• Lunaymar

Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet

Hej!

Hoppar in här, hoppas att det är ok. :)

Efter att ha försökt att bli gravida i över ett år så kommer vi äntligen att få hjälp! Första utredningen visade inget superavvikande, förutom min lite kort lutealfas.

Första läkarbesöket är nu bokat till augusti (känns spännande och nervöst). Är det ngt ni kan rekommendera mig att tänka på inför samtalet med läkaren? Jag är väldigt ny på allt detta men jag ser att det är flera av er som verkar mycket pålästa :)

Alla tips är välkomna!

• Lunaymar
    Gosan28 skrev 2020-06-23 11:26:30 följande:

Varit på vul nu! Vi såg ett hjärta som slog så fint. 9 mm bebis men en blödning kvar utanför fostersäcken. Så vi ska tillbaka nästa fredag för att kolla igen. Det finns en risk för att det är ett missfall på g men det är omöjligt att säga. Än så länge så ser allt normalt ut i alla fall förutom blödningen i livmodern utanför fostersäcken.

Vad skönt!! Mår du bra annars? Håller tummarna för er ????
  • Lunaymar
    Gosan28 skrev 2020-06-23 20:17:14 följande:

Lite små ont i livmodern från och till (gör mig orolig såklart, men hoppas den bara växer!) Och fortfarande överstimulerad. Annars mår jag bra :)

Hur har det gått för dig?

Hoppas också att det bara är växtvärk (vilket också kan vara väldigt troligt). Är du mycket svullen i magen pga överstimuleringen eller hur känner du av det?

Jag väntar och längtar till slutet av augusti då vi har vår första läkartid. Men vi försöker aktivt under tiden.
  • Lunaymar
    Gosan28 skrev 2020-06-24 09:19:29 följande:

Ja hoppas på växtvärk! :) magen är uppsvullen fortfarande men inte alls lika som den var när jag låg inlagd. Nu ser det bara ut som jag är gravid i månad 3 kanske så det är okej. Höll på av bli avslöjad av svärmor på midsommar pga magen haha.

Jag förstår din längtan!!!! Men 2 månader kommer gå fort, som tur är så är det också sommar som gör det lite enklare kanske. Hur länge har ni försökt utan att lyckas själva?

Ok, bra att svullnaden går åt rätt håll! Haha, ja det blir ju en lite jobbig situation för att en kanske inte orkar förklara vad det är som händer :) har du barn eller blir detta din första? :)

Ja, två månader går snabbt! Vi har försökt i lite över ett år men jag är lite orolig pga min korta menscykel. Så jag hoppas att det ska gå!
  • Lunaymar
    Gosan28 skrev 2020-06-25 08:57:23 följande:

Haha ja jag lyckades ducka genom att säga att jag var hård i magen och inte bajsat på en dag. Så hon köpte det! Haha så lättlurad. Det är vårt första barn så vi är så exalterade!!! :)

Åh jag förstår, hur kort är din menscykel då? Till mig sa dem på kliniken att de som oftast har problem är de som har längre cyklar... Men det kan säkert finnas undantag såklart! Jag har ca 27-29 dagar och det ansågs som normalt!

Haha! Vilken tur att hon inte började ställa fler frågor haha. Oh vad mysigt, hoppas allt går som det ska då :)

På dag 24-25 brukar jag få lite spottings och sedan börjar det rinna på dag 26. Det är min lutela fas som känns kort då den ligger på endast 10 dagar. Det var det som fick mig att söka hjälp. Hur gammal är du? Jag är 31 och blir ibland lite stressad när jag tänker på det haha.
  • Lunaymar
    Gosan28 skrev 2020-06-26 07:44:26 följande:

Så kort tycker jag ändå inte din lutealfas är! Men kanske anses som det i medicinska sammanhang. Förhoppningsvis får du något svar på vad som är fel. Ibland så dröjer det ju bara lite längre tid! Ni kanske lyckas på egen hand om du har tur. Har du varit gravid innan?

Jag är 29 och min kille är 36. 31 är ju ingen hög ålder egentligen så tror inte du behöver oroa dig för åldern :) men något annat fel kan de ju alltid hitta ändå oavsett ålder.

Jag tror i lyckades såpass bra för jag fortfarande anses som ung och har bra ägg. Alla ivf procent som läkarna pratar om angående hur många som lyckas osv pratar alltid om en kvinna som är 38 år. Så du kommer nog också anses som ung :)

Hej!!

Såg att jag missade att svara. Hur går det för dig? Känns allt bra? :)
  • Lunaymar
    Alex1992 skrev 2020-08-02 15:42:08 följande:

Då kör vi fet nummer 2, smygstartade med provera 2 dagar för tidigt när man längtat så mycket och jag brukar alltid få blödning dag 13-14 och för första gången kommer den på dag 10, så typiskt! Men det innebär förhoppningsvis tidigare återföring :). Imorgon öppnar kliniken upp så blir att meddela dom att vi är igång :D

Glitterlina är ni också på gång?

Hej!

Vad kul! Är det ert andra försök (är inte riktigt bekant med alla termer än)? Då förstår jag att det blir återföring om ca 2 veckor? Massa lycka till!!

Vi ska på vårt första möte i slutet på augusti och jag har ingen aning och vad som kommer att hända då. Förhoppningsvis startar vi med behandlingen på en gång. Är både orolig, nervös och spänd. =)
  • Lunaymar
    Clemmentina skrev 2020-09-12 12:58:13 följande:

Gjorde en återföring i förra veckan och i dag kom den dumma mensen. :( Nu har vi inga fler i frysen så det blir att påbörja ny behandling.

Styrkekramar till dig Clemmentina!

Kan bara tänka mig hur tufft det kan vara. Vi får helt enkelt försöka vara positiva och hoppas att det ska gå vägen snart. Ta hand om dig!
  • Lunaymar
    GlitterLina skrev 2020-10-14 10:19:24 följande:

Va på kliniken igår för gravtest & ultrljud. Ultraljudet såg bra ut som om allt kommit ut.

Om vi vill kan vi redan börja nästa månad me ny behandling Provera & Letrozol.

Får prata om det jag & sambon. Vi har ju 2 st 5 dagars kvar i frysen. Men det är både dyrt & känslomässigt jobbigt!

Hur går det för er alla andra? Vissa är väl redan i vecka 30 snart?

Den känslomässiga delen är helt otroligt jobbig. Jag förstod inte allvaret innan jag själv började gå igenom det hela. Och även om jag har vänner och partner, familj som stöttar så känner jag mig väldigt ensam.

Jag hoppas att ni kan hitta en lösning som passar er. Och kanske våga ta lite ledigt (även fast det kan kännas stressande) och låta kroppen och huvudet återhämta sig.
  • Lunaymar
    Clemmentina skrev 2020-12-11 06:51:11 följande:

Tack! Jag tror inte det är utomkveds då hcg sjunkit bra men är glad för noggranna läkare. Blöder lite mer idag och har kramper så hoppas det är kroppen som tar hand om det sista.

När kommer du göra nästa återföring? Hoppas 2021 blir bättre för oss alla! Kram

Kramar till dig, jag beklagar verkligen :( hoppas fin kropp kan ta hand om det utan några komplikationer.
Svar på tråden Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet