Pappa som inte gillar sitt barn.
Sådär reagerade min mamma också när hon fick mig, och ungefär så när hon fick barnbarn också. Min mamma började tycka mer om mig när jag var tonåring. Det som är bra i din dotters situation är ju att hon har dig. Du får helt enkelt vara ensamförälder till din dotter och så får mannen gästspela när det är något intressant eller när hon blivit gammal nog att vara intressant för honom. Jag tror inte det går att "fixa" din man. Han borde kunna lära sig att spela kärleksfull, det kunde min mamma inför gäster t.ex. Men några äkta känslor kommer nog inte att växa fram på många år, om ens någonsin. Det märkliga med din man är väl att han inte försöker dölja det och att han pratar om det öppet med dig och säger sig vara "besviken". Besviken på vem? Han skulle haft min mamma som mamma, hon varnade alltid mig och sa att jag inte skulle älska mina barn när de kom: det var en myt trodde hon. Men jag älskade dem från första stund. Han borde nog låtsas älska barnet för barnet skull, man blir såklart inte helt lurad för ointresset skiner ju såklart igenom för det mesta, men man vill gärna tro att man är älskad, så barnet kan välja att tro på det. Men då måste han ju stå ut med att spela lite kärleksfull för fasen!
"Min mamma började tycka om mig mer när jag var tonåring"
Alltså på riktigt, hör du hur sjukt det låter?
Hon måste vara narcissist eller nåt åt det hållet.