Inlägg från: Wolfie13 |Visa alla inlägg
  • Wolfie13

Pappa som inte gillar sitt barn.

Anonym (MMMMM) skrev 2019-11-04 19:15:20 följande:

Sådär reagerade min mamma också när hon fick mig, och ungefär så när hon fick barnbarn också. Min mamma började tycka mer om mig när jag var tonåring. Det som är bra i din dotters situation är ju att hon har dig. Du får helt enkelt vara ensamförälder till din dotter och så får mannen gästspela när det är något intressant eller när hon blivit gammal nog att vara intressant för honom. Jag tror inte det går att "fixa" din man. Han borde kunna lära sig att spela kärleksfull, det kunde min mamma inför gäster t.ex. Men några äkta känslor kommer nog inte att växa fram på många år, om ens någonsin. Det märkliga med din man är väl att han inte försöker dölja det och att han pratar om det öppet med dig och säger sig vara "besviken". Besviken på vem? Han skulle haft min mamma som mamma, hon varnade alltid mig och sa att jag inte skulle älska mina barn när de kom: det var en myt trodde hon. Men jag älskade dem från första stund. Han borde nog låtsas älska barnet för barnet skull, man blir såklart inte helt lurad för ointresset skiner ju såklart igenom för det mesta, men man vill gärna tro att man är älskad, så barnet kan välja att tro på det. Men då måste han ju stå ut med att spela lite kärleksfull för fasen!

Men din mamma låter inte frisk öht! Att säga till sitt eget barn att du inte kommer älska dina egna barn, är inte en mening från en normalt tänkande individ.

"Min mamma började tycka om mig mer när jag var tonåring"
    Alltså på riktigt, hör du hur sjukt det låter?

Hon måste vara narcissist eller nåt åt det hållet.

• Wolfie13
    S23 skrev 2019-11-05 16:15:24 följande:
    Jag har uppenbarligen lyckats beskriva min man som ett monster? Han är normalt socialt kompetent (men inte den som syns och hörs mest) och uppfattas garanterat av omvärlden som normal
    Men blir det inte omöjligt svårt att leva familjeliv när han inte har några känslor för dottern? Du kommer ju aldrig kunna lämna dem ensamma och kunna lita på hans omtanke/omdöme.
    Tänk sen när hon blir äldre och behöver ännu MER tröst och respons, när hon gör sig illa mm. Ska han bara sitta och glo då som ett fån och visa att han ej bryr sig? stackars barn

• Wolfie13
    Anonym (MMMMM) skrev 2019-11-05 20:59:06 följande:
    Hon hade ju också fått höra att alla älskar sina barn, precis som TS och hennes man. Men alla har inte förmågan att älska sina barn. Hon ville inte att jag skulle bli besviken när jag upptäckte att alla inte tycker om sina egna barn och det var ju någonstans omtänksamt. Hon trodde att de flesta kände som hon och att folk spelade. 

Min mamma var frisk, förutom att hon inte hade något känslomässigt djup, inte kunde fästa sig vid mig, inte kunde sätta sina egna behov efter mina. Hon var lik TS man. Orkade inte spela intresserad någon längre stund, tyckte inte att jag var söt, blev irriterad om jag behövde henne. Därför tyckte hon bättre om mig när jag blev större och kunde klara mig själv bättre. Hon ville inte lägga någon tid på mig. Jag tyckte hon lät mycket lik TS man, det är därför jag skrev. Jag ville säga till TS att det är bra dottern har henne. Har man bara en förälder som älskar en så klarar man sig, särskilt om TS man kan lära sig att spela lite känslor ibland. 
    Men det där låter inte friskt alls, det står jag fast vid. Att behöva spela intresserad av sitt eget barn, nej det är inte normalt...
    Alla kan tycka det är jobbigt att vara förälder ibland, men att bli konstant irriterad på att ens barn behöver en, nej det hör till de sorgliga undantagen.
Svar på tråden Pappa som inte gillar sitt barn.