klyban skrev 2024-05-04 12:28:46 följande:
Collard greens körde jag typ detta receptet, och ökade lite för kalkonbenet var rätt stort.
divascancook.com/collard-greens-recipe/
Kalkonben finns en Ingelstads rökt som passar perfekt till denna.(Finns på Willys, men borde finns på mer större mataffärer.)
Och det som jag ändrar också lite i är tillvägagångssättet, där jag fräser lök och vitlök, och sen tillsätter vattnet/buljongen, sen en skvätt torrt vit vin elelr sherry gör inte bort sig här(Dock inget måste.) och sen kokar kalkonbenet i 1h.
Sen plockar ur och tillsätter grönkålen, som får koka typ 455min och när benet kallnat så rensar jag ur allt kött från benet och senor.
Sen det svåra, det är att hitta balansen syra och sötma, igår fick jag tillsätta typ 1msk socker och 3 msk äppelcidervinäger.
Men kan också tillsätta detta vid bordet och vinägern till önskad syra.
Woken som inte kördes i wok, men väl en kopparpanna, är en stir fry.
Oxfilén fick bara i lite sherry och en del sichuanpeppar, dessa fick nån minut bara på hög värme, bara så de blev gråa på utsidan.
SIla av och använder fettet till purjon, som också bara få gå väldigt kort så det är knaprigt, beror väl på storlek, men tror inte ens en minut.
Sen sila av och återanvända fettet till paprikan, som fick 30-45sekunder, sen i med woksåsen och körde tills den tjocknade, fick göra lite extra slurry med maizena, för det blev inte önskan tjockhet på såsen.
Sen i med köttet, purjon, minimajs och rör om tills allt blandat.
Åt med koriander, rostade jordnötter och salladslök, men går köra vad som helst.
woksåsen typ denna, men slängde i en del annat asiatiskt också, som svart vinäger, söt bönsås, sriracha och hosin.
Åh tack så jättemycket!!!
Detta måste jag verkligen prova. Det låter jättegott!M 👍🏻❤️