• AndraSladdis

Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet

GlitterLina skrev 2020-05-05 08:40:30 följande:

Nu har det satts igång :( fruktansvärt snyft

Jag kan inte föreställa mig hur det känns! Men jag vet att du kommer att komma ut på andra sidan. Som jag läst i dina tidigare inlägg så fick du flera blaston i frysen från en enda cykel, så det finns gott om hopp.
  • AndraSladdis

Folks, hur orkar ni med ruvartiden? Tycker det känns väldigt svårt. Är på RD 5 nu med 2-dagars embryo. 

Jag vet att man inte ska, men kan inte låta bli att googla saker mer än en timme om dagen. 

Jag jämför symptom med den enda gång jag fick svagt positivt naturligt, och känner inte något nu, så min känsla att embryot redan gett upp (jag vet att det är helt ovetenskapligt och man behöver inte ha symptom när embryot är 6 dagar gammalt). Ändå har jag 1.5 vecka kvar till testdagen, så hur orkar man? Jag är rädd för att man blir mer och mer besviken med tiden när symptomen inte dyker upp, och ändå måste man vänta ut tiden. Kanske känner jag så här för att vi inte har embryon i frysen och har dålig prognos för fortsatt IVF.

Förlåt för ett negativt inlägg. Men vad gjorde ni för att stå ut under ruvartiden? Och den frågan som jag previs lovade mig att inte ställa: När kom de första symptomen med 2 dagars embryo för er?

• AndraSladdis
    Anonym (Kanel) skrev 2020-05-09 13:40:33 följande:

Inga symtom. I varje fall inte innan plus eller ett par veckor efter plus. Brösten blev lite ömma i vecka 6-7 kanske men inget som inte kunde ske annars. Sitt inte och vänta på symtom, är väl mitt tips, håll dig upptagen med saker som känns roliga, vare sig det är en film, serie, handarbete, städa, träna ;) Det är ändå två veckor av ditt liv, sen ska man orka 8 veckor till vecka 12 då missfallsrisken börjar vara liten, fler veckor för att se om barnet verkar friskt, vänta till förlossning.... man går upp i sömmen om man räknar minuter och oroar sig ;) Men det är lättare att säga än att göra! Om du är som jag så börjar du testa då embryot är kring 11 dagar, om du inte kan vänta... Jag fick plus då embryot var 11-12 dagar vill jag minnas. Vet inte om jag rekommenderar det men själv ville jag veta möjligast snabbt vartåt det lutar. Lycka till!!

Haha ja du har rätt att jag måste chilla, kan inte hålla på så här annars man går upp i sömmen (och sömnen ;) ). Om jag hade den enorma turen att plussa så skulle jag mycket rätt oroa mig till vecka 12 och de närmsta 18 åren efter födseln. Så jag får se det här som ett tillfälle att lära sig vara lugn.

Just nu har jag turen att ha mycket jobb (hemifrån) som tar upp mina tankar oftast, men på fritiden kan jag göra fler roliga saker. Tack!
  • AndraSladdis
    Astrid40 skrev 2020-05-09 22:46:50 följande:

Jag hade mer eller mindre samma symptom som när det är mens på G så det var inte självklart för mig. Kände mig svullen och och öm i brösten efter sprutorna. Jag mår fortfarande inte illa och är i v 9+5. Jag ska vara tacksam för det sa barnmorskan. Jag satte också in ett 2-dagars. Jag tjuvtestade 2 dagar innan min utsatta testdag. Jag testade på kvällsurin och fick få ett vääääldigt svagt plus. Morgonurin på testdagen var det ingen tvekan om att det var ett plus :D. Lycka till med ruvningen!

Tack! Jag ska tänka på att inte testa för tidigt då. Förresten, det här är en FET i naturlig cykel (trots att det är 2-dagars) så jag känner inget från sprutorna. Efter stimuleringen hade jag grymt ont i brösten ändå till slutet av mens även om inget sattes in då.

Vilken tur att du inte mår illa! Illamåendet var min största rädsla när vi satte igång projektet skaffa syskon i somras. Nu såklart skulle jag bli jätteglad för det.
  • AndraSladdis
    Alex1992 skrev 2020-05-09 13:33:14 följande:

Du är inte ensam!! Jag är på ruvardag 5 med en femdagars och jag googlar som en galning!! Tänker också en del på symptom osv...har inte heller känt så mycket. Har väl känt svagt illamående vissa gånger, stora bröst men det är nog från Litinus, lite gasig men inget ?hugg? eller molvärk som vissa kan känna. Jag är lite sugen på att testa tidigt men vet inte än...har testdag 17/5

Svagt illamående är mer än jag har. Jag har inga stora bröst från Lutinus. Hade inte det tidigare heller när jag tog Lutinus i naturlig cykel. Men alla är ju olika och vi får väl bara vänta och försöka vara upptagen med något roligt, som Anonym(Kanel) föreslog.
  • AndraSladdis
    Mudcakemonster skrev 2020-05-09 12:47:04 följande:

Spännande!! Jag är gravid för första gången i mitt liv, nu i v 10 :) Jag hade egentligen inga symptom förutom gas i magen. Testade med billiga test som en galning, men det var spännande att följa med för jag testade svagt plus på rd 6 och sen var det spännande att följa med.

Skall du tjuvtesta?

Nej, sks inte testa alldeles för tidigt i alla fall. För trött på tjuvtestandet och inbillningssträck från mina naturliga cykler ;) . Och desperationen som följer.

Fast om du hade en blasto, så var ditt embryo 11-12 dagar gammalt när du började testa. Det kanske jag kan tänka mig göra.
  • AndraSladdis
    Anonym (Kanel) skrev 2020-05-09 13:40:33 följande:

Inga symtom. I varje fall inte innan plus eller ett par veckor efter plus. Brösten blev lite ömma i vecka 6-7 kanske men inget som inte kunde ske annars. Sitt inte och vänta på symtom, är väl mitt tips, håll dig upptagen med saker som känns roliga, vare sig det är en film, serie, handarbete, städa, träna ;) Det är ändå två veckor av ditt liv, sen ska man orka 8 veckor till vecka 12 då missfallsrisken börjar vara liten, fler veckor för att se om barnet verkar friskt, vänta till förlossning.... man går upp i sömmen om man räknar minuter och oroar sig ;) Men det är lättare att säga än att göra! Om du är som jag så börjar du testa då embryot är kring 11 dagar, om du inte kan vänta... Jag fick plus då embryot var 11-12 dagar vill jag minnas. Vet inte om jag rekommenderar det men själv ville jag veta möjligast snabbt vartåt det lutar. Lycka till!!

Förresten, var det inte så att du väntar tvillingar, eller blandar jag ihop nu? I så fall kanske du hade extra hög jag, tänker jag. Men 11-12 dagars embryo kan säkert ofta ge ett svagt plus. Jag känner just nu att jag inte vill hamna i testcirkeln så jag väntar kanske lite till så det är ett säkert minus eller plus. Säger jag nu men det kan ändra sig !
  • AndraSladdis
    Astrid40 skrev 2020-05-10 19:11:09 följande:

Några sömnlösa nätter framför mig igen... Ultraljudskoll (vul) nr 2 på onsdag (v 10+ 2). Hoppas att det fortfarande är ett litet hjärta som tickar därinne.. sååå nervös

Lycka till! Det är säkert fint! Kram.
  • AndraSladdis
    Alex1992 skrev 2020-05-12 12:45:57 följande:

Tjejer jag har lite panik! På ruvardag 6 med en 5 dagars så tjuvtesta jag och det var negativt...såg ingenting. På ruvardag 7 (igår) börja jag känna lite värk i magen...lite som mensvärk och på kvällen såg jag på min trosskydd lite beige färgad. När jag sedan tar en Litinus så ser jag på den pinnen man får med att det var lite ljusrosa på. Blir lite orolig att det kanske är mens på gång? Men samtidigt är ju chansen liten för jag tar ju både progynon och Litinus och det ska ju skjutsa på mensen? Och mensen ska ju komma efter man har slutat med dom medicinerna. Jag tar ett test imorse på ruvardag 8 och jag ser ett SVAGT mycket SVAGT streck!!! Jag har ALDRIG fått ett andra streck!!! Jag har panik och är rädd att det ska bli negativt ändå...tänker ta ett nytt test imorgon. Sen idag har värken i magen fortsatt och jag känner att det kan ila...drar lite i äggstockarna...nu gick ja på toa och det har kommit på trosskyddet igen lite beige och ljus ljus rosa när ja torka mig men inget rött eller riktig blod. Kan det vara nidblödning? Kan de komma så sent som ruvardag 7-8 med en femdagars??

Är ingen expert, men jag läste i en artikel att i medeltal sker implantationen vid ÄL+9, och det var inte jätteovanligt med ÄL+14.

Jag är i samma situation som du. Har plussat svagt i dag på ÄL+9. 

• AndraSladdis
    Alex1992 skrev 2020-05-12 19:25:17 följande:
    Åhh, kul att du oxå fått pluss!! Nu hoppas vi det ökar för bådas del :))))

Ja, jag hoppas SÅ att vi båda får behålla! Är jättenojig, testade några timmar senare med ett annat märke som ska vara lika känsligt som det jag tog först, och sträcket var mycket svagare än på det första testet. Men det fanns där. Och sen testade igen med det första märket och sträcket var nästan lika starkt som det första.

Man får bara härda ut och vänta, kan inte göra något annat! Visst är det svårt. Jag har testdag 19/5.

Svar på tråden Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet