Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

Sverige som en "krigszon"

auster skrev 2019-11-09 22:23:45 följande:
    Jag har bara ordagrant återgivit vad forskaren Amir Rostami vid Stockholms Universitet sagt om de många bomberna i Sverige. Så här sa han i DN 3 november:

"Vi måste tyvärr söka oss till krigszoner eller länder med lång historia av terrorism för att hitta en motsvarighet"

Det korrekt citerat. Du påstår att Amir har fel i sin utsaga. Kan du belägga det? 
    Jag säger att du inte har haft förmågan att ta till dig kontexten och sen har du refererat till denna fel uppfattade information och satt in den i ett sammanhang som forskaren inte har uttalat eller gett stöd för genom sin text.

Man skulle kunna säga att du talar osanning eller fulciterar texten och forskaren. 

Men du är inte ensam om det  - det finns fler nick här på FL som misshandlar sanningen på samma sätt. Jag gissar att ni alla bor på Katarinavägen
  • Padirac
    Missermajser skrev 2019-11-10 00:06:39 följande:

Mycket kärnfull formulering!

Resursfördelande materiellt driven politik är ju inte så populär för närvarande!

Så måste man man ju söka materiella och ekonomiska förklaringar till resultaten. Det anses väl roligare att låta sig matas med ideologiskt hänförande abstraktioner om nationella geografiska förhållanden på grunder som normalt borde användas för att mäta hur fåglar rör sig eller annat.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dOzoWO/ovanlig-dumsnut-invaderar-landet

tättingar kanske

Nä, allvarligt så är den materiella och ekonomiska förklaringen en förklaring som visar sig stämma över långa tider i historien och i olika världsdelar.

Redan Järnkanslern förstod att ideologin inte sköter samhällets utveckling utan det behövs ett mått av praktiskt tänkande för att uppnå sina mål.
  • Padirac
    FDFMGA skrev 2019-11-10 07:29:40 följande:

Hmm, en södermalmsk trollfabrik.

Yes, de producerar allt själva där. Filmer, Facebook-innehåll, allt som de spinner på för att sprida propagandan.
  • Padirac
    FDFMGA skrev 2019-11-10 08:05:06 följande:

Själv tycker jag att de verkar ha blandat den färsen till en på tok för homogen smet. Jag tycker att nästan alla har exakt samma budskap och exakt samma uttrycksformer.

Borde de inte ha en avdelning vars propaganda riktas mot folk som åtminstone har hyfsade kunskaper om samhället.

De sprider som du säger samma förenklade budskap och samma förenklade tankar i alla kanaler.

Det är som SDs MK själv sa, en fråga om att använda sig av det fascistiska formspråket i propagandan.

Mer raffinerat än så blir det inte.
  • Padirac
    auster skrev 2019-11-10 09:40:07 följande:

Jag undrar hur Löfven tänker nu på morgonen när han konstaterar att det var fler våldsdåd i Malmö än i Syrien igår kväll? Jag undrar om han gör kopplingen till den totalt oansvariga politik som skapat det svenska tillståndet som han själv är skyldig till?

Kanske du kan fly till det 'säkra' Syrien om du tror att du befinner dig i en krigszon...
  • Padirac
    auster skrev 2019-11-10 11:06:48 följande:
    Jag har inte påstått mer än att det inte rapporterats om något våldsdåd i Syrien igår kväll.

Under samma tid har en kraftig bomb detonerat i Malmö. En har fått livshotande skador och en femtonåring har avlidit efter skjutningar. En kvinna har livshotande skador efter vad polisen misstänker är knivhugg. Allt på öppen gata i Malmö igår kväll.

Tycker du fortfarande att det är konstigt att svenska forskare jämför Sverige med världens krigszoner?
    Nu är ju Sverige mer än bombningar - forskaren jämförde alltså inte hela Sverige med en krigszon - vilket du försöker få det att framstå som.
  • Padirac
    auster skrev 2019-11-10 11:50:33 följande:
    Jag har överallt skrivit att det handlar om de många bombdåden inget annat. Läs själv och var vänlig och tillskriv mig inte något jag inte påstått. 

Men det är ju faktiskt en katastrofalt att Sverige jämförs med världens krigszoner som Syrien och Afghanistan. Tycker inte du det?
    Nu är det ju som sagt inte Sverige som jämförs med krigszoner som Syrien eller Afghanistan.

Du får formulera dig så att du inte 'ljuger' om vad du själv sagt  i meningen ovan.

Formulera om dig om du vill.
  • Padirac
    auster skrev 2019-11-10 12:30:10 följande:
    Idag uttalar sig Henrik Häggström, senior analytiker vid Försvarshögskolan, i TV4 om de extremt många bombdåden i Sverige. Han konstaterar:
    "Man får man gå så långt som till Afghanistan för att hitta en liknande situation som den i Sverige"

Han menar vidare att Sverige inte längre är i fred, utan i en "gråzon mellan krig och fred".

Det är ett fasansfullt konstaterande som borde få Löfven att till slut vakna och upphöra med sin totalt oansvariga politik. 
    Vilken politik menar du? Kan du vara mer specifik än de ordinarie svepande påståendena?
  • Padirac
    auster skrev 2019-11-10 12:51:24 följande:
    Den politik Socialdemokraterna ansvarat för under drygt fem år i regeringen naturligtvis. Den politiken har skapat det krigsliknande tillstånd i Sverige Henrik Häggström på Försvarshögskolan beskriver.
    Vilken politik är det då?  och hur har den lett till det du påstår.

Kan du förtydliga detta?
  • Padirac
    auster skrev 2019-11-10 13:20:46 följande:
    Man kan ju definiera kvällens längd lite olika, men 2 timmar? Jag konstaterar att det inträffade allvarligare våldsdåd i Malmö än i Syrien från igår kväll till nu.

Det senast bombdådet i Syrien var en bil som sprängdes 3 november (Al Jazeera). Sedan dess har fyra bomber detonerat bara i Malmö.

Henrik Häggström, senior analytiker vid Försvarshögskolan, beskriver i TV4 idag hur Sverige inte längre är i fred, utan i en "gråzon mellan krig och fred". Det svenska tillståndet.
    Så både den ena och andra stridande sidan är några 100-tal organiserade brottslingar som dödar varandra i Malmö?

Du har en märklig uppfattning om vad som är Sverige
  • Padirac
    auster skrev 2019-11-10 16:07:55 följande:

Ja det är bra. Men tyvärr har Löfven en annan uppfattning. Han har nämligen skrivit på JÖKen.

Punkt 21: "Dagens regler för arbetskraftsinvandring ska värnas"

Han sätter återigen den egna makten framför landets intressen och säkerhet. Därför bedömer nu analytiker på försvarshögskolan att det inte längre är fred i Sverige. utan att vi är i en "gråzon mellan krig och fred" (TV4 10/11). Bombdåden i Sverige är jämförbara med Afghanistan.

Till skillnad mot vad många i SDsvansen tror och vill så bestämmer varken statsminister eller regering, det är riksdagen som fattar beslutet.
  • Padirac
    Anton Chigurh skrev 2019-11-11 11:19:37 följande:

Aaah, så då kan vi således bortse från allt vad LÖFVEN tycker och tänker om....allt. Och inget.

Det är ju ändå "andra"....som har makten.

Du vet visst inte hur parlamentarismen med maktdelning funkar i Sverige. Och inte heller hur politiska partier fungerar.
  • Padirac
    Pekarn skrev 2019-11-11 23:42:06 följande:
    Jo, de strävar efter så många skjutningar och sprängningar som möjligt.
    haha - inte en susning alltså Solig
Svar på tråden Sverige som en "krigszon"