Mitt ex håller vårt barn borta från mig
Om det finns tillräckliga skäl så kan han ha rätt att hålla barnet hos sig. Tyvärr är det ju lite ord mot ord här så det blir svårt att avgöra.
Man ska enligt lag skydda sina barn men om pappan är en person som ofta försöker hitta anledningar till att "störa" för dig i din relation med barnet så är det förstås inte ok, men man får titta på just vad som hände här.
Min man har otaliga gånger fått rådet av soc att hålla barnen hemma från mamman (eftersom man enligt lag ska skydda sina barn), men eftersom mamman inte kunnat samarbeta så har det varit väldigt svårt att få henne att förstå detta. Eftersom de hade gemensam vårdnad så kan inte soc göra något mer än säga vad de anser och försöka erbjuda sitt stöd, men ofta vill inte föräldrar som inte har insikt, ha något stöd. Så var det här.
Det slutade med att efter ca 4 års kamp och försök att få mamman att förstå, och samarbeta, valde pappan att kontakta advokat. Alla vanliga vägar innan var provade och inget gick. Det slutade med att han fick ensam vårdnad och boendet och barnen enbart kort umgänge med sin mamma.