Jag hade nog kört på både temp och äl test ändå, dock är egentligen bara ett blodprov det som kan säkert påvisa att äl skett :) Lycka till!

Tack för svar du med! :) jag får nog kombinera då, börjar direkt imorgon med båda :p

Ja, jag antar det, men jag har redan barn sen innan så jag får nog ingen hjälp att göra blodprov :(
  • Em595

Ni som tempar, vad är er normaltemp? Sjunker den lika mycket varje ägglossning? Och är det direkt efter ägglossningen den stiger? Hur länge är den förhöjd om man är gravid? :) förlåt för massa frågor men är helt ny på tempandet :p

Min temp har legat på 36.3 i två dagar nu, är det där min normaltemp? Eller tar det längre tid för att hitta den? :o

• Em595
    Link92 skrev 2019-12-05 14:38:46 följande:

Ja mina månader är ganska lika varandra. I cykeln brukar jag dag 1 till ÄL ligga på 36,08-36,40. Efter ÄL ligger den på 36,60-37,00. NC tycker att 36,50 är en "brytpunkt" för att se om ägglossning skett. Detta är dock väldigt individuellt.

Som jag förstått det fortsätter du ha en hög temp genom hela graviditeten. Så fort min temperatur sjunkit igen vet jag att mensen kommer komma inom en dag eller två.

Tack för svar! :) det låter bra, fortsätter nog tempa då :) verkar som att det är de mest säkra beviset innan plusset om man nu inte får feber osv ;)
  • Em595

Hej nu har min temp sjunkit från att vara på 36.3 under mensen och därefter 36.7, tills idag då jag hade 36.1. Fick även en ökad stegring på ägglossningstest men inte positivt än, detta är bara dag 8 i cykeln av en vanligtvis 31 dagar lång cykel, hur ska jag tolka det? Ligga i eller? :O

• Em595
    s0ff skrev 2019-12-07 17:25:09 följande:

Svårt att säga. Du kan ju få en tempdipp innan ÄL. Mäter du basaltemperatur? Dvs med två decimaler. Det är viktigt för att kunna detektera små skillnader :)

Har tyvärr inte inhandlat en sådan men blir att köpa en ordentlig inför nästa cykel. Kan tempdippen vara flera dagar innan äl? Jag kombinerar med ältester så jag hoppas att jag inte missar den pga den där decimalen :(
  • Em595
    Link92 skrev 2019-12-07 18:33:13 följande:

Din temp kan ju variera med massa annat också :) man kan få högre temp av att sova längre än vanligt, dricka två enheter alkohol eller mer kvällen innan osv.

Jaha, jag har inte sovit mer än innan och tempen sjönk ändå 00.6..

Har aldrig testat detta innan och kommer nog ta ett tag innan man blir proffs :) men hittills har jag tempar max 20 min efter jag vaknat och skrivit in i min menskalender, kl 12.00 varje dag tar jag ägglossningstest.

Men tempen sjunker väl av LH höjning? Och sen stiger av gulkroppshormonet som bildas efter ägglossning? Förlåt att jag frågar, känner mig helt ny på detta trots barn sedan innan :O

Gud man kommer bli galen och det har ändå bara gått en vecka sen jag börja med ältest..

Dem andra barnen blev "bara" till och nu när dem tjatar om en liten bebis till och vi planerar syskon blir det inget, trots två år utan skydd och regelbundet sexliv.. :o
  • Em595
    Patzy90 skrev 2019-12-07 20:55:18 följande:

Om man vill veta om äl :)Du ska tempa direkt när du vaknar. Innan du kliver upp ur sängen, helst innan du börjar prata eller röra på dig för mycket. :)

Tack för svar. Så jobbigt att de är så strikt hehe :P men förstås billigare i längden så då får jag väl börja om och göra rätt nästa cykel som förhoppningsvis inte blir av pga graviditet men mest troligast är att de inte blir något denna månad heller. Kör på med ältester och billingsmetoden så länge :)
  • Em595
    Patzy90 skrev 2019-12-07 20:55:18 följande:

Om man vill veta om äl :)Du ska tempa direkt när du vaknar. Innan du kliver upp ur sängen, helst innan du börjar prata eller röra på dig för mycket. :)

Tack för svar. Så jobbigt att de är så strikt hehe :P men förstås billigare i längden så då får jag väl börja om och göra rätt nästa cykel som förhoppningsvis inte blir av pga graviditet men mest troligast är att de inte blir något denna månad heller. Kör på med ältester och billingsmetoden så länge :)
    Patzy90 skrev 2019-12-07 22:20:56 följande:

Lycka till. Jag har beräknad äl på måndag. Så förhoppningsvis blir det plus till julafton :)

Lycka till du med! :)
  • Em595
    Anonym (Äckelvarning) skrev 2019-12-11 14:01:14 följande:

Hej på er. Varning för äckelbild.

Jag ska enligt appen ha äl imorgon eller i övermorgon. Har två appar som säger olika.

Läste om att man ska kunna se på flytningar samt känna på livmodertappen när man har äl. Så idag har jag undersökt där nere, var dock väldigt svårt att hitta något där inne. Tror jag hittade tappen tillslut, typ en hård kula? Vet inte hur jag ska beskriva det. Samt att sekret följde med ut på fingret. Känns väldigt konstigt att först ta foto på det och sen dela med mig till er. Men vart någonstans i cykeln "borde" jag vara enligt er? Ber om ursäkt i förhand för bilden. Har knappt något som rinner ut, detta var alltså vad som fastnade när jag letade där inne.. Usch, gör ni andra också sånna här skumma saker? Vågar inte säga något till sambon direkt. Haha. Men är det ens i närheten av ägglossning?

Här är en hemsida som jag brukar jämföra med när jag blir osäker :) det står på norska men är ganska lätt att förstå ändå :)

www.syklus.info/sekreter/9-typer-sekret/
  • Em595
    Anonym (Äckelvarning) skrev 2019-12-11 14:01:14 följande:

Hej på er. Varning för äckelbild.

Jag ska enligt appen ha äl imorgon eller i övermorgon. Har två appar som säger olika.

Läste om att man ska kunna se på flytningar samt känna på livmodertappen när man har äl. Så idag har jag undersökt där nere, var dock väldigt svårt att hitta något där inne. Tror jag hittade tappen tillslut, typ en hård kula? Vet inte hur jag ska beskriva det. Samt att sekret följde med ut på fingret. Känns väldigt konstigt att först ta foto på det och sen dela med mig till er. Men vart någonstans i cykeln "borde" jag vara enligt er? Ber om ursäkt i förhand för bilden. Har knappt något som rinner ut, detta var alltså vad som fastnade när jag letade där inne.. Usch, gör ni andra också sånna här skumma saker? Vågar inte säga något till sambon direkt. Haha. Men är det ens i närheten av ägglossning?

Hittade denna på hemsidan med ordning på hur sekretet förändras genom cykeln:

Mens > spotting > tørr > klebrig > lotion > melk > eggløsningsslim > lotion/klebrig > tørr > (lotion/melk >) mens.

Vilket betyder att det du har kan vara både innan och efter äl (lotion)
  • Em595

Blir galen haha.. är på cykeldag 13 av 31 antingen stegrar det vääääldigt sakta eller så är det såhär det ser ut varje månad.. spännande att följa kroppens beteende :) hoppas jag får full stegring någon gång bara :o

• Em595

Idag är jag på cykeldag 16 och bim 30-31/december, negativt äl test innan idag och nu blöder jag lite gammalt blod.. vad är detta :o :( brukar aldrig ha mellanblödningar och en cykel på

31-32 dagar. Kan de vara den här ägglossningsblödningen folk snackar om?

• Em595
    Em595 skrev 2019-12-15 17:55:25 följande:

Idag är jag på cykeldag 16 och bim 30-31/december, negativt äl test innan idag och nu blöder jag lite gammalt blod.. vad är detta :o :( brukar aldrig ha mellanblödningar och en cykel på

31-32 dagar. Kan de vara den här ägglossningsblödningen folk snackar om?

Slutat blöda nu.. irriterande att sånt här ska sätta käppar i hjulet för hoppet...
  • Em595
    Bolla99 skrev 2019-12-15 20:12:03 följande:

Brukar cb plus vara blanka för er när ni inte varit gravida eller har ni fått spök på dem?? Har bra erfarenhet av just cb plus (aldrig fått spök), bara på cb early (det med ett streck).. Vågar man hoppas?

Jag har fått spök på dessa men det kan likabra ha varit någon SUPERtidig graviditet som försvann med mensen. Hur långt har du till BIM? håller tummarna att det blir starkare, det kan vara ett äkta
  • Em595

Hmm.. ägglossningsblödningar.. Någon som vet om det om det kommer samtidigt som ägget släpper? Blödde som sagt ytterst lite igår och idag fick jag ont över högra äggstocken men då borde väl ägglossningen ske nu och inte igår? Försökt googla som en galning och man kan inte fråga vänner osv, då detta är en hemlighet och förhoppningsvis en framtida överraskning

Enligt appen ska jag ha ägglossning den 18/12 och kör på med ägglossningstester som ser identiska ut varje dag så de säger inte mig något än..

Så spännande att se att så många plussat hittills

• Em595

Jag har nu tempat för första gången denna månaden, så kan någon kanske hjälpa mig att avläsa min kurva?

Ser detta bra ut?

• Em595
    Harry900 skrev 2019-12-30 17:17:00 följande:

Någon som är i samma sits just nu?... försenad mens eller möjligen hoppar över

Skulle haft mens igår, tempen är fortfarande hög och negativa tester
Svar på tråden BIM December 2019