Inlägg från: Anonym (Anonym Tjej) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anonym Tjej)

Jag ifrågasatte min pojkväns alkoholkonsumtion

Jag ifrågasatte min pojkväns alkoholkonsumtion och vill bara dubbelkolla med någon annan att jag inte är ute och cyklar. Han blev upprörd över att jag ifrågasatte detta.

Vi bor inte ihop så jag har inte insyn i hur det ser ut i sin helhet. Men i helgen såg det ut så här:

Fredag - 2 st starköl 50 cl

Lördag - 4 st starköl 50 cl, 1 st starköl 33 cl, 1 drink 4 cl och en flaska vin

Söndag - 2 st starköl 50 cl

Det var ju framför allt lördagens konsumtion jag reagerade på.

Liknande har skett vid tidigare tillfällen.

• Svar på tråden Jag ifrågasatte min pojkväns alkoholkonsumtion
  • Anonym (Anonym Tjej)

Nej, det är inte alltid så, det beror på vad vi gör under helgen. Ses vi när jag har mina barn är det i princip ingen alkohol alls eller max en starköl. Men det är absolut inte första gången och jag skulle gissa att liknande skedde veckan innan, då var han ute med vänner till halv fyra, men jag var ju inte med så jag kan ju förstås inte veta.

• Anonym (Anonym Tjej)
    Anonym (Hm) skrev 2019-10-30 19:49:11 följande:

Missade att det var en flaska !

Trodde det var ett glas!

I övrigt så tyckte jag inte det var konstigt men en flaska... det är min akilleshäl :/

Yes! En hel flaska vin.
  • Anonym (Anonym Tjej)
    Miss Skywalker skrev 2019-10-30 21:01:07 följande:

Beror på hur det påverkar honom. Vissa är tåligare än andra. Blir han d-rak, stökig och välter bokhyllan eller kan han uppföra sig och sprida ut mängden så han håller sig salongs? Nu pratar jag om lördagen, de andra dagarna var inte värda att ta upp..

Det märktes i princip ingenting. Lördagens konsumtion intogs under ca 5 timmar.
  • Anonym (Anonym Tjej)

Jag blir orolig för hans hälsa och välmående.

• Anonym (Anonym Tjej)

Tänker att det är ökad tolerans som gör att han knappt var synbart påverkad?

När jag tittar på sidor om riskbruk av alkohol så står det att 14 standardglas per vecka för en man är riskbruk, men det är förstås individuellt. Om man tittar på vad ett standardglas motsvarar så drack pojkvännen 14 standardglas på en lördag kväll. Och 20 standardglas under helgen, i övrigt under veckan vet jag inte.

Och det är inte en engångshändelse. Tror som sagt att det var samma veckan innan och jag har under ett år kanske varit med honom vid ett tiotal liknande tillfällen. Sen har det varit oräkneliga tillfällen med måttlig alkoholkonsumtion.

Tänker också att man inte blir så upprörd som han blev om det inte hade funnits nåt skäl till oro? Men jag vet inte, det är kanske svårt att framföra kritik kring alkoholkonsumtion utan att motparten blir upprörd? Men jag vill ju ha en relation där man vågar säga det man tänker också. Känner mig osäker.

• Anonym (Anonym Tjej)
    Anonym (Levt med en alkoholist) skrev 2019-10-30 22:48:07 följande:

Det är inte direkt mängde jag reagerar på, utan att han drack både fredag, lördag OCH söndag! Varför drack han på söndagen? Dricker han även måndag, tisdag osv? Jag hade lämnat! Gör inte om misstaget att leva med någon som har problem med alkohol!

På söndagen träffade vi en vän till mig på stan och då blev det två öl. Vet i princip inte alls hur det är på vardagar för vi har en viss distans mellan oss. Ibland säger han att han går ut och ?tar en öl? på en vardag.
  • Anonym (Anonym Tjej)
    Anonym (kapten) skrev 2019-10-31 05:52:42 följande:

Jag kan inte ens ta dig på allvar... Vem går inte ut och tar en öl på en vardag ibland? Har du själv inget socialt umgänge som ibland innefattar en drink eller två? 

Jag skrev bara det som ett svar på en fråga om han drack på vardagar, jag kan också ta en öl en vardag.
  • Anonym (Anonym Tjej)
    Anonym (...) skrev 2019-10-31 07:31:43 följande:

Det är ju allmänt känt att par där de har olika syn på droger/alkohol passar mindre bra ihop.

Han kanske ligger något i gränslandet för riskfyllt beteende, och du har en mer nykter syn på det hela.

Skillnaden i synsätt skapar mer konflikt än själva beteendet isig. Tror du får försöka släppa det, så länge som det håller sig till helgen och inte påverkar dig negativt.

Så kan det vara. Får se om han släpper det dock för han vägrar att prata med mig just nu. :-O
Svar på tråden Jag ifrågasatte min pojkväns alkoholkonsumtion