• thymewater

Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet

Hej!

Pratade just med min läkare och tydligen har min sambos spermakvalitet blivit ännu sämre och det såg ej så ljust ut. Vi fick bara en blastocyst vid första försöket som ej satte sig. 
    Han tyckte vi skulle göra ett andra försök men om det blir lika dåligt kolla på spermadonation. Tydligen är jag för gammal för att få detta på Sahlgrenska (fyllde just 38) så jag undrar om någon gjort detta utomlands eller privat i Göteborg? Vilka kliniker rekommenderar ni isf? <3

• thymewater
    Dhalia skrev 2020-09-15 19:19:45 följande:
    Hej, vi har inte gjort spermadonation men kan allmänt rekommendera Livio i Göteborg.
    Tack! Ska spana in dem <3 Tror du de är bättre än tex Olgas i Ryssland? Jag blev helt knäckt för trodde verkligen vi skulle få donation på Sahlgrenska, jag var ju fortfarande 36 år när vi sökte dit men tydligen inte det som räknas :(
  • thymewater

Glömde även fråga detta....Är det någon som vet om spermakvalitén påverkas av hur ofta man "tömmer" den så att säga? Jag vet att man ska göra uppehåll på 2-3 dagar innan man ska lämna in spermierna för befruktning med ägget men spelar det roll innan det?

• thymewater
    GlitterLina skrev 2020-09-15 17:16:04 följande:

:) på måndag kl 13.30 blir det återföring för mig. Hoppas nu bara att embryot klarar upptiningen!

Spännande! Jag håller tummarna att det går bra! :)
  • thymewater
    Dhalia skrev 2020-09-16 07:38:17 följande:

Ultraljud idag och är såå rädd att det ska gå dåligt. Får gå själv också så känns jobbigt men sambon väntar i bilen... fy den här oron

Hoppas det gick bra! <3 Ja så himla tråkigt att ens partner inte får följa med in :/ Man känner sig ensam i det hela ..
  • thymewater
    Dhalia skrev 2020-09-16 14:17:15 följande:

Gick inget bra idag den mätte för lite och inget hjärtljud, är så himla ledsen försökte inte hoppas för mycket men ändå så gjorde man ju det :(

Men nej va hemskt :( läste ej hela tråden innan jag svarade på första där. Blir ledsen för er skull!! Hoppas verkligen den ni har kvar kommer fungera. kramar
  • thymewater
    Dhalia skrev 2020-09-16 07:13:00 följande:
    Skulle nog säga den bästa i Sverige, men har ni möjlighet utomlands så skulle jag valt Olgas också men mest om ägget är problmet och man vill göra äggdonation. Läst många som åkt till Danmark för insemination osv så dem har väl en bra spermabank? Vore ju bäst om någon som gjort kunde svara :)
    Det låter ju bra <3 Enligt min läkare är det ej problem med mina ägg (jag fick ut 11 på första försöket), men hur vet de det egentligen? Läkaren utgår ju bara från att embryona ej klarade sig (bara en av fem till blasto) pga av min sambo har så lite spermaantal. Han hade 2500 första testet men nu när vi gjorde IVF så endast 1000... Det lät ju nästan som han ej tyckte det var värt att testa igen men men jag tänker ej ge upp. Vill ändå testa en gång till på sahlgrenska! Är insemination aktuellt om man är 38 år? 
  • thymewater
    Dhalia skrev 2020-09-16 19:55:17 följande:
    Ingen fara, hoppas också den andra tar sig :(.

Det vet dem inte men eftersom din sambo har lägre antal så antar dem väl att det är orsaken. Men har inte Sahlgrenska kö för spermadonation? Nä de nog bättre med ivf än insemination men tänkte mer dem måste ha en stor spermabank där. Har ni två försök kvar?
    Ja två försök kvar men läkaren tyckte att det ej var nån idé om det inte blir bättre denna gången, då sambos antal spermier är så få... Men lite konstigt för innan har de ju sagt att det BAAAARA behövs en bra spermie (och de visste ju hans kvalité var dålig)...och vi fick ju ändå en blastocyst... hmm
    jag pratade med dem idag och sjusköterskan sa att det var 3-4 år väntetid för att få spemadonation så därför är jag för gammal.  Så kanske Danmark sen då om vi ej lyckas, och Ryssland om mina ägg är dåliga.
  • thymewater
    AndraSladdis skrev 2020-09-16 21:17:32 följande:
    Kan ni inte göra ICSI, det löser problemet med antal spermier för man injicerar en spermie per ägg?
    Vi gör ICSI så blev lite förvånad att läkaren sa såhär nu... Får verkligen hoppas att denna gången går bättre! vi fick 9 mogna ägg, 5 blev befruktade men bara en blev blastocyst, de andra 4 dog vid dag 6. Om man läser andras så verkar det inte så extremt dåligt...:P
  • thymewater
    AndraSladdis skrev 2020-09-17 20:06:22 följande:
    Nej, så dåligt verkar det ju inte vara. Speciellt om det var en blasto av bra kvalitet.
    Ja, embryologen sa att den var jättefin blasto vid insättningen..så antar bra kvalité. Får fråga dem nästa gång! :)
Svar på tråden Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet