Vara bonusmamma och bli biomamma?
Jag skulle säga att det beror helt på hur din man beter sig. Det finns säkert familjer där allt fungerat utmärkt. Där mannen förstått att trots att det finns barn med i bilden betyder det ändå att den nyblivna mamman är just det, ny "på jobbet".
Även om han ( och för den delen exet) varit med om allt detta minst en gång tidigare så är det nytt för dig. De inser att du-precis som de själva när de var nya- behöver tid och ro att komma in i den nya tillvaro du plötsligt befinner dig i.
Med det inte sagt att äldre syskon inte ska få träffa den nya bebisen, men det kanske kan räcka med en liten stund till att börja med.
Jag önskar att jag kunde säga att det var så för mig men då skulle jag ljuga. Jag ska inte dra hela historien men jag kan berätta att jag låg ensam och livrädd med värkar i vårt sovrum medan han lekte med sitt barn i rummet bredvid.
När jag bad honom komma var svaret att värkarna i det stadiet inte var så farliga och han ville inte att hans dotter skulle känna sig undanskuffad av den nya bebisen.
På den vägen fortsatte det, sveken har varit oräkneliga och den enda anledningen till att jag inte tagit ut skilsmässa är att jag inte velat att våra söner (tvillingar) skulle behöva vara hos sin pappa och syster utan att jag fanns där som stötdämpare.
Det är tyvärr så att favoriserandet av det äldsta barnet fortsatt genom åren. Ända tills de nu är vuxna allihop.